Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
GroenLinks Verkiezingscampagne 2010
Opdrachtgever:
GroenLinks
Bureau:
Info.nl
Datum eerste publicatie:
28/05/2010
url:
http://www.facebook.com/groenlinks
Categorie:
Social Media

Credits

Concept:
Iskander Smit
Art Direction / Design:
Bart van der Meiden
Copy / Redactie:
GroenLinks, Iskander Smit
Interaction Design:
Bart van der Meiden
Technische realisatie:
Lorenzo Pireddu
Account:
Arthur Hoogeveen
Verantwoordelijk bij klant:
Huub Bellemakers


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Social Media

Projectbeschrijving
Bij de Tweede Kamerverkiezingen in juni 2010, heeft GroenLinks als eerste Nederlandse politieke partij actief campagne gevoerd via Facebook. De campagne 'Klaar voor de Toekomst' bestond uit een targeted advertising campagne en een applicatie, waarmee standpunten over concrete thema's werden gedeeld.  In het online campagne voeren, net voor de verkiezingsdag, komt de activerende kracht van Facebook duidelijk naar voren: In een week tijd verviervoudigde het aantal 'fans' op Facebook naar 10.000. GroenLinks heeft door deze innovatieve wijze van online campagne voeren, een brede schare 'fans' geworven die ook bij de volgende verkiezingen effectief wordt bereikt.
Voor/over product of dienst
GroenLinks kan sinds haar oprichting rekenen in het algemeen op een grote sympathie binnen haar doelgroep. De uitdaging ligt er alleen om deze sympathie door te vertalen naar steun/voorkeur op concrete thema’s.  Binnen Facebook is dit doorvertaald naar de volgende elementen:

 Via targeted advertising worden sympathisanten naar de fanpage geleid.
 De Klaar voor de Toekomst -applicatie maakt het mogelijk om zelf actief te kiezen voor een specifiek thema/onderwerp uit het verkiezingsprogramma. Hiervoor moet je wel ‘fan’ worden van GroenLinks.
Dit specfifieke onderwerp/thema wordt geplaatst op de ‘wall’ van de vrienden binnen je netwerk.
Doelgroep(en)
De doelgroep bestaat uit potentiele sympathisanten van GroenLinks. Deze zijn over het algemeen hoger opgeleid en woonachtig in een stedelijke omgeving.