Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Shotgun
Opdrachtgever:
Veilig Verkeer Nederland
Bureau:
Fontys Hogeschool Communicatie
Datum eerste publicatie:
01/01/2011
Categorie:
Young Talent

Credits

Concept:
Gabin van Hal


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Young Talent

Projectbeschrijving
Jongeren zijn een gevoelige groep als het gaat om verkeersveiligheid. In de leeftijdscategorie 16 t/m 24 jaar is een piek zichtbaar in het aantal dodelijke slachtoffers door auto-ongelukken. Groepsdynamiek speelt hierin een rol, zeker na een avondje stappen.
Om het aantal slachtoffers terug te dringen, hebben wij de campagne Shotgun ontwikkeld. Het doel is om bijrijders bewust te maken van hun rol; niet alleen de chauffeur is verantwoordelijkheid voor de veiligheid.
Shotgun is de term die Amerikaanse jongeren gebruiken om de bijrijdersstoel te claimen. Degene die het als eerst roept, zit voorin. Eerste rang, naast de bestuurder; het is een statussymbool en geeft je positie in de groep aan. Om elkaar af te troeven, is er een subcultuur ontstaan waarin jongeren hun eigen regels (rules) aan Shotgun hangen.
De term vindt zijn oorsprong in het wilde westen. Naast de koetsbestuurder zat iemand met een shotgun om de vijand op afstand te houden. Een principe dat we campagnematig uitbuiten: de bijrijder zorgt ervoor dat de bestuurder zo goed en veilig mogelijk kan rijden. In onze campagne liften we mee op de Shotgun Rules die jongeren zelf maken; dat is het fun-element van de campagne. En om de verkeersveiligheid te bevorderen koppelen we er Responsibilities aan, bijvoorbeeld dat de degene die Shotgun zit de bestuurder moet aanspreken op roekeloos rijgedrag. Het is niet alleen leuk om voorin te zitten, er horen ook verantwoordelijkheden bij. De campagne zal uiteindelijk moeten zorgen dat jongeren elkaar aanspreken op roekeloos rijgedrag.