Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
FamilieFoto
Opdrachtgever:
Create IT - Digital Life Centre
Bureau:
BRIKS
Datum eerste publicatie:
01/06/2014
url:
http://vimeo.com/57683903
Categorie:
Young Talent

Credits

Concept:
BRIKS
Art Direction / Design:
Niels Stoeltie
Copy / Redactie:
Marvin Bos
Interaction Design:
Deborah Schrijver
Technische realisatie:
Leon Weggelaar
Account:
Niels Stoeltie


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Young Talent

Projectbeschrijving
Vanuit Create IT (Digital Life Centre) is aan ons gevraagd of zij een applicatie konden ontwikkelen waarmee ouderen kunnen aangeven hoe het met ze gaat. Het ook wel creatief genoemde 'hoe gaat het met u?'-project.

Create IT doet veel onderzoek om de ouderenzorg te verbeteren. Dit doen zij onder andere door te onderzoeken of ze met sensormonitoring ouderen langer zelfstandig thuis kunnen laten wonen. Maar is wat zij meten, wel echt wat ze weten? Aan ons dus de vraag of wij een applicatie konden ontwikkelen waarmee ouderen konden aangeven hoe ze zich voelen. Een applicatie die de 'ground truth' achterhaalt.
Voor/over product of dienst
De interactieve fotolijst van FamilieFoto kan bij een zelfstandig wonende oudere geplaatst worden. Met de bijbehorende productcode kunnen familieleden de fotolijst registreren bij de webapplicatie. Deze webapp is responsive, en dus te gebruiken vanaf smartphone, tablet en desktop. Op de webapp kunnen familieleden of vrienden berichten en/of foto's versturen naar de interactieve fotolijst en zodra deze verschijnt op de fotolijst, kunnen ouderen een gesproken bericht terugsturen, waardoor sociale interactie gestimuleerd wordt.

Nadat een familielid een gesproken bericht van de ouderen ontvangt, krijgt zij een op maat gemaakte vraag die inspeelt op hoe het met de oudere gaat. Vragen als 'Vindt u dat opa verwarder klinkt dan de vorige keer?' kunnen beantwoord worden op een schaal van 1 tot 5. Met deze gegevens kunnen onderzoekers in de gaten houden hoe het met de ouderen gaat, zonder de privacy te schenden, want berichten en foto's zijn niet in te zien door onderzoekers.
Doelgroep(en)
De primaire doelgroep zijn zelfstandig wonende ouderen, of ouderen in een aanleunwoning. Uit gesprekken is gebleken dat zij zich vaak geisoleerd en daarna eenzaam voelen. Ze voelen zich niet verbonden of betrokken bij het leven van hun kinderen. 'De kinderen zijn zo druk' is een veel gebruikte zin. Het is het gevoel van eigenwaarde wat hun drijft om zo lang mogelijk zelfstandig te wonen. Hierdoor zullen zij ook snel de 'maatschappelijk gewenste' antwoorden geven als we vragen hoe het met ze gaat. Ze willen graag betrokken blijven bij het leven van hun (klein)kinderen.

De secundaire doelgroepen zijn familieleden en zorgverleners. Familieleden hebben het druk en vergeten nog wel eens dat opa eenzaam in zijn huis zit. Bij hun is het zaak in te spelen op hun dagelijkse, technologische handelingen, om de stap tot sociale interactie zo laagdrempelig mogelijk te houden. Zorgverleners willen ouderen zo goed mogelijk ondersteunen.