Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Eén op de vier is...
Opdrachtgever:
ADCN/Jonge Honden pitch: SIRE
Categorie:
Young Talent

Credits

Concept:
Richard van Horssen, Bob Overhand
Art Direction / Design:
Richard van Horssen, Bob Overhand
Copy / Redactie:
Richard van Horssen, Bob Overhand


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Young Talent

Projectbeschrijving
Veel mensen denken dat psychische ziekten eng zijn en proberen contact zoveel mogelijk te vermijden. Dit blijkt nergens voor nodig te zijn, omdat psychische aandoeningen normaler zijn dan we denken. Zo normaal dat een op de vier mensen jaarlijks te maken krijgt met psychische klachten.

Het feit dat psychische stoornissen helemaal niet zo vreemd zijn, zien we terug in het hedendaags Nederlands taalgebruik. Het woord gek wordt niet langer negatief gebruikt, maar juist in de positieve zin: te gek!. Vandaag de dag complimenteer je juist iemand met dit soort woorden, in plaats van dat je hem beledigt:

Je bent te gek - ik vind je te gek
Je bent waanzinnig - ik vind je waanzinnig
Je bent fantastisch - ik vind je fantastisch

We willen dat mensen activeren om in gesprek te gaan met elkaar. Wij denken dat dit kan door mensen elkaar te laten complimenteren met hun eigenaardigheden. Zo geven we mensen met een psychische stoornis een helde
Voor/over product of dienst
SIRE is een onafhankelijke stichting die zich ten doel stelt onderbelichte maatschappelijke onderwerpen publiekelijk aan de orde te stellen, bespreekbaar te maken en te agenderen bij burgers, opinieleiders en besluitvormers. Een van deze onderwerpen is het hebben van een psychische aandoening. Een kwart van alle Nederlanders krijgt elk jaar te maken met psychische klachten. Het is dus normaler dan veel mensen denken. Jammer genoeg is er veel onwetendheid. Dit maakt dat de omgeving mensen met een psychische ziekte vaak eng of raar vindt.

Ons doel met deze campagne: we willen de muur afbreken tussen mensen met psychische aandoeningen en de 'gezonde' mensen. We willen dat mensen het gesprek aan gaan. Het is niet gek om er eens over te beginnen. Zo groot is de afstand is niet.

Om duidelijk te maken dat mensen met psychische klachten helemaal niet zo raar zijn, gaan we met onze campagne het verschil tussen gezond en ziek.
Doelgroep(en)
SIRE wil met elke campagne zo veel mogelijk mensen bereiken, ook bij deze campagne. Daarom richten we ons niet op een specifieke doelgroep, maar op een zo breed mogelijk publiek: burgers van alle leeftijden.