Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Museumkaart
Opdrachtgever:
WDKA & Museumvereniging
Bureau:
WDKA
Datum eerste publicatie:
28/04/2012
url:
https://vimeo.com/58664838
Categorie:
Young Talent

Credits

Concept:
Desmond & Vincent
Art Direction / Design:
Desmond & Vincent
Copy / Redactie:
Desmond & Vincent
Interaction Design:
Desmond & Vincent
Technische realisatie:
Desmond & Vincent


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Young Talent

Projectbeschrijving
De Museumkaart is met meer dan 840.000 kaarthouders het belangrijkste promotie product van de Museumvereniging. Zij vroegen om een nieuwe koers voor de museumkaart die het (herhalings)bezoek van musea bevordert en de affiniteit met de bezoekers versterkt.

Het grootste probleem voor musea zijn minder subsidie inkomsten en in Nederland vindt men dat musea meer op eigen benen moeten staan. Daarom is dit het perfecte moment om de Museumkaart te innoveren.

OPLOSSING: Een doneerchipkaart die het voor bezoekers leuk en makkelijk maakt om geld te doneren aan kunstenaars, exposities of musea. Met een paar klikken heb je geld gedoneerd aan je favoriete kunst. We hebben gedrag ontworpen i.p.v. een communicatie idee die aanzet tot gedrag. De oude communicatie campagnes bieden geen structurele verandering. Terwijl de doneerchipkaart bezoekers prikkelt en beloont voor hun donatie en de musea wordt uitgedaagd om de beste expositie voor de bezoeker samen te stellen.
Voor/over product of dienst
We hebben de Museumkaart geïnnoveerd tot een doneerchipkaart. D.m.v. persuasion design hebben we triggers ontworpen om doneren zo leuk mogelijk te maken. Je koopt de kaart voor een vast bedrag, waarnaar je het krediet kunt uitgeven aan je favoriete kunst. Dit doe je bij interactieve palen tijdens je museum bezoek. Aan musea de taak om jou te imponeren om te doneren. Dit kan door er geld op te zetten of je spaart Airmiles op je kaart.

Met deze simpele ingreep maken we geld doneren sympathiek en leuk. Doordat alles digitaal is kun je ook een digitaal archief opbouwen. Je wordt op de hoogte gehouden van nieuwe exposities en tentoonstellingen die dankzij jouw donatie mogelijk zijn gemaakt. Al deze touchpoints zijn momenten die affiniteit bevordert en herhalingsbezoek stimuleert.

Musea gaan moeite doen om een experience te creëren voor de bezoeker. Als ze dit goed doen worden ze beloont met donaties. En krijgen ze inzicht in wat wel en niet werkt.
Doelgroep(en)
De primaire doelgroep zijn de bestaande 840 duizend museumkaarthouders. Zij hebben al affiniteit met musea en zijn daardoor de perfecte mensen om ambassadeurs te worden. Ook gebruiken we ze om het herhalingsbezoek te bevorderen en we willen we ze inzetten om nieuwe kaarthouders aan te trekken.