Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Houdbaar
Opdrachtgever:
Hogeschool Inholland Communicatie
Bureau:
Hogeschool Inholland
Datum eerste publicatie:
12/06/2012
url:
http://www.davidbeentjes.com/houdbaar
Categorie:
Young Talent

Credits

Concept:
David Beentjes, Jessica Marcus, Luuk Schelvis, Margot de Bruin, Tamar van Koolbergen, Angela Lanser
Art Direction / Design:
David Beentjes, Jessica Marcus, Luuk Schelvis, Margot de Bruin, Tamar van Koolbergen, Angela Lanser
Copy / Redactie:
David Beentjes, Jessica Marcus, Luuk Schelvis, Margot de Bruin, Tamar van Koolbergen, Angela Lanser
Interaction Design:
David Beentjes
Technische realisatie:
David Beentjes


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Young Talent

Projectbeschrijving
De gemiddelde Nederlander gooit ieder jaar 44 kilogram eetbaar voedsel weg. Je vergeet wat je in huis hebt en voor je het weet is de datum verstreken. Hup, de kliko in.

Dat is natuurlijk zonde. In de tijd dat duurzaamheid eerder noodzaak is dan een extraatje kan dit niet meer. Het is ook nog eens onnodig slecht voor de portemonnee.

Houdbaar app kan dit tegengaan. Je kunt de gekochte producten invoeren in de app door barcodes te scannen op het product of kassabon, of door de app in contact te brengen met de supermarkt. Hierdoor weet jij en Houdbaar wat je in huis hebt.

Maar het gaat verder. Houdbaar maakt recepten met wat je in huis hebt op volgorde van datum. Zo vergeet je die broccoli achterin de koelkast niet op te maken. Missende ingredienten worden getoond en kun je direct op je boodschappenlijst plaatsen.

Ook voorziet de app in informatie over houdbaarheid. Hoe lang kun je appels bewaren? Of, wat het verschil is tussen t.g.t en t.h.t? Zoek het gewoon even op.
Voor/over product of dienst
De app werkt het beste als het wordt gelanceerd door een landelijke supermarkt. Dit maakt de koppeling van het assortiment en de app makkelijker.

Zo kan er een speciale barcode op de kassabon worden geprint waarmee je direct alle boodschappen in de app kunt laden. Nog mooier zou het zijn als er een integratie gemaakt wordt met de opkomende zelf scan systemen.

De app hoeft niet een op zichzelf staand platform te worden. De functionaliteit kan ook in bestaande supermarkt apps gebouwd worden. dit maakt bijvoorbeeld de koppeling met boodschappenlijstjes eenvoudig.

Het lijkt misschien onaantrekkelijk voor een supermarkt, door deze app wordt er minder verspild en hoeft er ook minder gekocht te worden. Aan de andere kant kan het ook veel opleveren, niet alleen financieel door de aanbieding van extra ingredienten bij recepten, maar ook op het gebied van pr en een groener imago.
Doelgroep(en)
De primaire doelgroep zijn de boodschappers, zei die binnen een huishouden verantwoordelijk zijn voor de voorraad en het doen de boodschappen.

Niet iedereen maakt gebruik van een smartphone of tablet, deze mensen vallen dus af. Wel zouden deze mensen gebruik kunnen maken van een web app, als ze goed met een computer om gaan.

Ook moet de doelgroep geraakt worden door het idee van verspilling op het gebied van duurzaamheid en/of op financieel vlak.