Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
De Stemming
Opdrachtgever:
EenVandaag
Bureau:
Driebit i.s.m. Captain Video en De Monsters
Datum eerste publicatie:
12/07/2012
url:
http://destemming.eenvandaag.nl/
Categorie:
Interactieve TV & Online Video

Credits

Concept:
prof. Joop van Holsteyn
Art Direction / Design:
Oskar Luyer, Kees Veling
Copy / Redactie:
Intomart GfK, EenVandaag
Interaction Design:
Oskar Luyer, Kees Veling
Technische realisatie:
Driebit en De Monsters
Account:
Mark Workel
Verantwoordelijk bij klant:
Petra Spaninks, Gijs Rademaker, Mariëlle Koekenbier


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Interactieve TV & Online Video

Projectbeschrijving
De Stemming is een nieuwe peilmethode die inzicht geeft in de twijfel van kiezers. Kiezers kunnen namelijk in totaal niet één, maar vijf stemmen verdelen. Zij kunnen vijf stemmen aan één partij geven, maar ook over meerdere partijen verspreiden. De Stemming groeide uit tot één van de belangrijkste peilingen van de verkiezingscampagne van 2012.

Niet alleen de peilmethode is nieuw, ook de manier van publiceren is uniek. Voor het eerst werkten journalisten, wetenschappers en opinipeilers samen met ontwerpers en ontwikkelaars om een concept neer te zetten wat stemgedrag inzichtelijk en toegankelijk maakt voor een breed publiek, op televisie, internet en mobiele devices.

Waar andere peilers slechts zetelaantallen publiceren, is alle(!) data van de Stemming –behalve zetelverdelingen bijvoorbeeld ook zekerheid van kiezers, zetelgevechten, coalitiesterktes en kiezersverloop door de tijd heen– voor iedereen toegankelijk op destemming.nl en op een geavanceerde app voor de iPad.
Voor/over product of dienst
Complexe peildata vertalen tot een toegankelijk verhaal vereiste een speciale vormgeving voor televisie. Voor website en app is daarnaast een systeem gebouwd wat de actuele peildata van Intomart GfK importeert en snel omzet naar een toegankelijke vormgeving. Op die manier hebben gebruikers niet alleen toegang tot de gehele dataset van het onderzoek, maar kunnen ze ook interactief selecties maken op basis van tijd of politieke voorkeur. Specifieke partijen kunnen op die manier worden gevolgd door de tijd heen.
Doelgroep(en)
De Stemming is bedoeld voor een breed publiek met interesse in politiek en maatschappij. Politiek wetenschappers, strategen en politici, journalisten van landelijke media.