Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Rijksmuseum en Rijksstudio
Opdrachtgever:
Rijksmuseum
Bureau:
Fabrique [merken, design & interactie]
Datum eerste publicatie:
01/11/2012
url:
https://www.rijksmuseum.nl/
Categorie:
Website

Credits

Art Direction / Design:
Sanne Wijbenga, Esther Jong
Interaction Design:
Anna Offermans
Technische realisatie:
Q42
Account:
Paul Stork, Ebelien Pondaag
Verantwoordelijk bij klant:
Peter Gorgels


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Website

Projectbeschrijving
Fabrique werkt sinds 2004 voor ‘het Rijks’. In 2011 werd het weer tijd voor een nieuw meesterwerk. De technologie van de website was verouderd, social media spelen nu een veel grotere rol, en de manier waarop mensen websites bekijken en gebruiken is veranderd. Het gebruik van tablets is na de komst van de iPad snel populair geworden.

Een paar maanden voor de opening van het verbouwde museum ging eind 2012 de geheel vernieuwde website van het Rijksmuseum live. Een site die de bezoeker stimuleert om met het tablet op schoot op ontdekkingstocht te gaan door de collectie.

Tablet first was een van de belangrijkste uitgangspunten bij de vormgeving van Rijksmuseum.nl. De responsive website is geoptimaliseerd voor gebruik op iPad en tablet: helder en eenvoudig, met duidelijke knoppen. De website inspireert bezoekers continu om verder te bladeren. Op vrijwel iedere pagina wordt een relatie gelegd met andere kunstwerken. Rijksstudio is een bijzonder onderdeel van Rijksmuseum.nl.
Voor/over product of dienst
Rijksmuseum.nl leert en inspireert, verrast en verleidt. ‘Dichtbij’ is het kernwoord van de nieuwe website. Het museum wil het publiek snel bedienen en zowel de informatie als de collectie dicht bij de bezoekers brengen. Het Rijksmuseum ‘verbindt mensen, kunst en geschiedenis’. De website sluit bij die visie aan. Het liefst wil het museum dat straks heel Nederland een stukje van de Rijkscollectie dicht bij zich heeft. Dat kan een meesterwerk als wallpaper op je mobiel zijn, of je favoriete gedownloade detail op canvas aan de huiskamermuur.
Een bijzonder onderdeel van de website vormt namelijk ‘Rijksstudio’: jouw eigen verzameling, knutselplek en museumshop in één. In Rijksstudio kun je afbeeldingen in hoge resolutie van 125.000 kunstwerken vrij downloaden. Rijksstudio is echt ‘kunst van iedereen’. De bezoeker is niet meer afhankelijk van de merchandise in het museum. Je kunt zelf aan de slag. Zo kun je details uitsnijden en zelf uitprinten op canvas, je laptophoes of zelfs je auto.
Doelgroep(en)
Het Rijksmuseum omschrijft zijn grootste doelgroep als cultuursnackers en -liefhebbers. Die groep, zo’n 80% van de bezoekers, is bepalend voor wat je als eerste ziet op de website.
Voor deze ‘80%’ staat eenvoud en gemak voorop. We brengen eenvoud door de informatie gelaagd aan te bieden: weinig opties op het hoogste niveau, maar ze dekken wel de belangrijkste bezoekersscenario's. Het grote publiek kan gemakkelijk de openingstijden, het adres en de nieuwste tentoonstelling vinden. Het startscherm is niet opgebouwd als allesomvattende landingspagina gevuld met linkjes, maar we drukken de cultuursnacker direct met de neus op een schermvullend beeld. De navigatie is opgenomen in drie duidelijke balken. Die eenvoud en helderheid is weer helemaal in lijn met de nieuwe huisstijl.