Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Spreekwapens
Opdrachtgever:
Het Ministerie van Veiligheid en Justitie
Bureau:
JWT Amsterdam
Datum eerste publicatie:
05/04/2012
url:
http://www.creativeoverview.com/spreekwapens_nl/
Categorie:
Mobile

Credits

Concept:
Bas Korsten, Jean Pierre Kin, Paul van Uden
Art Direction / Design:
Jean Pierre Kin, Richard Beerens, Paul van Uden
Copy / Redactie:
Jean Pierre Kin, Paul van Uden
Interaction Design:
Rocket Science Studios
Technische realisatie:
Rocket Science Studios, Yellow Bird
Account:
Laura Losse
Verantwoordelijk bij klant:
Gusje van der Donk
Overigen:
Illustrator: Hugo Mulder Muziek: Sticks, Rico


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Mobile

Projectbeschrijving
Per 1 mei 2012 werd een wetswijziging doorgevoerd die alle steekwapens verboden maakte. De doelgroep bestond uit jongeren, dus was het een grote uitdaging voor het Ministerie van Veiligheid en Justitie om deze nieuwe wet te communiceren zonder al te veel met het vingertje te wijzen. Iets maken wat in de leefwereld is van de jongeren, iets waar ze vanzelf al graag mee interacteren.

We ontwikkelden een activatie die helemaal uitgaat van de muziek en de leefwereld van jongeren met als titel 'Spreekwapens'. Want wie heeft er steekwapens nodig als je spreekwapens kan gebruiken? En wie heeft er een scherpere tong dan rappers? Daarom creëerden we een unieke 360⁰ video met het populaire hiphop duo Sticks & Rico die rapten op hun eigen lyrics 'de pen is machtiger dan het zwaard'.

Met deze 360⁰ video die ook mobiel volledig 360 werkte, werden jongeren opgeroepen om zelf raps te bedenken. Dit zorgde voor veel involvement en bewustwording over de boodschap om afstand te doen van de steekwapens.
Voor/over product of dienst
Het Ministerie van Veiligheid en Justitie communiceert een wetswijziging: Vanaf 1 mei 2012 zijn alle steekwapens verboden. Jongeren moeten ook al vinden ze het stoer bewogen worden om geen wapens te dragen.
Doelgroep(en)
Het algemeen publiek, en specifiek de groep jongeren van 14 t/m 24 jaar.