Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Spin&Win
Opdrachtgever:
bol.com
Bureau:
Info.nl
Datum eerste publicatie:
04/10/2012
url:
https://www.facebook.com/bolpuntcom/app_181527925298224
Categorie:
Social Media

Credits

Concept:
Floris Honée
Art Direction / Design:
Marcel de Groot (bol.com)
Copy / Redactie:
Info.nl + bol.com API
Interaction Design:
Floris Honée
Technische realisatie:
Lorenzo Pireddu, Ilya Dvornikov, Arno Wolkers, Maurice Jongerius (bol.com)
Account:
Arthur Hoogeveen
Verantwoordelijk bij klant:
Jeroen Sitskoorn
Overigen:
Daan Bolder, Dario Bartolomeo (bol.com)


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Social Media

Projectbeschrijving
Met Spin&Win zorgt bol.com voor een doorbraak in Social en zet bol.com een nieuwe stap in het creëren van een winkel rondom de belevingswereld van zijn Facebook fans. Op een laagdrempelige en relevante manier maken zij kennis met artikelen uit het assortiment van bol.com.
De Facebook-strategie van bol.com en van onze andere klanten bestaat uit 3 stappen: 1. Reach, 2. Engage en 3. Use. Reach staat voor genereren van likes. Engage verleidt fans om content te delen en een dialoog te voeren. Met Spin&Win zet bol.com – naast Reach en Engage – nu ook de stap naar Use: Facebook inzetten als persoonlijk en relevant business-kanaal.
Naast dagelijks community-management en inzet van tijdelijke campagnes zocht bol.com een permanente service. Een social service die de kracht van Facebook koppelt aan zijn business-model en aan bestaande functionaliteit van de site, zoals de recommendation-engines. Bol.com zet hiermee de 1e stap in het structureel gebruik van externe realtime CRM-databases.
Voor/over product of dienst
Spin&Win ziet eruit als een digitale fruitautomaat. Het fruit is vervangen door artikelen uit het assortiment van bol.com. Bij elke spin krijg je 3 aanbevelingen. Bovendien maak je kans op een cadeaubon als je 3 Billies draait.
De Spin&Win app koppelt je publieke Facebook-profiel en dat van je vrienden aan het assortiment. Gaf je bijvoorbeeld eerder een like aan Beyoncé, dan krijg je tips voor artikelen die met haar te maken hebben. Zo maak je uit 5,5 miljoen artikelen kennis met artikelen die relevant voor je zijn. Je krijgt 5 spins per dag. En je verdient extra spins door artikelen met anderen te delen.
Daarnaast attendeert de app je op verjaardagen van vrienden en krijg je passende cadeausuggesties. De unieke kennis van de bol.com recommendation-API wordt hiervoor gekoppeld aan je Facebook-profiel. Zo krijg je relevante persoonlijke aanbevelingen. Alles is volledig transparant: je kunt altijd zien waarop de aanbeveling gebaseerd is.
Doelgroep(en)
Facebook-gebruikers in Nederland en België.