Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
ENECO - Warm Welkom
Opdrachtgever:
ENECO
Bureau:
Born05
Datum eerste publicatie:
04/01/2015
url:
http://www.born05.nl/cases/eneco-warmwelkom
Categorie:
Online Campagne
Design
Content
Interactieve TV & Online Video

Credits

Concept:
Sjors van Hoof, Dennis van Vugt
Art Direction / Design:
Sjors van Hoof, Marijn Slot
Copy / Redactie:
Dennis van Vugt, Boy Sheikkariem
Interaction Design:
Marnix Smidt
Technische realisatie:
Arjen Gosman, Aron Beurskens
Account:
Rogier IJzermans, Erik Dijkhuizen
Verantwoordelijk bij klant:
Erik van Engelen, Erik Poel, Ruben Zantingh-Bozic, Floor Rosendaal
Overigen:
Sander Buurman, Bart Koning, Heerko Groefsma, Wouter Kroese, Sander Baas


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Online Campagne

Projectbeschrijving
De energie markt in NL is vol in beweging. Agressieve acquisitie op prijs, toetredende nieuwe aanbieders, veilingen en collectieve oplossingen. Voor ENECO belangrijk om onderscheidend te blijven en om de huidige tevreden klanten dicht bij zich te houden. ENECO wil naast een aantrekkelijk prijs, meer aandacht voor de maatschappelijke rol van energie en van ENECO als energie leverancier. Digitaal communiceren onderschrijft de duurzaamheidsgedachte. De energiemarkt kent voor nieuwe klanten een afkoelperiode van 8 dagen waarin het nieuwe contract kan worden afgezegd. Terwijl klanten die langer dan 1 jaar klant blijven, zich beter als loyale klant ontwikkelen en trouwer blijven aan hun leverancier. Het is dus belangrijk voor ENECO dat het eerste jaar van de klantrelatie wordt overbrugt. Hier is in samenwerking met Born05 een klantcontact strategie voor ontwikkeld. De Warm Welkom campagne is de start van de relatie tussen ENECO en haar nieuwe klant en geeft direct betekenis aan deze relatie.
Voor/over product of dienst
Energie is een commodity geworden. De duurzame manier waarop energie wordt opgewekt en de manier waarop energie aanbieders in de maatschappij staan is verschillend. Uit onderzoek blijkt dat dit steeds belangrijker wordt. Dit verhaal dient structureel door ENECO geladen te worden. Er is onduidelijkheid over de manier waarop de prijs van het energie product wordt bepaald. Omdat de communicatie hierover verstopt zit, creëert het frustratie en leidt het tot verrassingen. Dit heeft een negatieve impact op de merk perceptie, zeker door de komst van sociale media waar ervaringen worden gedeeld. ENECO heeft er bewust voor gekozen om dit verhaal structureel te laden, door het op te nemen in het eerste contact moment met nieuwe klanten. Want met name binnen het 1e jaar is het belangrijk dat klanten snappen welk product ze hebben afgenomen en is het er ENECO alles aan gelegen om dit educatieve verhaal op een inspirerende en service gerichte manier over de bühne te brengen.
Doelgroep(en)
1. Alle nieuwe klanten van ENECO:
Vooral gebruikers die nog onvoldoende op de hoogte zijn van wat er bij product ‘energie’ komt kijken. Met name de berekeningen achter de nota’s en de meterstanden leiden tot veel onduidelijkheid. Deze perceptie dient vanaf dag één gemanaged te worden. Gezien het groot aantal klanten dat ENECO in NL heeft, bedient de campagne een zeer breed publiek en dient dit educatieve verhaal ‘stupid’-proof, doch inspirerend, verteld te worden.

2. Medewerkers ENECO
De campagne ondersteunt in het vertellen van het juiste verhaal bij deur-tot-deur en telefoon acquisitie door ENECO medewerkers.


Case omschrijving: Design

Projectbeschrijving
De energie markt in NL is vol in beweging. Agressieve acquisitie op prijs, toetredende nieuwe aanbieders, veilingen en collectieve oplossingen. Voor ENECO belangrijk om onderscheidend te blijven en om de huidige tevreden klanten dicht bij zich te houden. ENECO wil naast een aantrekkelijk prijs, meer aandacht voor de maatschappelijke rol van energie en van ENECO als energie leverancier. Digitaal communiceren onderschrijft de duurzaamheidsgedachte. De energiemarkt kent voor nieuwe klanten een afkoelperiode van 8 dagen waarin het nieuwe contract kan worden afgezegd. Terwijl klanten die langer dan 1 jaar klant blijven, zich beter als loyale klant ontwikkelen en trouwer blijven aan hun leverancier. Het is dus belangrijk voor ENECO dat het eerste jaar van de klantrelatie wordt overbrugt. Hier is in samenwerking met Born05 een klantcontact strategie voor ontwikkeld. De Warm Welkom campagne is de start van de relatie tussen ENECO en haar nieuwe klant en geeft direct betekenis aan deze relatie.
Voor/over product of dienst
Energie is een commodity geworden. De duurzame manier waarop energie wordt opgewekt en de manier waarop energie aanbieders in de maatschappij staan is verschillend. Uit onderzoek blijkt dat dit steeds belangrijker wordt. Dit verhaal dient structureel door ENECO geladen te worden. Er is onduidelijkheid over de manier waarop de prijs van het energie product wordt bepaald. Omdat de communicatie hierover verstopt zit, creëert het frustratie en leidt het tot verrassingen. Dit heeft een negatieve impact op de merk perceptie, zeker door de komst van sociale media waar ervaringen worden gedeeld. ENECO heeft er bewust voor gekozen om dit verhaal structureel te laden, door het op te nemen in het eerste contact moment met nieuwe klanten. Want met name binnen het 1e jaar is het belangrijk dat klanten snappen welk product ze hebben afgenomen en is het er ENECO alles aan gelegen om dit educatieve verhaal op een inspirerende en service gerichte manier over de bühne te brengen.
Doelgroep(en)
1. Alle nieuwe klanten van ENECO:
Vooral gebruikers die nog onvoldoende op de hoogte zijn van wat er bij product ‘energie’ komt kijken. Met name de berekeningen achter de nota’s en de meterstanden leiden tot veel onduidelijkheid. Deze perceptie dient vanaf dag één gemanaged te worden. Gezien het groot aantal klanten dat ENECO in NL heeft, bedient de campagne een zeer breed publiek en dient dit educatieve verhaal ‘stupid’-proof, doch inspirerend, verteld te worden.

2. Medewerkers ENECO
De campagne ondersteunt in het vertellen van het juiste verhaal bij deur-tot-deur en telefoon acquisitie door ENECO medewerkers.


Case omschrijving: Content

Projectbeschrijving
De energie markt in NL is vol in beweging. Agressieve acquisitie op prijs, toetredende nieuwe aanbieders, veilingen en collectieve oplossingen. Voor ENECO belangrijk om onderscheidend te blijven en om de huidige tevreden klanten dicht bij zich te houden. ENECO wil naast een aantrekkelijk prijs, meer aandacht voor de maatschappelijke rol van energie en van ENECO als energie leverancier. Digitaal communiceren onderschrijft de duurzaamheidsgedachte. De energiemarkt kent voor nieuwe klanten een afkoelperiode van 8 dagen waarin het nieuwe contract kan worden afgezegd. Terwijl klanten die langer dan 1 jaar klant blijven, zich beter als loyale klant ontwikkelen en trouwer blijven aan hun leverancier. Het is dus belangrijk voor ENECO dat het eerste jaar van de klantrelatie wordt overbrugt. Hier is in samenwerking met Born05 een klantcontact strategie voor ontwikkeld. De Warm Welkom campagne is de start van de relatie tussen ENECO en haar nieuwe klant en geeft direct betekenis aan deze relatie.
Voor/over product of dienst
Energie is een commodity geworden. De duurzame manier waarop energie wordt opgewekt en de manier waarop energie aanbieders in de maatschappij staan is verschillend. Uit onderzoek blijkt dat dit steeds belangrijker wordt. Dit verhaal dient structureel door ENECO geladen te worden. Er is onduidelijkheid over de manier waarop de prijs van het energie product wordt bepaald. Omdat de communicatie hierover verstopt zit, creëert het frustratie en leidt het tot verrassingen. Dit heeft een negatieve impact op de merk perceptie, zeker door de komst van sociale media waar ervaringen worden gedeeld. ENECO heeft er bewust voor gekozen om dit verhaal structureel te laden, door het op te nemen in het eerste contact moment met nieuwe klanten. Want met name binnen het 1e jaar is het belangrijk dat klanten snappen welk product ze hebben afgenomen en is het er ENECO alles aan gelegen om dit educatieve verhaal op een inspirerende en service gerichte manier over de bühne te brengen.
Doelgroep(en)
1. Alle nieuwe klanten van ENECO:
Vooral gebruikers die nog onvoldoende op de hoogte zijn van wat er bij product ‘energie’ komt kijken. Met name de berekeningen achter de nota’s en de meterstanden leiden tot veel onduidelijkheid. Deze perceptie dient vanaf dag één gemanaged te worden. Gezien het groot aantal klanten dat ENECO in NL heeft, bedient de campagne een zeer breed publiek en dient dit educatieve verhaal ‘stupid’-proof, doch inspirerend, verteld te worden.

2. Medewerkers ENECO
De campagne ondersteunt in het vertellen van het juiste verhaal bij deur-tot-deur en telefoon acquisitie door ENECO medewerkers.


Case omschrijving: Interactieve TV & Online Video

Projectbeschrijving
De energie markt in NL is vol in beweging. Agressieve acquisitie op prijs, toetredende nieuwe aanbieders, veilingen en collectieve oplossingen. Voor ENECO belangrijk om onderscheidend te blijven en om de huidige tevreden klanten dicht bij zich te houden. ENECO wil naast een aantrekkelijk prijs, meer aandacht voor de maatschappelijke rol van energie en van ENECO als energie leverancier. Digitaal communiceren onderschrijft de duurzaamheidsgedachte. De energiemarkt kent voor nieuwe klanten een afkoelperiode van 8 dagen waarin het nieuwe contract kan worden afgezegd. Terwijl klanten die langer dan 1 jaar klant blijven, zich beter als loyale klant ontwikkelen en trouwer blijven aan hun leverancier. Het is dus belangrijk voor ENECO dat het eerste jaar van de klantrelatie wordt overbrugt. Hier is in samenwerking met Born05 een klantcontact strategie voor ontwikkeld. De Warm Welkom campagne is de start van de relatie tussen ENECO en haar nieuwe klant en geeft direct betekenis aan deze relatie.
Voor/over product of dienst
Energie is een commodity geworden. De duurzame manier waarop energie wordt opgewekt en de manier waarop energie aanbieders in de maatschappij staan is verschillend. Uit onderzoek blijkt dat dit steeds belangrijker wordt. Dit verhaal dient structureel door ENECO geladen te worden. Er is onduidelijkheid over de manier waarop de prijs van het energie product wordt bepaald. Omdat de communicatie hierover verstopt zit, creëert het frustratie en leidt het tot verrassingen. Dit heeft een negatieve impact op de merk perceptie, zeker door de komst van sociale media waar ervaringen worden gedeeld. ENECO heeft er bewust voor gekozen om dit verhaal structureel te laden, door het op te nemen in het eerste contact moment met nieuwe klanten. Want met name binnen het 1e jaar is het belangrijk dat klanten snappen welk product ze hebben afgenomen en is het er ENECO alles aan gelegen om dit educatieve verhaal op een inspirerende en service gerichte manier over de bühne te brengen.
Doelgroep(en)
1. Alle nieuwe klanten van ENECO:
Vooral gebruikers die nog onvoldoende op de hoogte zijn van wat er bij product ‘energie’ komt kijken. Met name de berekeningen achter de nota’s en de meterstanden leiden tot veel onduidelijkheid. Deze perceptie dient vanaf dag één gemanaged te worden. Gezien het groot aantal klanten dat ENECO in NL heeft, bedient de campagne een zeer breed publiek en dient dit educatieve verhaal ‘stupid’-proof, doch inspirerend, verteld te worden.

2. Medewerkers ENECO
De campagne ondersteunt in het vertellen van het juiste verhaal bij deur-tot-deur en telefoon acquisitie door ENECO medewerkers.