Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
H.S.C. Mercurius
Opdrachtgever:
BNN
Bureau:
Spektor Storytelling en Elastique
Datum eerste publicatie:
02/01/2012
url:
http://www.facebook.com/hscmercurius, http://www.hscmercurius.nl
Categorie:
Crossmedia

Credits

Concept:
Tim Murck, Joris Hoebe, Bart Robben en Sander Oskamp
Art Direction / Design:
Jim Haakman
Copy / Redactie:
Rosa Fransman, Marijke Knol, Joel Vegt en Esther Vogel
Interaction Design:
Niek Kok, Jim Haakman en Sander Oskamp
Technische realisatie:
Wes Saalmink, Jean-Jaques Warmedam en Jim Haakman
Account:
Bart Robben
Verantwoordelijk bij klant:
Tim Murck en Bart Robben
Overigen:
Ted Alkemade, Shelley van Dijk, Ivo Schmetz en Sebastian Wulff


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
H.S.C. Mercurius is de studentenvereniging uit de BNN televisieserie Feuten. In 2012 hebben Spektor en Elastique deze studentenvereniging letterlijk tot leven geroepen. Tijdens het tweede seizoen van Feuten werden de deuren van Mercurius geopend. Via een Facebook applicatie konden kijkers zich in ca. 30 minuten laten ontgroenen door de personages uit de serie. Eenmaal lid hadden ze toegang tot exclusief videomateriaal dat aansloot op de eerder daarvoor uitgezonden afleveringen.
Daarnaast werden er live ‘ARG’ events georganiseerd, die eveneens betrekking hadden op gebeurtenissen uit de serie. Zo konden leden op zoek naar een Mercurius trui uit de serie en werd er een viertal borrels gehouden waar de leden en personages uit de serie in corps stijl samen kwamen. Jasje dasje zij aan zij met de praeses en prominenten leden. Het eerste jaar van H.S.C. Mercurius werd afgesloten met het Grootsch H.S.C. Mercurius Feest in de Westerunie waar in totaal 450 leden de nacht van hun leven beleefden.
Voor/over product of dienst
Via de Facebook app konden gebruikers zich online laten ontgroenen door karakters uit de serie. Deze ontgroening bestond uit het afstaan van allerlei persoonlijke gegevens zoals je telefoonnummer en het beroep van je vader. Daarnaast werden de gebruikers getest op kennis van de mores en moesten ze een YouTube video insturen waar ze het ‘Io Vivat’ zongen. Als de gebruiker dit met goed gevolg had doorlopen, waren ze lid van H.S.C. Mercurius. Leden kregen toegang tot een afgeschermde website, waar zij konden discussiëren over de afleveringen van Feuten, de agenda in konden zien voor ledenborrels en lid konden worden van 1 van de commissies. Bij de borrels en eindfeest waren acteurs in karakter aanwezig. Deze borrels en het Grootsch eindfeest werden vastgelegd met mobiele camera’s en deze content werd geplaatst op de openbare Facebook pagina van H.S.C. Mercurius. Zo ontstond er een uitgebreide sociale en immersieve ervaring waarbij fans opeens deel konden zijn van de wereld van Feuten.
Doelgroep(en)
De doelgroep van de serie Feuten en H.S.C. Mercurius varieert van jongeren tot jong volwassenen. Hiervan is ca 50% tussen de 16 en de 35 jaar. Daarmee is deze leeftijdscategorie de grootste categorie. De verdeling tussen mannen en vrouwen is op het conversatieplatform Facebook nagenoeg gelijk verdeeld. Opvallend is dat via YouTube veel meer mannen kijken naar de videocontent.
De doelgroep van Feuten woont vooral in Groningen, Amsterdam, Utrecht, Leiden, Rotterdam, Tilburg, Wageningen en Maastricht. Dit ligt voor de hand omdat dit allemaal populaire studentensteden zijn. Deze cijfers zijn gebaseerd op de gegevens van de Facebook pagina van H.S.C. Mercurius.