Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Be My Guest
Opdrachtgever:
KLM Royal Dutch Airlines
Bureau:
DDB & Tribal Amsterdam i.s.m. KLM
Datum eerste publicatie:
05/11/2013
url:
http://www.award-entry.nl/2012/cases/klm/be-my-guest/nl/campaign
Categorie:
Social Media

Credits

Concept:
Olaf van der Geld, Sanne Braam, Christopher Pugmire, Sharon Cleary. Online films: Bart Mol, Pol Hoenderboom
Art Direction / Design:
Olaf van der Geld, Bart Mol (online films), David Navarro, Keith Kornson
Copy / Redactie:
Paul Fraser, Pol Hoenderboom (online films)
Interaction Design:
David Vogel, Joeri Kiekebosch
Technische realisatie:
Jan Willem Penterman, MediaMonks, Caviar
Account:
Esther te Pas, Steven Beukers
Verantwoordelijk bij klant:
Frank Houben, Natascha van Roode, Lucy Blogg
Overigen:
Ralf Hesen (Strategy Director), Denise Wolterbeek (RTV Producer/ Art Buyer), Julian Burford, Lorenzo Milito (Illustrators), Michel Sanchez-Infante (Sound Design), Bert Teunissen (Fotograaf), Souverein (Beeldbewerking)


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Social Media

Projectbeschrijving
KLM heeft in de afgelopen jaren naam opgebouwd als organisatie die social media begrijpt en op intelligente wijze benut. Met de introductie van de Meet & Seat service is KLM de eerste airline wereldwijd die social media volledig integreerd in het boekingsproces. Passagiers kunnen tijdens het boeken van een vlucht kiezen naast wie zij willen zitten op basis van Facebook of LinkedIn profielen. Met de introductie van deze service verschuift KLM steeds meer richting social airline.

Gebaseerd op de gedachte ‘iedereen droomt er wel eens van naast iemand te zitten in het vliegtuig die haar of hem inspireert’, ontwikkelden we een interactieve campagne waarbij die droom kon uitkomen. Deelnemers werden uitgenodigd een virtueel gesprek te voeren met een van de zes Dutch icons (elk met een ander interessegebied), zoals Ruud Gullit (voetbal) of Armin van Buuren (muziek). Het virtuele gesprek resulteerde in een persoonlijk gespreksprofiel dat men kon delen via social media. Uiteindelijk maakten de
Voor/over product of dienst
De Be My Guest campagne is opgezet ter ondersteuning van de introductie van Meet & Seat. Met de Meet & Seat service kunnen mensen die een KLM-vlucht hebben geboekt, voor hen interessante mensen ontmoeten die ook aan boord zullen zijn. Op een beveiligd deel van KLM.com kunnen passagiers hun Facebook- of LinkedIn-profiel delen en die van medereizigers bekijken. Zo kan bijvoorbeeld een afspraak worden gemaakt om tijdens de vlucht naast elkaar te zitten. Op deze manier is social media voor het eerst volledig geïntegreerd in het boekingsproces van KLM.
Doelgroep(en)
KLM Be My Guest richt zich op reizigers die minimaal 2 keer per jaar een vliegreis maken en wonen in Nederland of een van de zeven andere KLM focusmarkten. De doelgroep is een publiek met een actief sociaal leven dat om deze reden intensief gebruik maakt van social media en online media. We richtten ons op deze doelgroep omdat de Meet & Seat service social media verweeft in het online boekingsproces.