Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
VRijland - Julia's Blog
Opdrachtgever:
KRO Digitaal & Innovatie
Bureau:
KRO Digitaal & Innovatie
Datum eerste publicatie:
09/06/2012
url:
http://vrijland.kro.nl/julia_blog
Categorie:
Interactieve TV & Online Video

Credits

Concept:
KRO Digitaal & Innovatie
Art Direction / Design:
KRO Digitaal & Innovatie
Copy / Redactie:
KRO Digitaal & Innovatie en NL Film
Interaction Design:
KRO Digitaal & Innovatie
Technische realisatie:
KRO Digitaal & Innovatie
Account:
KRO Digitaal & Innovatie


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Interactieve TV & Online Video

Projectbeschrijving
De KRO wil VRijland-kijkers de avonturen uit de serie laten meebeleven: ze zijn online deelgenoot van informatie die op tv nog onbekend is.
Gekozen is voor een mysterieus personage -aanvankelijk onzichtbaar op tv- dat online al informatie deelt: Julia zit in een rolstoel en wordt thuis gehouden. Ze bespioneert de andere personages en deelt haar bevindingen in haar videoblog.
Haar eerste introductie op televisie is wanneer ze als CSI Rijland opduikt in een chat met Li. Later wordt ze ontdekt door Jesse: hij vangt een glimp van haar op achter haar raam.
Dat dit concept aanslaat blijkt uit reacties op de Hyves accounts van de VRijland-personages. Als Li ontdekt dat CSI een meisje is, krabbelt een fan op Li’s Hyve: "dat meisje heet julia (...) dan moet je julia's blog kijken."
Uiteindelijk introduceert Jesse Julia op tv door haar op te zoeken en mee naar buiten te nemen.
Julia blijft ook daarna elke week een blog plaatsen: steeds bekeken door zo’n tweeduizend fans.
Voor/over product of dienst
De KRO jeugdserie VRijland is elke schooldag rond 18.00 uur te zien bij Zapp op Nederland 3 en draait om de avonturen van de kinderen uit het plattelandsdorp Rijland.
In (het lopende) seizoen 3 is ervoor gekozen om het personage Julia eerst online te introduceren met een videoblog. Online wordt zij neergezet en uitgebouwd en pas daarna komt zij op televisie.
Doelgroep(en)
De doelgroep: kinderen van 6-12, de kerndoelgroep bestaat uit kinderen van 9-12