Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
The Social Shop
Opdrachtgever:
Favela Fabric
Bureau:
Favela Fabric
Datum eerste publicatie:
08/04/2014
url:
http://www.socialshop.nl en www.socialshop.nl/sander/anderzorg
Categorie:
Innovation

Credits

Concept:
Sander Dullaart
Art Direction / Design:
Niels de Rooij
Copy / Redactie:
Brecht Swanenberg
Interaction Design:
Mark Berkouwer
Technische realisatie:
Favela Fabric tech team
Account:
Brecht Swanenberg
Verantwoordelijk bij klant:
Sander Dullaart


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Innovation

Projectbeschrijving
Via de Social Shop kunnen merken hun bestaande klanten activeren als verkoopkanaal. Zij bieden hen de mogelijkheid om een eigen online shop te openen, met daarin hun favoriete product.

De slimme integratie met sociale netwerken (o.a. Facebook, Twitter) maakt het voor klanten kinderlijk eenvoudig om hun shop onder de aandacht te brengen van hun vrienden, kennissen en volgers.

Voor elk product dat wordt verkocht ontvangt de klant een commissie. Deze commissie kan hij op zijn beurt weer delen met de koper. Maar ook deels (of helemaal) ten goede laten komen aan een goed doel als Oxfam Novib.

Deze beloning maakt dat de Social Shop een (hele) goede deal kan bieden aan de koper: Hoe meer de verkoper bereid is te delen, hoe meer hij zal verkopen. De koper zal niet snel een betere prijs voor het product vinden- via andere kanalen wordt immers geen commissie gedeeld met de koper.
Voor/over product of dienst
Sociale netwerken zijn inmiddels massaal door consumenten omarmd en kunnen buitengewoon krachtig zijn voor de marketing van uw merk. Helemaal als de boodschap niet van uzelf komt, maar van uw klanten. Dit is om meerdere redenen interessant. Ten eerste zijn mensen niet voor niets onderdeel van elkaars netwerk. Ze hebben bepaalde gelijkenissen die maakt dat ze vrienden of bekenden van elkaar zijn. Dat betekent dat de argumenten die uw klant heeft om uw product aan te bevelen waarschijnlijk relevant zijn en passen bij de belevingswereld van zijn of haar vrienden.Daarnaast is het enthousiasme van uw klant oprecht: Je valt je netwerk niet lastig met producten waar je zelf niet warm voor loopt. Vindt uw klant uw product niet interessant genoeg om aan te bevelen, dan opent hij gewoon geen shop. Mensen die wel een shop openen met uw product erin zullen er waarschijnlijk goede ervaringen mee hebben en enthousiast zijn.
Doelgroep(en)
Iedere adverteerder met een behoorlijke klantenbase (omdat de social shop voor een merk start met het uitnodigen van bestaande klanten). Iedere consument met enthousiasme voor een product.