Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Spin&Win
Opdrachtgever:
bol.com
Bureau:
Info.nl
Datum eerste publicatie:
10/04/2012
url:
https://www.facebook.com/bolpuntcom/app_181527925298224
Categorie:
Innovation

Credits

Concept:
Floris Honée
Art Direction / Design:
Marcel de Groot (bol.com)
Copy / Redactie:
Info.nl + bol.com API
Interaction Design:
Floris Honée
Technische realisatie:
Lorenzo Pireddu, Ilya Dvornikov, Arno Wolkers, Maurice Jongerius (bol.com)
Account:
Arthur Hoogeveen
Verantwoordelijk bij klant:
Jeroen Sitskoorn
Overigen:
Daan Bolder, Dario Bartolomeo (bol.com)


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Innovation

Projectbeschrijving
De uitdaging: Bol.com zoekt een social service die de kracht van Facebook koppelt aan zijn business-model en aan slimme bestaande functionaliteit zoals de recommendation-engines. Bol.com wil zo ervaring opdoen met het koppelen van succesvolle online platforms aan zijn eigen dienstverlening. Daarnaast wil Bol.com een baanbrekende stap in social marketing zetten. Door Facebook in te zetten om fans een echt relevant aanbod te doen uit zijn assortiment.
De aanpak: Spin&Win zorgt voor een persoonlijk relevant aanbod door je publieke Facebook-profiel en dat van je vrienden te koppelen aan de bol.com recommendation-API. Deze service voedt de creatieve onderdelen van Spin&Win.
Bol.com zet hiermee de 1e stap in het structureel gebruik van externe realtime CRM-databases. Generieke storefronts binnen Facebook zijn geen optie. Personalisatie en relevantie zijn cruciaal. Deze service wordt nu op Facebook ingezet, maar kan in de toekomst ook ingezet worden voor andere kanalen.
Voor/over product of dienst
Spin&Win ziet eruit als een digitale fruitautomaat. Het fruit is vervangen door artikelen van bol.com. Bij elke spin krijg je 3 aanbevelingen. Spin&Win koppelt je Facebook-profiel en dat van vrienden aan 5,5 miljoen artikelen van bol.com. Zo maak je kennis met artikelen die relevant voor je zijn. Alles is transparant: je ziet altijd waarop de aanbeveling gebaseerd is.
De social recommendation service koppelt de publieke Facebook-profielen – social graph – aan de bol.com API. Door deze te filteren met een recommendation-engine ontstaat een persoonsgerichte profilering in plaats van een objectgeoriënteerde. Deze social service is vervolgens toegepast voor de ontwikkelde digitale fruitautomaat, verjaardagskalender en persoonlijke tiplijsten. Tijdens het project is de recommendation-engine verfijnd, waarbij op basis van feedback van gebruikers de basiscriteria zijn uitgebreid. De social service is open ontwikkeld zodat bol.com deze in de toekomst ook kan inzetten op andere kanalen.
Doelgroep(en)
Facebook gebruikers in Nederland en België.