Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
FameGame
Opdrachtgever:
ING
Bureau:
FONK
Datum eerste publicatie:
11/01/2013
url:
http://ing.nl/famegame
Categorie:
Game
Mobile

Credits

Concept:
Niels de Keizer, Dirk Schluter, Erik Jan Bijvank
Art Direction / Design:
Niels de Keizer, Timo Kuilder
Copy / Redactie:
Barbara Bijvank, Philine van den Bos, Universal, Nibud
Interaction Design:
Niels de Keizer
Technische realisatie:
Ben Groot, Wouter Huizinga, Peter Cardwell-Gardner
Account:
Dirk Schluter, Niels de Keizer
Verantwoordelijk bij klant:
Dirk Schluter, Erik Jan Bijvank
Overigen:
Sound: Peter Paul Timmermans, Motion: Nico Lotterie


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Game

Projectbeschrijving
ING vindt het belangrijk om kinderen te helpen bij het leren omgaan met geld, ofwel financieel bewust te worden, en is overtuigd van het adagium, “jong geleerd, oud gedaan”.

Voor de doelgroep, generatie Z, vormt dat een grote uitdaging. Het is steeds ingewikkelder om via de traditionele media met hen te interacteren en ze te boeien met onderwerpen die, hoewel belangrijk, niet tot de verbeelding spreken.

Muziek en games spelen wel een belangrijk rol in hun leven. En, mede door "talent shows" en Youtube is beroemd worden opeens een "realistische" mogelijkheid. De Fame Game speelt in op deze droom.

In de Fame Game kan men in 4 stappen groeien van straatmuzikant tot muzikale beroemdheid. En door het maken van de juiste (financiële) keuzes en het spelen van muziekspelletjes kunnen zij virtueel geld verdienen en bouwen aan hun superster imago.

De Fame Game is door ING en FONK en in nauwe samenwerking met Koninklijke Jumbo, Universal en het Nibud gerealiseerd.
Voor/over product of dienst
Centraal in de Fame Game staat het Supersterprofiel. Dit is een avatar of echte foto, te maken met de iPad. Tijdens het spel kan de speler dit profiel “pimpen” met allerlei items uit de shop, zoals brillen, kleding, accessoires, tropische dieren en achtergronden.

Door tijdens je “road to fame” muziekgames te spelen en financiële dilemma’s op te lossen wordt geld verdiend. Met dit geld worden de shopitems gekocht en fame verdiend. De games en dilemma’s zijn geënt op populaire muziek in de doelgroep, zoals dat van Kraantje Pappie en Rihanna.

Als eerste app in Europa heeft de game ook fysieke speelkaarten die interacteren met het touchscreen van de iPad (de zgn. Appcards). Hiermee kunnen spelers in de shop specials unlocken en toevoegen aan hun supersterprofiel. De AppCards kunnen vanuit de game worden besteld of bij ING kantoren worden opgehaald.

Elke speler die alle levels heeft doorlopen en Superster is, kan het eigen profiel als poster bestellen of op de eigen ING pinpas zetten.
Doelgroep(en)
De primaire doelgroep bestaat uit kinderen in de leeftijd van 11-15 jaar.

Er is gekozen om deze kinderen in een zeer belangrijke periode in hun jonge leven, namelijk de overgang van de basisschool naar de middelbare school, in aanraking te laten komen met financiële begrippen. Zij kijken in deze fase veel naar oudere kinderen en willen zelf eigenlijk geen kind meer zijn.

Uit onderzoek van het Nibud is gebleken dat financiële kennis kinderen helpt om zelf betere keuzes te maken. En dat is belangrijk, want kinderen zijn in deze periode namelijk zeer ontvankelijk voor invloeden (positief en negatief) van buitenaf.

Als secundair doel wil ING met de Fame Game de ouders van deze doelgroep bereiken en het belang van financiële educatie onder de aandacht brengen.


Case omschrijving: Mobile

Projectbeschrijving
ING vindt het belangrijk om kinderen te helpen bij het leren omgaan met geld, ofwel financieel bewust te worden, en is overtuigd van het adagium, “jong geleerd, oud gedaan”.

Voor de doelgroep, generatie Z, vormt dat een grote uitdaging. Het is steeds ingewikkelder om via de traditionele media met hen te interacteren en ze te boeien met onderwerpen die, hoewel belangrijk, niet tot de verbeelding spreken.

Muziek en games spelen wel een belangrijk rol in hun leven. En, mede door "talent shows" en Youtube is beroemd worden opeens een "realistische" mogelijkheid. De Fame Game speelt in op deze droom.

In de Fame Game kan men in 4 stappen groeien van straatmuzikant tot muzikale beroemdheid. En door het maken van de juiste (financiële) keuzes en het spelen van muziekspelletjes kunnen zij virtueel geld verdienen en bouwen aan hun superster imago.

De Fame Game is door ING en FONK en in nauwe samenwerking met Koninklijke Jumbo, Universal en het Nibud gerealiseerd.
Voor/over product of dienst
Centraal in de Fame Game staat het Supersterprofiel. Dit is een avatar of echte foto, te maken met de iPad. Tijdens het spel kan de speler dit profiel “pimpen” met allerlei items uit de shop, zoals brillen, kleding, accessoires, tropische dieren en achtergronden.

Door tijdens je “road to fame” muziekgames te spelen en financiële dilemma’s op te lossen wordt geld verdiend. Met dit geld worden de shopitems gekocht en fame verdiend. De games en dilemma’s zijn geënt op populaire muziek in de doelgroep, zoals dat van Kraantje Pappie en Rihanna.

Als eerste app in Europa heeft de game ook fysieke speelkaarten die interacteren met het touchscreen van de iPad (de zgn. Appcards). Hiermee kunnen spelers in de shop specials unlocken en toevoegen aan hun supersterprofiel. De AppCards kunnen vanuit de game worden besteld of bij ING kantoren worden opgehaald.

Elke speler die alle levels heeft doorlopen en Superster is, kan het eigen profiel als poster bestellen of op de eigen ING pinpas zetten.
Doelgroep(en)
De primaire doelgroep bestaat uit kinderen in de leeftijd van 11-15 jaar.

Er is gekozen om deze kinderen in een zeer belangrijke periode in hun jonge leven, namelijk de overgang van de basisschool naar de middelbare school, in aanraking te laten komen met financiële begrippen. Zij kijken in deze fase veel naar oudere kinderen en willen zelf eigenlijk geen kind meer zijn.

Uit onderzoek van het Nibud is gebleken dat financiële kennis kinderen helpt om zelf betere keuzes te maken. En dat is belangrijk, want kinderen zijn in deze periode namelijk zeer ontvankelijk voor invloeden (positief en negatief) van buitenaf.

Als secundair doel wil ING met de Fame Game de ouders van deze doelgroep bereiken en het belang van financiële educatie onder de aandacht brengen.