Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Feyenoord seizoenkaart 2012/2013
Opdrachtgever:
Feyenoord Rotterdam
Bureau:
Your Media Group
Datum eerste publicatie:
03/09/2012
Categorie:
Online Campagne

Credits

Concept:
Mirjam Bode, Richard Schot, Michel Koreman (YMG)
Art Direction / Design:
YMG/ MADE IN RTTRDM
Copy / Redactie:
YMG/ MADE IN RTTRDM
Interaction Design:
YMG/ BLIS
Technische realisatie:
YMG/BLIS/FAAS
Account:
YMG/MADE IN RTTRDM
Verantwoordelijk bij klant:
Karin van der Aa, Wesley Ramakers van Praag, Viola van der Lely


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Online Campagne

Projectbeschrijving
Voor het voetbalseizoen 2012-2013 trad een nieuwe wet in werking, die veel impact had op Feyenoord. Namelijk: de seizoenkaart mocht niet meer automatisch verlengd worden, zoals in de jaren daarvoor. Nee, de fans moesten zelf in actie komen om zich te verzekeren van een plaatsje in De Kuip bij alle thuiswedstrijden van Feyenoord.

Er werd besloten om in de campagne in te spelen op het fenomeen “de twaalfde man”, zoals de fans bij Feyenoord genoemd worden. Via een gepersonaliseerde videoboodschap van hoofdtrainer Ronald Koeman werden de fans getriggerd om een seizoenkaart te nemen, want zoals Koeman tegen de fans zegt: ‘Zonder jou zijn we niet compleet.’ Aan het einde van zijn video boodschap verscheen een shirt met de naam van de ontvanger.

Wie had " getekend" kon via social media een video delen met een bedank woordje van Koeman in een " post match" setting wat eindigde met het Feyenoord-shirt met rugnummer 12 met daarop hun eigen naam.
Voor/over product of dienst
Bij geen enkele voetbalclub is de afstand tussen de spelers en het publiek zo klein als bij Feyenoord. Bij Feyenoord vormen de supporters echt de twaalfde man. De fans voelen zich daadwerkelijk onderdeel van het team. Dat geen enkele speler ooit met rugnummer 12 zal spelen, omdat dat nummer van de fans is, zegt voldoende.

Vanwege die nauwe binding tussen spelers en fans is ervoor gekozen om in de supporterscampagnes het rugnummer 12 een hoofdrol te laten spelen. De fans worden daarmee echt onderdeel van de campagnes.
Doelgroep(en)
Bestaande seizoenkaarthouders en nieuwe seizoenkaarthouders