Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Kassa Panel
Opdrachtgever:
VARA
Bureau:
Greenberry
Datum eerste publicatie:
09/01/2012
url:
http://awards.greenberry.nl/kassa
Categorie:
Interactieve TV & Online Video
Mobile
Crossmedia

Credits

Concept:
Alain Dujardin, Jan-Willem van Beek
Art Direction / Design:
Kjeld Meijer
Copy / Redactie:
Redactie Kassa (VARA)
Interaction Design:
Bas van Bokhorst
Technische realisatie:
Ex Machina (live), OOiP
Account:
Michael de Kruijf, Bas van Bokhorst
Verantwoordelijk bij klant:
Rutger Verhoeven, Marieke Rietkerk, Erick Eggenhuizen, Cyril Snijders, Jeroen Olthof, Bastiaan Rademakers


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Interactieve TV & Online Video

Projectbeschrijving
Elke zaterdagavond trekt Kassa meer dan 1 miljoen kijkers. Maar met een gemiddelde leeftijd van 58 jaar is de kijkersgroep flink verouderd. In 2012 introduceerden we het Kassa Panel. Daarmee is het format compleet vernieuwd, en krijgen kijkers echt een stem in het programma met een tweede scherm.

In het Kassa Panel zit je letterlijk achter de knoppen van de uitzending. Met een tablet of laptop geef je je mening over verschillende consumentenproblemen. Gasten worden live geconfronteerd met de mening van kijkers en de producttest wordt verrijkt met het oordeel van mensen thuis. Het Kassa Panel is hiermee ook voor (passieve) kijkers interessant.

Ook buiten de uitzending wordt het Kassa Panel ingezet. De redactie legt wekelijks vragen voor aan het panel, waarmee het programma wordt samengesteld. Sinds de lancering deden meer dan 100.000 mensen mee, en is Kassa wekelijks ‘trending topic’ op Twitter. Het Kassa Panel laat zien hoe je met digitaal denken succesvol een TV format vernieuwt.
Voor/over product of dienst
Kassa is hét consumentenprogramma van de VARA dat actuele consumentenproblemen aanpakt. Met wekelijks meer dan 1 miljoen kijkers is Kassa één van de best bekeken programma’s op de zaterdagavond. Kenmerkend voor Kassa zijn terugkerende items zoals de Belbus, het debat en de producttest.
Doelgroep(en)
Kassa komt op voor alle consumenten in Nederland. Het programma richt zich op een breed publiek van kijkers dat geïnteresseerd is in consumentenproblemen. Kassa speelt in op de behoefte om goed geïnformeerd te zijn en mondiger te zijn, en om samen smart te delen. De kijker wil verrast, geïnformeerd en gehoord worden. De huidige kijkersgroep van Kassa is met een gemiddelde leeftijd van 58 sluit niet aan op de gewenste, brede doelgroep van Nederlandse consumenten. Via het actieve internetforum, bereikt Kassa een veel jonger (35 – 55 jaar) publiek.


Case omschrijving: Mobile

Projectbeschrijving
Elke zaterdagavond trekt Kassa meer dan 1 miljoen kijkers. Maar met een gemiddelde leeftijd van 58 jaar is de kijkersgroep flink verouderd. In 2012 introduceerden we het Kassa Panel. Daarmee is het format compleet vernieuwd, en krijgen kijkers echt een stem in het programma met een tweede scherm.

In het Kassa Panel zit je letterlijk achter de knoppen van de uitzending. Met een tablet of laptop geef je je mening over verschillende consumentenproblemen. Gasten worden live geconfronteerd met de mening van kijkers en de producttest wordt verrijkt met het oordeel van mensen thuis. Het Kassa Panel is hiermee ook voor (passieve) kijkers interessant.

Ook buiten de uitzending wordt het Kassa Panel ingezet. De redactie legt wekelijks vragen voor aan het panel, waarmee het programma wordt samengesteld. Sinds de lancering deden meer dan 100.000 mensen mee, en is Kassa wekelijks ‘trending topic’ op Twitter. Het Kassa Panel laat zien hoe je met digitaal denken succesvol een TV format vernieuwt.
Voor/over product of dienst
Kassa is hét consumentenprogramma van de VARA dat actuele consumentenproblemen aanpakt. Met wekelijks meer dan 1 miljoen kijkers is Kassa één van de best bekeken programma’s op de zaterdagavond. Kenmerkend voor Kassa zijn terugkerende items zoals de Belbus, het debat en de producttest.
Doelgroep(en)
Kassa komt op voor alle consumenten in Nederland. Het programma richt zich op een breed publiek van kijkers dat geïnteresseerd is in consumentenproblemen. Kassa speelt in op de behoefte om goed geïnformeerd te zijn en mondiger te zijn, en om samen smart te delen. De kijker wil verrast, geïnformeerd en gehoord worden. De huidige kijkersgroep van Kassa is met een gemiddelde leeftijd van 58 sluit niet aan op de gewenste, brede doelgroep van Nederlandse consumenten. Via het actieve internetforum, bereikt Kassa een veel jonger (35 – 55 jaar) publiek.


Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
Elke zaterdagavond trekt Kassa meer dan 1 miljoen kijkers. Maar met een gemiddelde leeftijd van 58 jaar is de kijkersgroep flink verouderd. In 2012 introduceerden we het Kassa Panel. Daarmee is het format compleet vernieuwd, en krijgen kijkers echt een stem in het programma met een tweede scherm.

In het Kassa Panel zit je letterlijk achter de knoppen van de uitzending. Met een tablet of laptop geef je je mening over verschillende consumentenproblemen. Gasten worden live geconfronteerd met de mening van kijkers en de producttest wordt verrijkt met het oordeel van mensen thuis. Het Kassa Panel is hiermee ook voor (passieve) kijkers interessant.

Ook buiten de uitzending wordt het Kassa Panel ingezet. De redactie legt wekelijks vragen voor aan het panel, waarmee het programma wordt samengesteld. Sinds de lancering deden meer dan 100.000 mensen mee, en is Kassa wekelijks ‘trending topic’ op Twitter. Het Kassa Panel laat zien hoe je met digitaal denken succesvol een TV format vernieuwt.
Voor/over product of dienst
Kassa is hét consumentenprogramma van de VARA dat actuele consumentenproblemen aanpakt. Met wekelijks meer dan 1 miljoen kijkers is Kassa één van de best bekeken programma’s op de zaterdagavond. Kenmerkend voor Kassa zijn terugkerende items zoals de Belbus, het debat en de producttest.
Doelgroep(en)
Kassa komt op voor alle consumenten in Nederland. Het programma richt zich op een breed publiek van kijkers dat geïnteresseerd is in consumentenproblemen. Kassa speelt in op de behoefte om goed geïnformeerd te zijn en mondiger te zijn, en om samen smart te delen. De kijker wil verrast, geïnformeerd en gehoord worden. De huidige kijkersgroep van Kassa is met een gemiddelde leeftijd van 58 sluit niet aan op de gewenste, brede doelgroep van Nederlandse consumenten. Via het actieve internetforum, bereikt Kassa een veel jonger (35 – 55 jaar) publiek.