Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Altijd Wat Monitor
Opdrachtgever:
Altijd Wat / NCRV
Bureau:
NCRV Interactief
Datum eerste publicatie:
12/02/2013
url:
http://www.altijdwatmonitor.nl
Categorie:
Innovation
Crossmedia

Credits

Concept:
NCRV Interactief & Elastique
Art Direction / Design:
Elastique
Copy / Redactie:
NCRV
Interaction Design:
NCRV Interactief & Elastique
Technische realisatie:
Elastique
Verantwoordelijk bij klant:
NCRV Interactief


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Innovation

Projectbeschrijving
Altijd Wat Monitor is een nieuw journalistiek platform op internet. Bezoekers kunnen via de website journalistiek onderzoek naar maatschappelijke thema’s volgen en daar ook een bijdrage aan leveren. Onderwerpen waar heel Nederland mee te maken heeft en waar iedereen wel wat van af weet zoals zorg, voedsel, duurzaamheid en onderwijs.

Het traditionele journalistieke proces wordt hiermee opengebroken. Wordt een onderzoek normaliter tegen de borst gehouden tot het moment van publicatie, nu is het gehele journalistieke proces transparant en open. Op de website, een digitaal en interactief onderzoeksbord, is de voortgang van het onderzoek live te volgen compleet met aantekeningen, documenten, interviews en openstaande vragen.

We vragen kijkers mee te helpen om een bewering te bevestigen of te weerleggen. Ze kunnen iets toevoegen, ervaringen delen, interessante rapporten insturen, filmpjes onder de aandacht brengen en hun mening geven door directe interactie met de onderzoeksredactie.
Voor/over product of dienst
Altijd Wat is een wekelijks opiniërend programma op Nederland 2. Het programma wordt getypeerd als social journalism, vanuit het oogpunt van de burger en met de burger.

De programmadirectie heeft aan NCRV Interactief de vraag gesteld hoe social journalism nog concreter gemaakt kon worden.

De Altijd Wat Monitor is een interactief platform geworden waarop het publiek via directe interactie met de redactie bij kan dragen aan onderzoek dat hen zelf aangaat.

De Monitor is:

* een platform (website en fysiek interactief bord op de redactie);
* rondom thema's;
* waarop onderzoeken openbaar worden opgezet;
* waarvan het publiek elke stap (en voortgang) kan inzien;
* en waarbij zij gevraagd en ongevraagd feedback geven e/o content kunnen aanleveren.
Doelgroep(en)
Altijd Wat Monitor sluit aan bij de kerndoelgroepen van het tv-programma:

Kritische verdiepingszoeker
Gemiddeld 47 jaar;
65% man;
Hoog opgeleid;
Leiding adviserend;
Interesses politiek, kunst, andere landen.

Betrokken gelovigen
Gemiddeld 61 jaar;
66% vrouw;
Laag opgeleid;
Verzorgend, medisch;
Interesses geschiedenis, politiek, medisch, religie.

Beide groepen passen op hun eigen manier bij het concept: de ‘beleidsmaker’ en de ‘uitvoerenden’. Beide maatschappelijk betrokken groepen.

Een derde doelgroep zijn betrokkenen bij of geïnteresseerden in een onderwerp. Het platform heeft als doel om mensen met kennis rondom zaken te binden en te activeren.


Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
Altijd Wat Monitor is een nieuw journalistiek platform op internet. Bezoekers kunnen via de website journalistiek onderzoek naar maatschappelijke thema’s volgen en daar ook een bijdrage aan leveren. Onderwerpen waar heel Nederland mee te maken heeft en waar iedereen wel wat van af weet zoals zorg, voedsel, duurzaamheid en onderwijs.

Het traditionele journalistieke proces wordt hiermee opengebroken. Wordt een onderzoek normaliter tegen de borst gehouden tot het moment van publicatie, nu is het gehele journalistieke proces transparant en open. Op de website, een digitaal en interactief onderzoeksbord, is de voortgang van het onderzoek live te volgen compleet met aantekeningen, documenten, interviews en openstaande vragen.

We vragen kijkers mee te helpen om een bewering te bevestigen of te weerleggen. Ze kunnen iets toevoegen, ervaringen delen, interessante rapporten insturen, filmpjes onder de aandacht brengen en hun mening geven door directe interactie met de onderzoeksredactie.
Voor/over product of dienst
Altijd Wat is een wekelijks opiniërend programma op Nederland 2. Het programma wordt getypeerd als social journalism, vanuit het oogpunt van de burger en met de burger.

De programmadirectie heeft aan NCRV Interactief de vraag gesteld hoe social journalism nog concreter gemaakt kon worden.

De Altijd Wat Monitor is een interactief platform geworden waarop het publiek via directe interactie met de redactie bij kan dragen aan onderzoek dat hen zelf aangaat.

De Monitor is:

* een platform (website en fysiek interactief bord op de redactie);
* rondom thema's;
* waarop onderzoeken openbaar worden opgezet;
* waarvan het publiek elke stap (en voortgang) kan inzien;
* en waarbij zij gevraagd en ongevraagd feedback geven e/o content kunnen aanleveren.
Doelgroep(en)
Altijd Wat Monitor sluit aan bij de kerndoelgroepen van het tv-programma:

Kritische verdiepingszoeker
Gemiddeld 47 jaar;
65% man;
Hoog opgeleid;
Leiding adviserend;
Interesses politiek, kunst, andere landen.

Betrokken gelovigen
Gemiddeld 61 jaar;
66% vrouw;
Laag opgeleid;
Verzorgend, medisch;
Interesses geschiedenis, politiek, medisch, religie.

Beide groepen passen op hun eigen manier bij het concept: de ‘beleidsmaker’ en de ‘uitvoerenden’. Beide maatschappelijk betrokken groepen.

Een derde doelgroep zijn betrokkenen bij of geïnteresseerden in een onderwerp. Het platform heeft als doel om mensen met kennis rondom zaken te binden en te activeren.