Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Melkunie Koeienbingo
Opdrachtgever:
Arla Foods
Bureau:
Isobar
Datum eerste publicatie:
06/09/2012
url:
http://melkunie.isobar.nl/spinawards/innovatie
Categorie:
Innovation

Credits

Concept:
Jilt Meeder, Taco Zuidema
Art Direction / Design:
Jilt Meeder, Kevin Kikkert, Koen Koopman
Copy / Redactie:
Martijn de Vreeze, Sandor Wouters, Jasna Zolota
Interaction Design:
Code d'Azur: Marlu Groen, Nik Nieuwenhuijs
Technische realisatie:
Code d'Azur: Marlu Groen, Nazario Fraija Pulido, Rutger van den Broeck, Ting Yuen, Rick Schoo
Account:
Bart Kokke, Joost Kroese, Michelle van der Zee
Verantwoordelijk bij klant:
Siham Ben Malek, Vera Brands, Jolanda van den Brink
Overigen:
Code d'Azur, Wenneker


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Innovation

Projectbeschrijving
Een bingo zoals alle bingo's. Maar dan live. Vanaf het weiland. Met echte Melkunie koeien. Melkunie Koeienbingo is een Facebook-app ontwikkeld met next level technologie. Alle 24 deelnemende koeien op het weiland hebben een band met een RFID-chip om hun nek. Een 'uitlezer' aan het hek registreert elke dag welke dames als eerste het hek passeren en stuurt het signaal via een UMTS-Bridge en 3G-netwerk naar de Facebook-pagina. Fans van Melkunie kiezen 5 koeien en vullen op Facebook de bingokaarten in, terwijl de koeien in het weiland zelf de trekking verzorgen die elke dag om 16.00 uur live te volgen is via de webcam. Door de analoogheid van koeien in het weiland te combineren met techniek en het interactieve karakter van Facebook, realiseren we een hoge betrokkenheid bij het merk. Van alle bingo deelnemers deelt 60% de persoonlijke Koeienbingo kaart op de wall, realiseren we een Facebook-app gameplay van gemiddeld 3.5 minuten en bekijkt 25% live de trekking.
Voor/over product of dienst
Melkunie is een Nederlands zuivelmerk en heeft een rijke historie in reclame.
De commercials met Peer Mascini wonnen eind jaren 90 talloze reclameprijzen en zowel de acteur als de koe waren in Nederland ongekend populair. Toch verdween dit zeer geliefde merk uit de schappen door fusies en overnames.

Met een flinke dosis humor wilde Arla Foods tijdens de herintroductie in 2012 laten zien dat Melkunie ondanks de afwezigheid van twaalf jaar met zijn tijd was meegegaan door het merk ook online op interactieve wijze te introduceren.

De strategie was erop gericht om bij de herintroductie met een grote merk-activatie 9.000 (trouwe) Melkunie fans op Facebook te verwelkomen in lijn met de next level ATL thematiek met koe en Peer Mascini.
Doelgroep(en)
Nederlandse gezinnen met opgroeiende kinderen. Binnen deze gezinnen richten we ons primair op de boodschapper (vrouw, 30–45).