Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Instamood
Bureau:
Avans Hogeschool 's-Hertogenbosch
Datum eerste publicatie:
06/01/2013
Categorie:
Young Talent

Credits

Concept:
Edwin van der Schoot, Bob Versteeg
Art Direction / Design:
Edwin van der Schoot, Bob Versteeg
Copy / Redactie:
Edwin van der Schoot, Bob Versteeg
Interaction Design:
Edwin van der Schoot, Bob Versteeg
Technische realisatie:
Edwin van der Schoot, Bob Versteeg
Account:
Edwin van der Schoot, Bob Versteeg
Overigen:
Edwin van der Schoot, Bob Versteeg


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Young Talent

Projectbeschrijving
Na het opzetten van Quantified Jan met Jan hebben Bob en Edwin veel kennis opgedaan op het gebied van Quantified Self en de bijbehorende apps en devices. Quantified Self (QS) is kort gezegd het meten van jezelf. Tools waarmee je jouw gedrag in data vertaald. Denk aan hardloopstatistieken, calorieëntellers en slaaptrackers die je (pijnlijk) bewust maken van jouw lifestyle.

Maar of je daar ook gelukkiger van wordt is een vraag die nog niet op diezelfde manier beantwoord kan worden. Er zijn wel moodtrackers, maar deze zijn niet gebruiksvriendelijk en geven geen inzichten in de oorzaken van persoonlijk (on)geluk. Ze geven alleen een overzicht van 'wel gelukkig' / 'niet gelukkig'. Geluk ten opzichte van tijd is slechts één van de mogelijk oorzaken van persoonlijk (on)geluk.
Voor/over product of dienst
De app is een eigen initiatief met als intrinsieke behoefte om mensen gelukkig(er) te maken en dat voort komt na ons afstudeerproject. Er zijn nog geen passieve manieren om geluk te meten. Wel kunnen we op een actieve manier mensen inzichten geven in de mogelijke oorzaken van hun (on)geluk. Met de app is geprobeerd om deze 'actieve' manier zo gebruiksvriendelijk te maken waardoor de invoer zo min mogelijk moeite kost en de uitvoer zo uitgebreid mogelijk is.

De gebruiker geeft antwoord op de vraag 'How are you feeling?' door op een 5 puntschaal aan te geven hoe hij zich voelt op dat moment. Op dat moment wordt niet alleen een foto of kort filmpje gemaakt, maar worden met sensoren allerlei zaken vastgelegd die mogelijk invloed kunnen hebben op de gemoedstoestand van dat moment. Denk hierbij aan tijd, locatie, weer etc. Later kan men in het dashboard bijvoorbeeld ontdekken of hij een ochtendpersoon is of bijvoorbeeld dat hij nooit gelukkig is als hij op zijn werk is.
Doelgroep(en)
Iedereen met een smartphone en wellicht de patienten die als behandeling tegen depressie van de psycholoog een dagboekje bij moeten houden met hun gevoelens. Het effect werkt, maar het kost nog ontzettend veel tijd en moeite.