Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Eerste automated trading platform voor digitale radio in Nederland
Opdrachtgever:
The Media Exchange en Blue Mango Interactive
Bureau:
The Media Exchange en Blue Mango Interactive
Datum eerste publicatie:
01/09/2013
url:
http://themediaexchange.nl
Categorie:
Innovation

Credits

Concept:
The Media Exchange
Art Direction / Design:
Blue Mango Interactive
Copy / Redactie:
Blue Mango Interactive
Interaction Design:
Blue Mango Interactive
Technische realisatie:
The Media Exchange
Account:
Harald Heukers en Arthur Hoogendijk
Verantwoordelijk bij klant:
Maurice van Bussel (Eneco), Judith Wierenga (Staatsloterij), Rein Hendriks (Vodafone)


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Innovation

Projectbeschrijving
The Media Exchange heeft in 2013 als eerste partij in Nederland een Automated Trading platform ontwikkeld voor digitale radio. Blue Mango heeft voor Eneco, Staatsloterij en Vodafone i.s.m. onderzoeksbureau Memo2 de eerste resultaten geboekt.

Vernieuwend is dat digitale radio kan worden ingekocht o.b.v. KPI's. Dit zijn de eerste stappen om radio via programmatic trading en RTB te verhandelen. Het medium radio is één van de eerste traditionele media is die op deze manier verhandelbaar is.
Voor/over product of dienst
Automated Trading voor (digitale) radio van The Media Exchange bestaat uit een SSP (Supply Side Platform) waarin het aanbod samenkomt met de vraag vanuit de DSP's (Demand Side Platform).

Innovatief en uniek voor radio zijn de 1-op-1 targeting mogelijkheden (addressable advertising):
- Verschillende spots per persoon
- Geo-targeting
- Frequency capping
- Targeting per devices (browser, smartphone en tablet)
- Retargeting

Het platform is in Nederland ontwikkeld i.s.m. Media Buying Systems.
Doelgroep(en)
De doelgroep bestaat uit consumenten van Eneco, Staatsloterij en Vodafone. Blue Mango Interactive heeft i.s.m. Memo2 de eerste resultaten geboekt:
- CTR van display retargeting is hoger naarmate de online-spot recent is beluisterd (bijdrage aan responsgedrag)
- Bij Staatsloterij is er een lagere uitval van click naar site-visit. De kwaliteit van de bezoeker is positief beïnvloed door de radiospot
De cases laten zien dat de recall van een campagne op digitale radio hoger is dan van FM radiozender