Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Na de bevrijding XL
Opdrachtgever:
Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in samenwerking met NTR
Bureau:
Videodock
Datum eerste publicatie:
31/01/2014
url:
http://www.nadebevrijding.nl
Categorie:
Interactieve TV & Online Video

Credits

Concept:
Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in samenwerking met NTR en Videodock
Art Direction / Design:
Videodock & Captain Video
Copy / Redactie:
Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en NTR
Interaction Design:
Videodock
Technische realisatie:
Videodock
Account:
Bauke Freiburg, Nick van Ginkel
Verantwoordelijk bij klant:
Erwin Verbruggen
Overigen:
Liesbeth van de Kar, Gerda Jansen Hendriks, Ellen Heemskerk, Brigitte Jansen, Lyangelo Vasquez


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Interactieve TV & Online Video

Projectbeschrijving
In de NTR-serie 'Na de bevrijding' wordt in 7 documentaires aan de hand van persoonlijke getuigenissen een indringend beeld gegeven van de jaren 1945-1950: een weinig belichte periode waarin Nederland zich moet oprichten uit de oorlog. Bij elke aflevering van 'Na de bevrijding; verschijnt een speciale XL-versie in samenwerking met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Deze interactieve versie laat je op je eigen tempo grasduinen door de archiefbeelden die voor de serie gebruikt werden.
Voor/over product of dienst
Geoptimaliseerd voor tablets, maar even toegankelijk vanaf desktops, gebruikt 'Na de bevrijding XL' de televisieserie als toegangspoort voor de achterliggende archiefmaterialen. Een schat van nooit eerder gezien materiaal dat door de redactie van NTR uit verschillende archieven werd geselecteerd, valt zo in zijn volledigheid te bezichtigen. Het heldere ontwerp van de webomgeving zorgt ervoor dat kijkers eenvoudig de hoofdlijn kunnen pauzeren om af te wisselen tussen uitzending en archief.
Doelgroep(en)
De applicatie is opgezet voor een breed publiek en werd al door 20.000 kijkers bezocht. De grootste aantrek heeft het platform vanuit Uitzending Gemist: kijkers die naast online toegang tot het televisiemateriaal ook verder grasduinen in extra materiaal. Door de beschikbaarheid van het materiaal stappen de bezoekers ook mee in de schoenen van de beeldresearchers. Door in de schat van oorspronkelijk materiaal te duiken, krijgen ze een inzicht in de keuzes die voor de uitzending gemaakt werden.