Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Multimedia tour
Opdrachtgever:
Rijksmuseum, Amsterdam
Bureau:
Kiss the Frog
Datum eerste publicatie:
13/04/2013
url:
http://goo.gl/juXW9q
Categorie:
Mobile

Credits

Concept:
Kiss the Frog, Northern Light
Art Direction / Design:
Kiss the Frog (Hans Weeber)
Copy / Redactie:
Rijksmuseum, Northern Light, Centre Screen, Kiss the Frog
Interaction Design:
Kiss the Frog
Technische realisatie:
Kiss the Frog
Account:
Kiss the Frog (Remco Molenaar), Rijksmuseum (Annemies Broekgaarden, Peter Gorgels)
Verantwoordelijk bij klant:
Content


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Mobile

Projectbeschrijving
In april 2013 heropende het Rijksmuseum haar deuren. Aangezien de nieuwe expositie ruim 8.000 objecten bevat, kan het voor bezoekers moeilijk kiezen zijn. Als oplossing hiervoor hebben wij een mobiele app voor de smartphone ontwikkeld, die drie thematische rondleidingen door het museum aanbiedt. Iedere tour beschikt over een lange en een korte versie, en kan momenteel in negen talen gevolgd worden. Tevens zijn er 50 extra stops. In de loop van 2014 komen hier nog ca. 150 stops bij.
Voor/over product of dienst
De bezoeker kan de app thuis of in het museum (via het gratis wifinetwerk) downloaden. De app maakt gebruik van 3D-audio, biedt per tour de mogelijkheid een digitaal souvenir te maken, en bevat tevens praktische bezoekersinformatie als openingstijden, prijzen, routes, een dagagenda en plattegronden met alle faciliteiten. Indien de bezoeker geen tour wil volgen, kan deze 'Zelf op pad' langs andere objecten die niet in een tour zijn opgenomen, maar wel apart in de app worden belicht.
Doelgroep(en)
De belangrijkste doelgroepen zijn de 'culturele toerist' en de 'liefhebber'. De culturele toerist komt vaak eenmalig en heeft behoefte aan een korte, interessante introductie op de objecten. Hiervoor zijn met name laag twee (Meer zien) en de Hoogtepuntentour bedacht. De tweede hoofddoelgroep, de liefhebber, komt vaak op herhaalbezoek en wil juist meer verdieping. Vooral voor deze groep zijn laag drie (Meer weten: expert/curator aan het woord) en de 'zelf op pad'-functie bedoeld.