Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
iPad aan boord
Opdrachtgever:
KLM Royal Dutch Airlines
Bureau:
KLM Royal Dutch Airlines
Datum eerste publicatie:
24/06/2013
url:
http://-
Categorie:
Mobile
Crossmedia
Social Media
Innovation

Credits

Concept:
KLM Royal Dutch Airlines
Art Direction / Design:
KLM Royal Dutch Airlines
Copy / Redactie:
KLM Royal Dutch Airlines
Interaction Design:
KLM Royal Dutch Airlines
Technische realisatie:
KLM Royal Dutch Airlines, Salesforce
Account:
KLM Royal Dutch Airlines
Verantwoordelijk bij klant:
KLM Royal Dutch Airlines


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Mobile

Projectbeschrijving
De social media care afdeling van KLM is bij veel mensen wel bekend. KLM reageert 24/7 binnen 60min in 10 talen. Maar snel reageren betekent nog niet altijd dat een klant volledig is geholpen.

Daarom lanceerden we 'iPad aan boord': een ambitieus project waarin 5000 KLM pursers en stewardessen een iPad kregen die in directe verbinding staat met het social media team. Om klachten af te handelen, maar ook om jarigen en pasgetrouwden te verrassen en lastminute upgrades te verkopen.
Voor/over product of dienst
Afgelopen juni kregen 5000 (van de bijna 9000) KLM pursers en stewardessen een iPad met twee belangrijke functies:
1) Alle vluchtinformatie die vroeger enkel in ordners beschikbaar was, werd gedigitaliseerd in een app. Zo was deze snel beschikbaar en doorzoekbaar, maar werd ook een enorme papier- en brandstofbesparing gerealiseerd.
2) Via een andere app was er een directe connectie tussen de purser/stewardess met de iPad en het KLM social media team op de grond
Doelgroep(en)
Iedereen die vliegt met KLM.

Alle passagiers dus die een klacht hebben, een vraag hebben of die we wellicht proactief kunnen helpen. Wij merken vaak bijvoorbeeld eerder op dat een passagier zijn/haar laptop is vergeten dan de klant zelf.


Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
De social media care afdeling van KLM is bij veel mensen wel bekend. KLM reageert 24/7 binnen 60min in 10 talen. Maar snel reageren betekent nog niet altijd dat een klant volledig is geholpen.

Daarom lanceerden we 'iPad aan boord': een ambitieus project waarin 5000 KLM pursers en stewardessen een iPad kregen die in directe verbinding staat met het social media team. Om klachten af te handelen, maar ook om jarigen en pasgetrouwden te verrassen en lastminute upgrades te verkopen.
Voor/over product of dienst
Afgelopen juni kregen 5000 (van de bijna 9000) KLM pursers en stewardessen een iPad met een directe koppeling met ons social media care afdeling. Zo konden online problemen snel offline opgepakt worden en konden problemen die zich in het vliegtuig deden snel opgepakt worden door de bredere organisatie en verholpen worden via social media.

Daarbij werd alle vluchtinformatie gedigitaliseerd, waardoor we een enorme papierbesparing realiseerden.
Doelgroep(en)
Iedereen die vliegt met KLM.

Alle passagiers dus die een klacht hebben, een vraag hebben of die we wellicht proactief kunnen helpen. Wij merken vaak bijvoorbeeld eerder op dat een passagier zijn/haar laptop is vergeten dan de klant zelf.


Case omschrijving: Social Media

Projectbeschrijving
De social media care afdeling van KLM is bij veel mensen wel bekend. KLM reageert 24/7 binnen 60min in 10 talen. Maar snel reageren betekent nog niet altijd dat een klant volledig is geholpen.

Daarom lanceerden we 'iPad aan boord': een ambitieus project waarin 5000 KLM pursers en stewardessen een iPad kregen die in directe verbinding staat met het social media team. Om klachten af te handelen, maar ook om jarigen en pasgetrouwden te verrassen en lastminute upgrades te verkopen.
Voor/over product of dienst
Afgelopen juni kregen 5000 (van de bijna 9000) KLM pursers en stewardessen een iPad met een directe koppeling met ons social media care afdeling. Zo konden online problemen snel offline opgepakt worden en konden problemen die zich in het vliegtuig deden snel opgepakt worden door de bredere organisatie en verholpen worden via social media.
Doelgroep(en)
Iedereen die vliegt met KLM.

Alle passagiers dus die een klacht hebben, een vraag hebben of die we wellicht proactief kunnen helpen. Wij merken vaak bijvoorbeeld eerder op dat een passagier zijn/haar laptop is vergeten dan de klant zelf.


Case omschrijving: Innovation

Projectbeschrijving
De social media care afdeling van KLM is bij veel mensen wel bekend. KLM reageert 24/7 binnen 60min in 10 talen. Maar snel reageren betekent nog niet altijd dat een klant volledig is geholpen.

Daarom lanceerden we 'iPad aan boord': een ambitieus project waarin 5000 KLM pursers en stewardessen een iPad kregen die in directe verbinding staat met het social media team. Om klachten af te handelen, maar ook om jarigen en pasgetrouwden te verrassen en lastminute upgrades te verkopen.
Voor/over product of dienst
Afgelopen juni kregen 5000 (van de bijna 9000) KLM pursers en stewardessen een iPad met een directe koppeling met ons social media care afdeling. Zo konden online problemen snel offline opgepakt worden en konden problemen die zich in het vliegtuig deden snel opgepakt worden door de bredere organisatie en verholpen worden via social media.

Daarbij werd alle vluchtinformatie gedigitaliseerd, waardoor we een enorme papierbesparing realiseerden.
Doelgroep(en)
Iedereen die vliegt met KLM.

Alle passagiers dus die een klacht hebben, een vraag hebben of die we wellicht proactief kunnen helpen. Wij merken vaak bijvoorbeeld eerder op dat een passagier zijn/haar laptop is vergeten dan de klant zelf.