Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Expeditie VRIEND&VIJAND
Opdrachtgever:
Critical Mass
Bureau:
Critical Mass
Datum eerste publicatie:
15/01/2014
url:
http://www.vriendenvijand.nl
Categorie:
Game

Credits

Concept:
Critical Mass
Art Direction / Design:
Heldergroen, MadeBySam, Irma van Osch
Copy / Redactie:
Critical Mass, Refractions
Interaction Design:
Critical Mass, Patrick Gutlich
Technische realisatie:
Patrick Gutlich, Bas Kuypers
Account:
Critical Mass: Hiske Arts, Luc Lauwers, Jacco van Mersbergen en Cecile Verhees
Verantwoordelijk bij klant:
Critical Mass: Hiske Arts, Luc Lauwers, Jacco van Mersbergen en Cecile Verhees
Overigen:
Bouw: Bas Kuypers


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Game

Projectbeschrijving
Voor Expeditie VRIEND&VIJAND zijn vijf zeecontainers omgebouwd tot confrontatiecontainers. Deze containers staan op schoolpleinen door het land. Deelnemende klassen ondernemen in deze containers in kleine groepjes een ontdekkingstocht langs de verschillende aspecten van sociale veiligheid. Door games, confrontaties en gesprekken onder begeleiding van de trainers worden jongeren zich bewust van hun denkbeelden, houding en gedrag en van de consequenties hiervan.
Voor/over product of dienst
Op veel scholen in Nederland wordt gepest, of voelen leerlingen zich om andere redenen niet veilig op school. VRIEND&VIJAND opent ogen en enthousiasmeert scholieren, docenten en teamleiders om werk te maken van sociale veiligheid. In elke container wordt één specifiek onderwerp aan de kaak gesteld, altijd op een interactieve manier. De onderwerpen zijn: Vooroordelen, Pesten, Uitsluiting, Sociale Invloed en Conflictescalatie. De containers staan vaak 1 tot 2 weken bij een school.
Doelgroep(en)
De doelgroep van VRIEND&VIJAND zijn jongeren van 12 tot 20 jaar in het voortgezet en middelbaar (beroeps)onderwijs in Nederland. Een belangrijke plaats binnen deze groep nemen VMBO en ROC leerlingen in. Door de actieve vormen spreekt het project juist hen aan aan. Daarnaast richt het project zich op docenten en schoolleiders. Zij krijgen een concrete terugkoppeling over de situatie op school en handvatten om deze te verbeteren.