Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
De Volkskrant website & apps
Opdrachtgever:
De Persgroep / de Volkskrant
Bureau:
Makerstreet
Datum eerste publicatie:
02/10/2014
url:
http://spinawards.makerstreet.nl/showcases/de-volkskrant/
Categorie:
Website
Mobile
Design

Credits

Concept:
Soda studio & Joris van Heukelom
Art Direction / Design:
Resoluut
Copy / Redactie:
de Volkskrant
Interaction Design:
Soda studio
Technische realisatie:
Web: De Persgroep, Apps: Touch Tribe
Account:
Soda studio
Verantwoordelijk bij klant:
Daniel Kegel, Laurens Verhagen, Jan 't Hart


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Website

Projectbeschrijving
De Persgroep vroeg onze hulp bij de transitie naar een écht digitaal nieuwsmerk. Dat betekende o.a.: echt álle content uit de krant nu ook online en veel aandacht voor digitale journalistiek. Wij ontwierpen de responsive site, smartphone- en tablet apps.
De digitale Volkskrant is zo dé bron voor al je ‘heet van de naald nieuws’, verdieping en duiding. Maar ook je gids voor inspiratie en de mooie dingen in het leven. Omnichannel, voor elk moment van de dag en seamless switchen tussen web en app.
Voor/over product of dienst
Nieuws gaat uiteindelijk natuurlijk om de inhoud. Daarom hebben de journalisten de mogelijkheid om artikelen te verrijken, verhalen te bundelen, in te spelen op de actualiteit (Breaking & Live News formats), rijke long-reads te maken en prachtige fotografie te tonen.

Voor lezer zijn er handige tools: een lees-later-functie, volg-je-favoriete-onderwerp of -journalist en recensies en tips op cultureel gebied.

En de look & feel is in zijn verfijnde stijl heel herkenbaar Volkskrant.
Doelgroep(en)
De Volkskrant wil haar bestaande klanten nu ook digitaal alles bieden waar de Volkskrant voor staat. Voor nieuwe digitale lezers wil ze het belangrijkste medium zijn voor kwaliteitsnieuws, dat veel gedeeld wordt via de sociale media.
Voor cultuurliefhebbers is de digitale krant een bron van informatie en inspiratie, elke dag weer.


Case omschrijving: Mobile

Projectbeschrijving
De Persgroep vroeg onze hulp bij de transitie naar een écht digitaal nieuwsmerk. Dat betekende o.a.: echt álle content uit de krant nu ook online en veel aandacht voor digitale journalistiek. Wij ontwierpen de responsive site, smartphone- en tablet apps.
De digitale Volkskrant is zo dé bron voor al je ‘heet van de naald nieuws’, verdieping en duiding. Maar ook je gids voor inspiratie en de mooie dingen in het leven. Omnichannel, voor elk moment van de dag en seamless switchen tussen web en app.
Voor/over product of dienst
Voor search en social is een responsive website cruciaal, maar voor nieuwsconsumptie zijn apps nog steeds heer en meester, zo ook deze apps van de Volkskrant.
Je kunt super snel ’t nieuws checken, notificaties krijgen, lekker bladeren (horizontaal swipen) en verdwalen in de rijke content. En zelfs je bewaarde artikelen offline lezen.
En zeer belangrijk voor de business case: dankzij de beide app-stores kan met een simpele klik toegang gekocht worden tot de betaalde content.
Doelgroep(en)
De Volkskrant wil haar bestaande klanten nu ook digitaal alles bieden waar de Volkskrant voor staat. Voor nieuwe digitale lezers wil ze het belangrijkste medium zijn voor kwaliteitsnieuws, dat veel gedeeld wordt via de sociale media.
Voor cultuurliefhebbers is de digitale krant een bron van informatie en inspiratie, elke dag weer.


Case omschrijving: Design

Projectbeschrijving
De Persgroep vroeg onze hulp bij de transitie naar een écht digitaal nieuwsmerk. Dat betekende o.a.: echt álle content uit de krant nu ook online en veel aandacht voor digitale journalistiek. Wij ontwierpen de responsive site, smartphone- en tablet apps.
De digitale Volkskrant is zo dé bron voor al je ‘heet van de naald nieuws’, verdieping en duiding. Maar ook je gids voor inspiratie en de mooie dingen in het leven. Omnichannel, voor elk moment van de dag en seamless switchen tussen web en app.
Voor/over product of dienst
De ontwerpers hebben een structuur en navigatieprincipe weten te ontwerpen die over het hele digitale spectrum werken: van web tot apps en op mobiel, tablet en desktop. Een optimale leeservaring in een verfijnde stijl.

Eigenlijk bestaat de propositie uit twee über-secties: ‘Nieuws’ voor het harde nieuws, ‘Cultuur’ voor de mooie dingen uit het leven. Beide secties behoren tot dezelfde vormfamilie maar hebben hun eigen karakter gekregen met fijne en unieke typografie.
Doelgroep(en)
De Volkskrant wil haar bestaande klanten nu ook digitaal alles bieden waar de Volkskrant voor staat. Voor nieuwe digitale lezers wil ze het belangrijkste medium zijn voor kwaliteitsnieuws, dat veel gedeeld wordt via de sociale media.
Voor cultuurliefhebbers is de digitale krant een bron van informatie en inspiratie, elke dag weer.