Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Fietsmodus
Opdrachtgever:
ministerie van Infrastructuur & Milieu
Bureau:
N=5
Datum eerste publicatie:
23/09/2014
url:
http://award-entry.com/fietsmodus/
Categorie:
Mobile
Game
Innovation
Digital Campaign
Media

Credits

Concept:
Gebroeders Janssen
Art Direction / Design:
Gebroeders Janssen, Olaf van der Geld (CD), Marcel Berghuis
Copy / Redactie:
Gebroeders Janssen, Tomas Rouw, Zwier Veldhoen (CD)
Interaction Design:
-
Technische realisatie:
Elements, IM3D (Steve Stomp)
Account:
strategie: Jos Ahlers, Silvia van Hooft, account: Merel Hoogendorp, Willemijn Reuvers, Marieke Fernhout, producers: Jasper Baartmans, Michiel de Vos, Guy van der Hoop
Verantwoordelijk bij klant:
Monique Taal, Toiny van der Palen, Koos Tamis
Overigen:
illustratie: Iwan Smit, animatie: Kreukvrij.com, Renoud Netjes, sound studio: Haai Faai Deluxe


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Mobile

Projectbeschrijving
Bij één op de vijf fietsongelukken waarbij een jongere betrokken is, speelt smartphonegebruik een rol. Jaarlijks raken zo veel jongeren gewond. De Fietsmodus-app spoort fietsers aan tot veiliger gedrag. Om jongeren hiertoe te verleiden, stellen we beloningen in het vooruitzicht als ze hun telefoon niet gebruiken wanneer ze op de fiets zitten. Tweeënhalve maand na lancering is de app 55.961 keer gedownload en zijn er 706.875 kilometers en ruim 1,7 miljoen minuten in Fietsmodus gefietst.
Voor/over product of dienst
Met verschillende initiatieven en regels wil de overheid het verkeer veiliger maken. Een van de zaken die het ministerie van IenM wil bevorderen, is het gebruik van smartphones goed laten samengaan met veilig verkeer. Ook op de fiets. Er is echter geen wettelijk verbod met bijbehorende handhaving voor het gebruik van de telefoon tijdens het fietsen. Dit betekent dat communicatie vooralsnog het enige instrument is waarmee we fietsers kunnen aansporen om hun telefoon niet te gebruiken op de fiets.
Doelgroep(en)
Fietsers van 12 t/m 21 jaar.


Case omschrijving: Game

Projectbeschrijving
Bij één op de vijf fietsongelukken waarbij een jongere betrokken is, speelt smartphonegebruik een rol. Jaarlijks raken zo veel jongeren gewond. Dankzij het slim toepassen van gametactieken motiveert de Fietsmodus-app jongeren om vrijwillig hun smartphone niet op de fiets te gebruiken. Met als gevolg een aantoonbaar positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid. Tweeënhalve maand na lancering zijn er 706.875 kilometers en ruim 1,7 miljoen minuten in Fietsmodus gefietst.
Voor/over product of dienst
Met verschillende initiatieven en regels wil de overheid het verkeer veiliger maken. Een van de zaken die het ministerie van IenM wil bevorderen, is het gebruik van smartphones goed laten samengaan met veilig verkeer. Ook op de fiets. Er is echter geen wettelijk verbod met bijbehorende handhaving voor het gebruik van de telefoon tijdens het fietsen. Dit betekent dat communicatie vooralsnog het enige instrument is waarmee we fietsers kunnen aansporen om hun telefoon niet te gebruiken op de fiets.
Doelgroep(en)
Fietsers van 12 t/m 21 jaar.


Case omschrijving: Innovation

Projectbeschrijving
Bij één op de vijf fietsongelukken waarbij een jongere betrokken is, speelt smartphonegebruik een rol. Jaarlijks raken zo veel jongeren gewond. De Fietsmodus-app spoort fietsers aan tot veiliger gedrag. Om jongeren hiertoe te verleiden, stellen we beloningen in het vooruitzicht als ze hun telefoon niet gebruiken wanneer ze op de fiets zitten. Fietsmodus werkt als instrument voor gedragsinterventie. Na tweeënhalve maand zijn 706.875 kilometers en ruim 1,7 miljoen minuten in Fietsmodus gefietst.
Voor/over product of dienst
Met verschillende initiatieven en regels wil de overheid het verkeer veiliger maken. Een van de zaken die het ministerie van IenM wil bevorderen, is het gebruik van smartphones goed laten samengaan met veilig verkeer. Ook op de fiets. Er is echter geen wettelijk verbod met bijbehorende handhaving voor het gebruik van de telefoon tijdens het fietsen. Dit betekent dat communicatie vooralsnog het enige instrument is waarmee we fietsers kunnen aansporen om hun telefoon niet te gebruiken op de fiets.
Doelgroep(en)
Fietsers van 12 t/m 21 jaar.


Case omschrijving: Digital Campaign

Projectbeschrijving
Bij één op de vijf fietsongelukken waarbij een jongere betrokken is, speelt smartphonegebruik een rol. Jaarlijks raken zo veel jongeren gewond. De Fietsmodus-app spoort fietsers aan tot veiliger gedrag. Om jongeren hiertoe te verleiden, stellen we beloningen in het vooruitzicht als ze hun telefoon niet gebruiken wanneer ze op de fiets zitten. Tweeënhalve maand na lancering is de app 55.961 keer gedownload en zijn er 706.875 kilometers en ruim 1,7 miljoen minuten in Fietsmodus gefietst.
Voor/over product of dienst
Met verschillende initiatieven en regels wil de overheid het verkeer veiliger maken. Een van de zaken die het ministerie van IenM wil bevorderen, is het gebruik van smartphones goed laten samengaan met veilig verkeer. Ook op de fiets. Er is echter geen wettelijk verbod met bijbehorende handhaving voor het gebruik van de telefoon tijdens het fietsen. Dit betekent dat communicatie vooralsnog het enige instrument is waarmee we fietsers kunnen aansporen om hun telefoon niet te gebruiken op de fiets.
Doelgroep(en)
Fietsers van 12 t/m 21 jaar.


Case omschrijving: Media

Projectbeschrijving
Bij één op de vijf fietsongelukken waarbij een jongere betrokken is, speelt smartphonegebruik een rol. Jaarlijks raken zo veel jongeren gewond. De Fietsmodus-app spoort fietsers aan tot veiliger gedrag. Dankzij een mix van pr en selectieve inzet op social kanalen van telecomproviders, zijn jongeren verleid om Fietsmodus te downloaden én gebruiken. Tweeënhalve maand na lancering is de app 55.961 keer gedownload en zijn er 706.875 kilometers en ruim 1,7 miljoen minuten in Fietsmodus gefietst.
Voor/over product of dienst
Met verschillende initiatieven en regels wil de overheid het verkeer veiliger maken. Een van de zaken die het ministerie van IenM wil bevorderen, is het gebruik van smartphones goed laten samengaan met veilig verkeer. Ook op de fiets. Er is echter geen wettelijk verbod met bijbehorende handhaving voor het gebruik van de telefoon tijdens het fietsen. Dit betekent dat communicatie vooralsnog het enige instrument is waarmee we fietsers kunnen aansporen om hun telefoon niet te gebruiken op de fiets.
Doelgroep(en)
Fietsers van 12 t/m 21 jaar.