Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
#copyzondertaaltelefoon
Opdrachtgever:
De Taaltelefoon
Bureau:
Serviceplan Benelux
Datum eerste publicatie:
01/07/2015
url:
https://www.youtube.com/watch?v=t0WrN7UpR_o
Categorie:
Social Media

Credits

Concept:
Sam De Win
Art Direction / Design:
Sam De Win
Copy / Redactie:
Sam De Win
Interaction Design:
-
Technische realisatie:
-
Account:
-
Verantwoordelijk bij klant:
Dirk Caluwé


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Social Media

Projectbeschrijving
Deze zomer raakte bekend dat de Vlaamse Regering plannen koesterde om extern taaladvies af te bouwen en de (vaak gebruikte) Taaltelefoon af te schaffen. Omdat die lijn waar je tot dusver terechtkon met al je vragen over de Nederlandse taal van essentieel belang is voor al wie om den brode schrijft (journalisten, copywriters,...) lanceerde Sam De Win via twitter de actie #copyzondertaaltelefoon. De reacties bleven niet uit en het regende tweets met bekende reclameslogans met taalfouten in.
Voor/over product of dienst
De Taaltelefoon is de taaladviesdienst van de Vlaamse Overheid voor alle burgers. Wie je ook bent, je kan er met al je taalvragen terecht. Wie buiten de 'openingsuren' belt, krijgt de Vlaamse Infolijn aan de lijn, die de vraag dan via mail doorstuurt. Ook als je via de website van de Taalunie, tabadvies.net, een vraag stelt gaat die naar de mailbox, tenminste als je Belg bent. De taalvragen uit Nederland worden doorgestuurd naar de taaladviseurs van Genootschap Onze Taal.
Doelgroep(en)
De eerste doelgroep waren copywriters die in de reclame werken en die af en toe beroep doen of gedaan hebben op De Taaltelefoon. Deze doelgroep werd gekozen omwille van het creatieve idee van de actie. Beeld je eens in welke taalfouten er in 'beroemde' Belgische baselines zouden geslopen zijn ZONDER De Taaltelefoon. Een andere doelgroep waren taalliefhebbers op Twitter die De Taaltelefoon ook een warm hart toedragen en die de fun van de actie wel konden inzien.