Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Vrij Nederland: Platform voor journalistieke innovatie
Opdrachtgever:
Vrij Nederland
Bureau:
Digital Natives
Datum eerste publicatie:
01/08/2015
url:
http://vn.nl
Categorie:
Website

Credits

Concept:
Digital Natives
Art Direction / Design:
Digital Natives
Copy / Redactie:
Vrij Nederland
Interaction Design:
Digital Natives
Technische realisatie:
Digital Natives
Account:
Digital Natives
Verantwoordelijk bij klant:
Tim de Gier / Henk van Renssen


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Website

Projectbeschrijving
Vrij Nederland (VN) heeft het zwaar. De oplages dalen gestaag en de uitgeversindustrie kan geen succesvolle online businessmodellen vinden. VN moet telkens innoveren om de juiste richting te vinden. Wij creëerden een nieuw online platform en richtten daarnaast een proces in waar we samen met VN continu nieuwe wegen verkennen, data analyseren, evalueren en doorontwikkelen. VN.NL is nu een platform voor journalistieke innovatie waarbij stap voor stap wordt gewerkt naar een nieuw businessmodel.
Voor/over product of dienst
Voor lezers online die kwaliteitsjournalistiek zoeken is VN.NL het online platform waar je dagelijks achtergrond en duiding van het nieuws vindt. Hierin experimenteren we met allerlei vormen van content die gemaakt wordt vanuit een gekoesterde traditie: onafhankelijk, progressief en betrouwbaar.
Doelgroep(en)
VN probeert online een jongere generatie aan te spreken dan de groep die zij bedienen met hun weekblad. In het service design traject voorafgaand aan de development van het platform hebben 2687 respondenten onze enquête ingevuld. 1096 mensen hebben zich aangeboden als beta-tester. Hiervan hebben we 13 mensen uitgenodigd op de redactie voor diepte-interviews. De doelgroep is hoogopgeleid en leest Vrij Nederland omdat het onafhankelijk, progressief, betrouwbaar en goed geschreven is.