Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
KLM FlightFunding
Opdrachtgever:
KLM Royal Dutch Airlines
Bureau:
CODE D'AZUR
Datum eerste publicatie:
08/10/2015
url:
http://checkoutthiscase.com/klm-flightfunding/
Categorie:
Social Media
Digital Service Idea

Credits

Concept:
CODE D'AZUR
Art Direction / Design:
CODE D'AZUR
Copy / Redactie:
CODE D'AZUR
Interaction Design:
CODE D'AZUR
Technische realisatie:
CODE D'AZUR
Account:
CODE D'AZUR
Verantwoordelijk bij klant:
Karlijn Vogel-Meijer, Simonette Verwoest, Christiaan van de Koppel


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Social Media

Projectbeschrijving
KLM is 24/7 bereikbaar voor vragen, maar verzoeken voor gratis tickets is het enige waar het social media team niet op in kan gaan. KLM FlightFunding is een gedurfd experiment waarbij KLM haar social media kanalen openstelt, zodat één persoon met een persoonlijk verhaal de fanbase van KLM binnen 24 uur om een bijdrage voor een ticket kan vragen. KLM toonde de kracht van social media; Binnen 8 uur was het ticket gefinancierd. Dankzij dit succes gaat KLM meer mensen op deze manier helpen.
Voor/over product of dienst
KLM heeft een onderscheidende positie als één van de meest service-georiënteerde luchtvaartmaatschappijen. Het kloppend hart van deze service is de dienst die ze bieden op social media. Elke week wordt KLM meer dan 100.000 genoemd op social media, 10.000 hiervan zijn vragen. Deze worden beantwoord in 13 talen door 200 service agents. Met KLM FlightFunding bewijst KLM dat haar service zo ver gaat dat ze zelfs een antwoord zoeken op die ene vraag waar ze geen antwoord op kunnen geven.
Doelgroep(en)
De fanbase van KLM op social media kanalen, die er gezamenlijk voor moesten zorgen dat het ticket van Juanita werd gefinancieerd. Het geanticipeerde bereik van PR rond de campagne was breder dan alleen de KLM base.


Case omschrijving: Digital Service Idea

Projectbeschrijving
KLM is 24/7 bereikbaar voor vragen, maar verzoeken voor gratis tickets is het enige waar het social media team niet op in kan gaan. KLM FlightFunding is een gedurfd experiment waarbij KLM haar social media kanalen openstelt, zodat één persoon met een persoonlijk verhaal de fanbase van KLM binnen 24 uur om een bijdrage voor een ticket kan vragen. KLM toonde de kracht van social media; Binnen 8 uur was het ticket gefinancierd. Dankzij dit succes gaat KLM meer mensen op deze manier helpen.
Voor/over product of dienst
KLM heeft een onderscheidende positie als één van de meest service-georiënteerde luchtvaartmaatschappijen. Het kloppend hart van deze service is de dienst die ze bieden op social media. Elke week wordt KLM meer dan 100.000 genoemd op social media, 10.000 hiervan zijn vragen. Deze worden beantwoord in 13 talen door 200 service agents. Met KLM FlightFunding bewijst KLM dat haar service zo ver gaat dat ze zelfs een antwoord zoeken op die ene vraag waar ze geen antwoord op kunnen geven.
Doelgroep(en)
De fanbase van KLM op social media kanalen, die er gezamenlijk voor moesten zorgen dat het ticket van Juanita werd gefinancieerd. Het geanticipeerde bereik van PR rond de campagne was breder dan alleen de KLM base.