Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Spendertainment
Opdrachtgever:
Wehkamp, Corio en HKU
Bureau:
Jumpsuit Studios
Datum eerste publicatie:
19/01/2012
url:
http://danielharmsen.com/index.php?content=16
Categorie:
Young Talent

Credits



Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Young Talent

Projectbeschrijving
Voor Wehkamp creëerden wij een interactieve vloer installatie om voor een winkel te projecteren. Deze game heeft als doel om mensen aan te trekken naar de winkel toe, door de voorbijganger te vermaken met een tweetal games die te spelen zijn met de locatie van de speler. Met deze games willen we de voorbijganger verrassen, intrigeren, Wehkamp een moderner imago verschaffen, en een positief gevoel achterlaten bij de spelers.
 Naast deze twee games bevat de installatie een ‘toy-modus’. In deze modus kan men spelen met de hoofd elementen uit beiden spellen. In deze modus kan men dan vervolgens stemmen op welk spel men wil spelen. Scores voor die dag worden bijgehouden.
 
 De game bevat in zijn huidige vorm een projector die vanaf een meter of vijf naar beneden projecteert, een Microsoft Kinect sensor systeem om spelers te kunnen herkennen, en een laptop met daarop de software.
De game is inzetbaar voor vele doeleinden, zowel voor een winkel als op festivals en evenementen. De techniek is gemakkelijk inzetbaar, goedkoop en gemakkelijk uit te breiden met meer games of interacties.
Voor/over product of dienst
De installatie creëert een geprojecteerde vloer van ongeveer drie bij vier meter. Wij gebruiken daarvoor een normale projector op een hoogte van ongeveer vijf meter, direct boven het speelveld. Daarnaast hangt er op ongeveer drie meter hoogte een Microsoft Kinect sensor systeem die hetzelfde gebied kan zien. Gebruikmakend van de diepte informatie uit de Kinect kunnen wij mensen en objecten detecteren die hoger zijn dan de vloer zelf.
 
Over de spellen:
Het eerste spel, codenaam ButtonCatcher, is een spel voor vier spelers, en is competitief. De spelers krijgen ieder een driehoekig vlak van het speelveld en er wordt een mandje voor elke speler geprojecteerd. In het midden van het speelveld vuurt een kanon richting alle vier de spelers ‘buttons’, die zij kunnen vangen in hun mandje. Een spel duurt ongeveer twee minuten, met steeds oplopende moeilijkheidsgraad. De speler met de meeste gevangen buttons uitgeroepen tot winnaar. De totale score van alle spelers wordt ook opgeteld en opgeslagen. Zo kunnen mensen die samen willen werken ook gaan voor een zo groot mogelijke gezamenlijke score.
 
Het tweede spel, codenaam ButtonSequence, is een spel voor vier spelers, en is coöperatief. Het veld bevat 12 zwarte buttons, waarop spelers kunnen gaan staan. Als ze dat doen draait de button zich na een aantal seconden om, en laat één van drie kleuren zien. Er zijn dus in totaal 12 buttons, vier van elke kleur. De spelers als team krijgen de opdracht ‘vind alle rode buttons’. Waarop het doel is zo snel mogelijk alle vier de rode buttons met hun gekleurde kant naar boven te leggen door er op te gaan staan. Een foutieve kleur echter, onderbreekt de reeks en draait alle buttons weer om. Doel van het spel is zo snel mogelijk eerst de rode, dan de blauwe, en tot slot de bruine buttons als reeks om te leggen zonder fouten te maken. De totaaltijd wordt opgeslagen als score.
Doelgroep(en)
Doelgroep van deze installatie is de Kosmopoliet volgens het model van Motivaction. Daaruit komen een aantal kernwoorden: sociaal, gemotiveerd, succes is een centrale drijfveer, internationaal georiënteerd, ambitieus, statusgevoelig , materialistisch, technologie-minded, impulsief, en relatief jong.
 
We proberen met deze installatie in te spelen op een zo groot mogelijk aantal van deze eigenschappen. De spellen gebruiken een high-score systeem om de succes drijfveer en het individualistische karakter van de kosmopoliet aan te spreken.  Hiernaast is het spel sociaal, de spelers behalen naast individuele ook een gezamenlijke score die word opgeslagen als dagscore.