Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
The Invisible Car
Datum eerste publicatie:
06/12/2011
Categorie:
Young Talent

Credits



Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Young Talent

Projectbeschrijving
Het idee voor de Invisible concept car is ontstaan tijdens een creativity course van het semester DMEC, dat in het teken staat van online communities. Het semester DMEC hoort bij de opleiding Communicatie en Multimedia Design. Het idee voor “The Invisible Car” is geboren in een brainstormsessie en is nadien verder uitgewerkt tot een “SpinAward waardig” concept.
Voor/over product of dienst
“The Invisible Car” is een campagneconcept dat gaat over een nieuwe, milieuvriendelijke auto. Over de auto die met deze campagne wordt gepromoot, is nog niets bekend, behalve dat deze geen nadelige effecten heeft op het milieu. De auto heeft 0% CO2 uitstoot, 0% bijtelling en 0% visibility. Het ontwerp van de auto is namelijk nog niet bekend. Hierin zit de spanning van het concept, de onthulling van het ontwerp van de auto. Voor het beeld en de beleving hebben we het concept gekoppeld aan Citroën.
 
Concept
Op beurzen en op posters en websites wordt alleen een leeg platform getoond, waarnaast een bordje staat met daarop de specificaties van de auto en een uitleg van het concept.
Bezoekers van de beurs kunnen de auto wel bekijken, maar alleen via een App op hun smartphone. Als men in de buurt van het platform komt, kunnen via een Layar applicatie details van de auto worden bekeken. Gebruikers kunnen om de “onzichtbare auto” heen lopen en kunnen op het scherm van hun smartphone zien hoe de auto eruit ziet. Dit kan alleen in detail. Er kan geen totaalbeeld van de auto worden bekeken, dit om te voorkomen dat er screenshots worden gemaakt en het ontwerp uitlekt. Het is echter wel de bedoeling dat er screenshots worden gemaakt. Hoe meer screenshots van details van de auto er worden gemaakt, hoe meer van de auto er langzamerhand te zien zal zijn. Deze screenshots kunnen gedeeld worden op Facebook om op deze manier andere mensen te enthousiasmeren.
Een ander deel van het concept is een Facebook app. Daarin staat het ontwerp van de auto in een verhulde vorm weergegeven. Deze vorm bestaat uit allemaal kleine facetten van het totaalontwerp. Steeds als er een screenshot gemaakt wordt van een deel van de auto zal dit deel zichtbaar worden in de Facebook app. Zo wordt de auto langzamerhand onthuld door de mensen die er aandacht aan besteden. Ieder klein facet van het ontwerp kan door één Facebook gebruiker worden geclaimd. Zodra het volledige ontwerp van de auto is onthuld, wordt er één auto verloot onder de personen die een stukje ontwerp hebben geclaimd.
Doelgroep(en)
Facebook gebruikende autorijders die een voorkeur hebben voor design en milieuvriendelijkheid.