Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Lifelike.
Opdrachtgever:
HAN
Datum eerste publicatie:
12/12/2011
url:
http://joeyvanboxel.nl/lifelike/lifelike.pdf
Categorie:
Young Talent

Credits



Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Young Talent

Projectbeschrijving
LifeLike is een concept dat is voortgekomen uit een brainstormsessie in opdracht voor het vak Social Interaction Design dat hoort bij de opleiding Communication en Multimedia Design.
Voor/over product of dienst
LifeLike is een concept voor bedrijven dat het fenomeen “liken” naar de offline wereld brengt. Klanten kunnen nu, door middel van een RFID chip die gekoppeld is aan een Facebook account, in de echte wereld, winkels, restaurants en andere bedrijven liken. Het fysieke deel van LifeLike bestaat uit het LifeLike display, een display in de vorm van de bekende blauw-witte “likeduim”. Dit display dient opgehangen te worden in de winkel, etalage of het restaurant. Op het display is het aantal Facebook likes te zien dat het desbetreffende bedrijf op dat moment heeft. Dit aantal wordt, door middel van een internetconnectie, live bijgehouden.
Voor klanten is er de like-sleutelhanger, een sleutelhanger in de vorm van de duim met daarin een RFID chip, die gekoppeld kan worden aan een Facebook account. Deze sleutelhanger wordt bij een besteding van minimaal 30 euro aan de klant gegeven. De klant kan de sleutelhanger in de winkel koppelen aan zijn of haar Facebook account en vervolgens, door de sleutelhanger voor het display te houden, een like toevoegen. Op het online Facebookprofiel komt te staan welk bedrijf de klant geliked heeft. Omdat de klant direct na een positieve ervaring (aankoop) geconfronteerd wordt met de mogelijkheid om het bedrijf online te liken is de drempel een stuk lager. Vervolgens kan de klant de sleutelhanger ook gebruiken om andere bedrijven te liken.
Het LifeLike concept brengt het krachtige marketing-fenomeen “likes” naar de offline wereld. Door deze waardering offline aan klanten te laten zien, en klanten offline de mogelijkheid te geven om deze waardering online te vergroten, is het enorm waardevol voor bedrijven. Consumenten baseren zich nu eenmaal meer op de waardering van hun medeconsumenten, dan op de beloftes van het bedrijf zelf. Het feit dat een waardering in likes alleen maar positieve feedback genereert en deze feedback door middel van LifeLike explosief zal groeien, maakt dit concept uniek en zeer waardvol. Een groter aantal likes geeft het bedrijf een hoger aanzien en vergroot het online netwerk van klanten die via Facebook bereikbaar zijn voor advertenties en andere acties.
Doelgroep(en)
Bedrijven als restaurants, winkels, musea etc. voor wat betreft de marketing kant.
 
Mensen die veel gebruik maken van hun Facebook account.