Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Nuts!
Opdrachtgever:
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen / Nederlandse vereniging voor urlologen
Datum eerste publicatie:
19/12/2011
url:
http://www.joeyvanboxel.nl/nuts/nuts.pdf
Categorie:
Young Talent

Credits



Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Young Talent

Projectbeschrijving
De maatschap urologie van het Rijnstate ziekenhuis heeft een aantal studenten van de opleiding Communicatie en Multimedia Design aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen de opdracht gegeven een campagne te ontwikkelen om jonge mannen resp. scholieren en studenten, te wijzen op de gevaren van teelbalkanker. Na diverse creatieve sessies, en feedback van de opdrachtgever, is de Serious Game “Nuts” ontstaan.
De samenwerking met Uroloog Dr. Carl Wijburg, die op zijn beurt de studenten heeft voorgelicht op het gebied van teelbalkanker, was opportuun. De Instructies over de ‘zelf controle’ op teelbalkanker en statistieken hebben gezorgd voor de wetenschappelijke basis van het concept.
Met ondersteuning van de Nederlandse vereniging voor urologen (www.nvu.nl) en kwf kankerbestrijdingfonds gaan we de app in de toekomst te realiseren.
Voor/over product of dienst
Nuts is een Serious Game voor touchscreen devices, die mannen op een speelse wijze confronteert met de problematiek rondom teelbalkanker. De app wekt de suggestie dat deze moet worden bediend met het mannelijk geslachtsdeel. De app bestaat uit twee spelletjes; een variatie op “Wack-a-Mole” en een variant van “Simon Says”. Net als met de reguliere varianten van de spelletjes, zijn ze uitdagend en gaat het om het behalen van een highscore. Na het spelen van het spel worden de gebruikers echter geconfronteerd met de volgende zin: “Nu je toch je broek op je enkels hebt, controleer jezelf even op abnormaliteiten!”
De kracht van dit concept zit hem in de humoristische invalshoek, dit blijkt voor de doelgroep de beste manier te zijn om serieuze, persoonlijke onderwerpen bespreekbaar te maken. De controverse rondom het absurde concept zal ook voor de nodige aandacht zorgen.
Er is met zorg nagedacht over de vormgeving en boodschap van de app. Nuts moet vooral niet te plat en ordinair overkomen. Enerzijds vanwege de strenge toelatingseisen voor de iOS appstore en Android market, anderzijds moeten gebruikers juist geïnteresseerd raken in de boodschap en de functionaliteit en niet afgeschrikt worden door een botte vormgeving.
Doelgroep(en)
Jonge mannen tussen de 15 en 35, tegelijkertijd ook de risicogroep als het gaat over teelbalkanker.