Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Hun Eerste Keer
Opdrachtgever:
Soa Aids Nederland, Rutgers WPF
Bureau:
Woedend!
Datum eerste publicatie:
17/10/2011
url:
http://www.huneerstekeer.nl
Categorie:
Online Campagne
Media-Inzet
Content

Credits

Concept:
Pieter Dingemans, Didi Koller, Joeri Rodenburg, Hetty Kleinloog
Art Direction / Design:
Silvan Kersten, Keyh
Copy / Redactie:
Pieter Dingemans, Didi Koller
Interaction Design:
Jan Guichelaar, Iggy van Lith
Technische realisatie:
Joost van Veen, Gijs van Lammeren
Account:
Rianne Zandstra, Diederik Willebrandts, Merel den Otter
Verantwoordelijk bij klant:
Wijnand van der Werf, Marianne Cense


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Online Campagne

Projectbeschrijving
Jongeren vinden het moeilijk om hun seksuele wensen en grenzen aan te geven, en dat leidt vaak tot ongewenste situaties. SOA Aids Nederland en Rutgers WPF gaven Woedend! de opdracht: Stimuleer jongeren hierover na te denken en start een discussie.

Binnen de campagne ‘Maak seks lekker duidelijk’ lanceerden we een zeer uitgebreid transmedia verhaal over acht jongeren op weg naar ‘Hun eerste keer’. Acht verschillende karakters die meedoen aan een sociaal experiment. Ieder heeft een eigen reden om mee te doen, een eigen doelstelling met een opdracht die ze willen volbrengen. De eerste keer zoenen, de eerste keer met een meisje naar bed, de eerste keer toegeven aan je homoseksuele gevoelens, de eerste keer ‘nee’ zeggen. We kochten geen traditionele media in, maar we vroegen populaire video-bloggers om het project een kickstart te geven. Vervolgens ontspon zich een verhaal dat jongeren niet alleen konden volgen, maar ook konden beïnvloeden.
Voor/over product of dienst
In Hun Eerste Keer zien we acht tieners met diverse doelen. Ze bevinden zich allemaal in verschillende seksuele fases. Gedurende vier weken zijn deze jongeren via meerdere online kanalen te volgen. Op het platform huneerstekeer.nl komen alle individuele verhalen samen in de vorm van video's, foto's, comics en games. Daarnaast zijn er allerlei manieren om meer te weten te komen over de karakters en hun ervaringen. Zo kun je hun blogs bekijken, vrienden met ze worden op sociale platforms – alleen vrienden hebben toegang tot sommige privé content – of hun favoriete muziek luisteren. Bovendien kun je hun verhalen ook beïnvloeden door middel van reacties met tips en ideeën. De volgers zijn daardoor actief bezig met het onderwerp en ze leren spelenderwijs hoe ze zelf hun seksuele wensen en grenzen kunnen aangeven.
Doelgroep(en)
De doelgroep bestaat uit Nederlandse jongeren van 12 tot en met 18 jaar met de focus op laagopgeleide jongeren van 14 tot en met 16 jaar. Gemiddeld zijn jongeren 14 jaar als ze voor de eerste keer zoenen en bijna 17 (16,7) als ze voor het eerst geslachtsgemeenschap hebben.
Een groot deel van de jongeren wil net zo graag vrijen als hun partner. Toch is 14% van de meisjes en 4% van de jongens bij hun eerste keer overgehaald of gedwongen. Het is daarom goed om ze al over hun grenzen na te laten denken voordat ze zelf hun eerste keer gaan beleven. Zo voorkom je dat ze iets doen waar ze later spijt van krijgen.

De jongeren uit onze doelgroep worden ook wel Generation C genoemd; ze zijn erg gericht op content en 24/7 connected.


Case omschrijving: Media-Inzet

Projectbeschrijving
Jongeren vinden het moeilijk om hun seksuele wensen en grenzen aan te geven, en dat leidt vaak tot ongewenste situaties. SOA Aids Nederland en Rutgers WPF gaven Woedend! de opdracht: Stimuleer jongeren hierover na te denken en start een discussie.

Binnen de campagne ‘Maak seks lekker duidelijk’ lanceerden we een zeer uitgebreid transmedia verhaal over acht jongeren op weg naar ‘Hun eerste keer’. Acht verschillende karakters die meedoen aan een sociaal experiment. Ieder heeft een eigen reden om mee te doen, een eigen doelstelling met een opdracht die ze willen volbrengen. De eerste keer zoenen, de eerste keer met een meisje naar bed, de eerste keer toegeven aan je homoseksuele gevoelens, de eerste keer ‘nee’ zeggen. We kochten geen traditionele media in, maar we vroegen populaire video-bloggers om het project een kickstart te geven. Vervolgens ontspon zich een verhaal dat jongeren niet alleen konden volgen, maar ook konden beïnvloeden.
Voor/over product of dienst
In Hun Eerste Keer zien we acht tieners met diverse doelen. Ze bevinden zich allemaal in verschillende seksuele fases. Gedurende vier weken zijn deze jongeren via meerdere online kanalen te volgen. Op het platform huneerstekeer.nl komen alle individuele verhalen samen in de vorm van video's, foto's, comics en games. Daarnaast zijn er allerlei manieren om meer te weten te komen over de karakters en hun ervaringen. Zo kun je hun blogs bekijken, vrienden met ze worden op sociale platforms – alleen vrienden hebben toegang tot sommige privé content – of hun favoriete muziek luisteren. Bovendien kun je hun verhalen ook beïnvloeden door middel van reacties met tips en ideeën. De volgers zijn daardoor actief bezig met het onderwerp en ze leren spelenderwijs hoe ze zelf hun seksuele wensen en grenzen kunnen aangeven.
Doelgroep(en)
De doelgroep bestaat uit Nederlandse jongeren van 12 tot en met 18 jaar met de focus op laagopgeleide jongeren van 14 tot en met 16 jaar. Gemiddeld zijn jongeren 14 jaar als ze voor de eerste keer zoenen en bijna 17 (16,7) als ze voor het eerst geslachtsgemeenschap hebben.
Een groot deel van de jongeren wil net zo graag vrijen als hun partner. Toch is 14% van de meisjes en 4% van de jongens bij hun eerste keer overgehaald of gedwongen. Het is daarom goed om ze al over hun grenzen na te laten denken voordat ze zelf hun eerste keer gaan beleven. Zo voorkom je dat ze iets doen waar ze later spijt van krijgen.

De jongeren uit onze doelgroep worden ook wel Generation C genoemd; ze zijn erg gericht op content en 24/7 connected.


Case omschrijving: Content

Projectbeschrijving
Jongeren vinden het moeilijk om hun seksuele wensen en grenzen aan te geven, en dat leidt vaak tot ongewenste situaties. SOA Aids Nederland en Rutgers WPF gaven Woedend! de opdracht: Stimuleer jongeren hierover na te denken en start een discussie.

Binnen de campagne ‘Maak seks lekker duidelijk’ lanceerden we een zeer uitgebreid transmedia verhaal over acht jongeren op weg naar ‘Hun eerste keer’. Acht verschillende karakters die meedoen aan een sociaal experiment. Ieder heeft een eigen reden om mee te doen, een eigen doelstelling met een opdracht die ze willen volbrengen. De eerste keer zoenen, de eerste keer met een meisje naar bed, de eerste keer toegeven aan je homoseksuele gevoelens, de eerste keer ‘nee’ zeggen. We kochten geen traditionele media in, maar we vroegen populaire video-bloggers om het project een kickstart te geven. Vervolgens ontspon zich een verhaal dat jongeren niet alleen konden volgen, maar ook konden beïnvloeden.
Voor/over product of dienst
In Hun Eerste Keer zien we acht tieners met diverse doelen. Ze bevinden zich allemaal in verschillende seksuele fases. Gedurende vier weken zijn deze jongeren via meerdere online kanalen te volgen. Op het platform huneerstekeer.nl komen alle individuele verhalen samen in de vorm van video's, foto's, comics en games. Daarnaast zijn er allerlei manieren om meer te weten te komen over de karakters en hun ervaringen. Zo kun je hun blogs bekijken, vrienden met ze worden op sociale platforms – alleen vrienden hebben toegang tot sommige privé content – of hun favoriete muziek luisteren. Bovendien kun je hun verhalen ook beïnvloeden door middel van reacties met tips en ideeën. De volgers zijn daardoor actief bezig met het onderwerp en ze leren spelenderwijs hoe ze zelf hun seksuele wensen en grenzen kunnen aangeven.
Doelgroep(en)
De doelgroep bestaat uit Nederlandse jongeren van 12 tot en met 18 jaar met de focus op laagopgeleide jongeren van 14 tot en met 16 jaar. Gemiddeld zijn jongeren 14 jaar als ze voor de eerste keer zoenen en bijna 17 (16,7) als ze voor het eerst geslachtsgemeenschap hebben.
Een groot deel van de jongeren wil net zo graag vrijen als hun partner. Toch is 14% van de meisjes en 4% van de jongens bij hun eerste keer overgehaald of gedwongen. Het is daarom goed om ze al over hun grenzen na te laten denken voordat ze zelf hun eerste keer gaan beleven. Zo voorkom je dat ze iets doen waar ze later spijt van krijgen.

De jongeren uit onze doelgroep worden ook wel Generation C genoemd; ze zijn erg gericht op content en 24/7 connected.