Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
X FACTOR Heartbeat app
Opdrachtgever:
RTL Nederland
Bureau:
LBi Mobile
Datum eerste publicatie:
06/04/2011
url:
http://www.xfactor.nl
Categorie:
Crossmedia
Website
Innovation

Credits

Concept:
Michiel de Gooijer (LBi), Patrick Plaggenborg (LBi), Mark Bruitsman (RTL Nederland)
Art Direction / Design:
Patrick Plaggenborg
Copy / Redactie:
Ilse Beekhof
Interaction Design:
Thomas van Sante
Technische realisatie:
Cris Duin, Hans van der Gragt, Marloes Hautmann, Frank Lippes, Peter Nederlof, Gijs Zonneveld
Account:
Michiel de Gooijer, Hycinth Hillebrand
Verantwoordelijk bij klant:
Mark Bruitsman, Kirsten Gelissen, Annemarieke Loderus


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
X FACTOR beleefde in april 2011 een wereldprimeur: voor het eerst kon de tv-kijker de hartslag van kandidaten van een talentenjacht tijdens een liveshow volgen via een speciaal ontwikkelde ‘second screen’ app. Gedurende de liveshow hadden de kandidaten een hartslagmeter om die de gegevens doorstuurde naar www.xfactor.nl. Hierdoor kon de kijker met zijn smartphone, tablet of laptop volgen hoe de spanning voor- én tijdens de optredens opliep. Maar ook bij de zenuwslopende uitslag werd duidelijk of het de kandidaat zou lukken om koelbloedig te blijven. De beleving van de X FACTOR deelnemers kwam nog niet eerder zo dicht bij de kijker thuis.
De X FACTOR Heartbeat app bracht niet alleen de hartslag van de kandidaten in beeld, maar gaf ook de ‘Social Heartbeat’ door in de vorm van het aantal tweets per minuut voor iedere kandidaat. Daarbij werd ook direct het tweet-sentiment van de kijkers thuis getoond. Hoe scoorden de kandidaten op Twitter en bij welke sekse deden ze het beter? Kijkers konden ook direct zelf tweets plaatsen of andere berichten retweeten.
Voor/over product of dienst
De X FACTOR Heartbeat app is een webapp in HTML5 voor alle platformen: computer, smartphone én tablet. Het crossmediale samenspel tussen de liveshow op televisie en de app op je device vergroot het kijkplezier en zorgt voor een prikkelende ervaring voor en tijdens de optredens van de kandidaten en tijdens de zenuwslopende bekendmaking van de uitslag.
Doelgroep(en)
Alle X FACTOR kijkers, met focus op 20-34 jarigen die buiten proportioneel multitasken.


Case omschrijving: Website

Projectbeschrijving
X FACTOR beleefde in april 2011 een wereldprimeur: voor het eerst kon de tv-kijker de hartslag van kandidaten van een talentenjacht tijdens een liveshow volgen via een speciaal ontwikkelde ‘second screen’ app. Gedurende de liveshow hadden de kandidaten een hartslagmeter om die de gegevens doorstuurde naar www.xfactor.nl. Hierdoor kon de kijker met zijn smartphone, tablet of laptop volgen hoe de spanning voor- én tijdens de optredens opliep. Maar ook bij de zenuwslopende uitslag werd duidelijk of het de kandidaat zou lukken om koelbloedig te blijven. De beleving van de X FACTOR deelnemers kwam nog niet eerder zo dicht bij de kijker thuis.
De X FACTOR Heartbeat app bracht niet alleen de hartslag van de kandidaten in beeld, maar gaf ook de ‘Social Heartbeat’ door in de vorm van het aantal tweets per minuut voor iedere kandidaat. Daarbij werd ook direct het tweet-sentiment van de kijkers thuis getoond. Hoe scoorden de kandidaten op Twitter en bij welke sekse deden ze het beter? Kijkers konden ook direct zelf tweets plaatsen of andere berichten retweeten.
Voor/over product of dienst
De X FACTOR Heartbeat app is een webapp in HTML5 voor alle platformen: computer, smartphone én tablet. Het crossmediale samenspel tussen de liveshow op televisie en de app op je device vergroot het kijkplezier en zorgt voor een prikkelende ervaring voor en tijdens de optredens van de kandidaten en tijdens de zenuwslopende bekendmaking van de uitslag.
Doelgroep(en)
Alle X FACTOR kijkers, met focus op 20-34 jarigen die buiten proportioneel multitasken.


Case omschrijving: Innovation

Projectbeschrijving
X FACTOR beleefde in april 2011 een wereldprimeur: voor het eerst kon de tv-kijker de hartslag van kandidaten van een talentenjacht tijdens een liveshow volgen via een speciaal ontwikkelde ‘second screen’ app. Gedurende de liveshow hadden de kandidaten een hartslagmeter om die de gegevens doorstuurde naar www.xfactor.nl. Hierdoor kon de kijker met zijn smartphone, tablet of laptop volgen hoe de spanning voor- én tijdens de optredens opliep. Maar ook bij de zenuwslopende uitslag werd duidelijk of het de kandidaat zou lukken om koelbloedig te blijven. De beleving van de X FACTOR deelnemers kwam nog niet eerder zo dicht bij de kijker thuis.
De X FACTOR Heartbeat app bracht niet alleen de hartslag van de kandidaten in beeld, maar gaf ook de ‘Social Heartbeat’ door in de vorm van het aantal tweets per minuut voor iedere kandidaat. Daarbij werd ook direct het tweet-sentiment van de kijkers thuis getoond. Hoe scoorden de kandidaten op Twitter en bij welke sekse deden ze het beter? Kijkers konden ook direct zelf tweets plaatsen of andere berichten retweeten.
Voor/over product of dienst
De X FACTOR Heartbeat app is een webapp in HTML5 voor alle platformen: computer, smartphone én tablet. Het crossmediale samenspel tussen de liveshow op televisie en de app op je device vergroot het kijkplezier en zorgt voor een prikkelende ervaring voor en tijdens de optredens van de kandidaten en tijdens de zenuwslopende bekendmaking van de uitslag.
Doelgroep(en)
Alle X FACTOR kijkers, met focus op 20-34 jarigen die buiten proportioneel multitasken.