Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
MAD MEN AD
Opdrachtgever:
A-Film
Bureau:
Greenberry
Datum eerste publicatie:
10/06/2011
url:
http://www.madmenad.nl
Categorie:
Social Media
Online Campagne

Credits

Concept:
Alain Dujardin, Jan Willem van Beek, Bas van Bokhorst
Art Direction / Design:
Jan Heijnen
Copy / Redactie:
Alain Dujardin
Interaction Design:
Bas van Bokhorst
Technische realisatie:
Fetch!
Account:
Michael de Kruijf
Verantwoordelijk bij klant:
Bart Verhoeven


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Social Media

Projectbeschrijving
Voor de introductie van MAD MEN seizoen 4 op DVD in Nederland ontwikkelden we een opvallende introductiecampagne. Het budget: minder dan een nieuwe Volkswagen Beetle. Inclusief mediakosten. De inzet: een nieuwe groep mensen kennis laten maken met MAD MEN. Want hoewel MAD MEN veel fans kent, is de serie buiten de reclamewereld nauwelijks bekend.
Fans van MAD MEN speelden een cruciale rol in deze campagne. Met de MAD MEN AD applicatie op Facebook deelden zij hun persoonlijke jaren zestig advertenties. Daarmee introduceerden zij MAD MEN aan een nieuw publiek. De beste advertentie plaatsten we in media uit de MAD MEN tijd: billboards en printadvertenties. 
Deze introductiecampagne voor MAD MEN seizoen 4 laat zien hoe effectief reclame kan zijn in een digitaal tijdperk: de campagne was zó succesvol dat MAD MEN één van de best verkochte TV-series op DVD werd van 2011.
Voor/over product of dienst
MAD MEN toont de levens en liefdes van een groep ambitieuze en competitieve mannen en vrouwen, die in de Amerikaanse reclamewereld werken in de jaren zestig. De dramaserie speelt zich af op en rond Madison Avenue, de bakermat van de New Yorkse reclamebureaus. De werksfeer is er doordrenkt van rivaliteit, vreemdgaan en alcohol en iedereen rookt nog ouderwets veel.
MAD MEN wordt in Nederland uitgebracht door A-Film. MAD MEN seizoen 4 werd in 2011 uitgebracht op DVD/Bluray. Eind 2010 lanceerde A-Film een verzamelbox van seizoen 1 t/m 3.
Doelgroep(en)
De campagne richt zich op de creatieve elite in Nederland. Dit zijn mensen die werkzaam zijn in de creatieve industrie. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat 7,7% van de totale beroepsbevolking werkzaam is in de creatieve sector (totaal 573.000 personen). Binnen de creatieve sector is onderscheid te maken tussen de kunsten, media en entertainment en creatieve zakelijke dienstverlening.
Opvallend is dat de creatieve industrie – net zoals in de tijd van MAD MEN – nog altijd een mannenwereld is: maar 32% van de mensen werkzaam in de creatieve industrie is vrouw. De meerderheid is relatief jong: 60% van de creatieven is tussen de 25 en 45 jaar oud. (bron: CBS).
Doelgroepkeuze:
De creatieve elite: mensen die werkzaam zijn in de creatieve industrie.


Case omschrijving: Online Campagne

Projectbeschrijving
Voor de introductie van MAD MEN seizoen 4 op DVD in Nederland ontwikkelden we een opvallende introductiecampagne. Het budget: minder dan een nieuwe Volkswagen Beetle. Inclusief mediakosten. De inzet: een nieuwe groep mensen kennis laten maken met MAD MEN. Want hoewel MAD MEN veel fans kent, is de serie buiten de reclamewereld nauwelijks bekend.
Fans van MAD MEN speelden een cruciale rol in deze campagne. Met de MAD MEN AD applicatie op Facebook deelden zij hun persoonlijke jaren zestig advertenties. Daarmee introduceerden zij MAD MEN aan een nieuw publiek. De beste advertentie plaatsten we in media uit de MAD MEN tijd: billboards en printadvertenties. 
Deze introductiecampagne voor MAD MEN seizoen 4 laat zien hoe effectief reclame kan zijn in een digitaal tijdperk: de campagne was zó succesvol dat MAD MEN één van de best verkochte TV-series op DVD werd van 2011.
Voor/over product of dienst
MAD MEN toont de levens en liefdes van een groep ambitieuze en competitieve mannen en vrouwen, die in de Amerikaanse reclamewereld werken in de jaren zestig. De dramaserie speelt zich af op en rond Madison Avenue, de bakermat van de New Yorkse reclamebureaus. De werksfeer is er doordrenkt van rivaliteit, vreemdgaan en alcohol en iedereen rookt nog ouderwets veel.
MAD MEN wordt in Nederland uitgebracht door A-Film. MAD MEN seizoen 4 werd in 2011 uitgebracht op DVD/Bluray. Eind 2010 lanceerde A-Film een verzamelbox van seizoen 1 t/m 3.
Doelgroep(en)
De campagne richt zich op de creatieve elite in Nederland. Dit zijn mensen die werkzaam zijn in de creatieve industrie. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat 7,7% van de totale beroepsbevolking werkzaam is in de creatieve sector (totaal 573.000 personen). Binnen de creatieve sector is onderscheid te maken tussen de kunsten, media en entertainment en creatieve zakelijke dienstverlening.
Opvallend is dat de creatieve industrie – net zoals in de tijd van MAD MEN – nog altijd een mannenwereld is: maar 32% van de mensen werkzaam in de creatieve industrie is vrouw. De meerderheid is relatief jong: 60% van de creatieven is tussen de 25 en 45 jaar oud. (bron: CBS).
Doelgroepkeuze:
De creatieve elite: mensen die werkzaam zijn in de creatieve industrie.