Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
medi-plaza.nl
Opdrachtgever:
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)
Bureau:
Boondoggle Amsterdam
Datum eerste publicatie:
10/03/2011
url:
http://www.stuffworthsharing.com/medi-plaza
Categorie:
Online Campagne
Website

Credits

Concept:
Astrid Groenewegen, Tom De Bruyne, Gaston Serpenti
Art Direction / Design:
Gaston Serpenti, Simon van Oldenbeek, Demmy Onink, Michel Fijn
Copy / Redactie:
Ebele Wybenga, Noorte de Bakker, Mieke van den Berk, Laetitia Gruwel
Interaction Design:
Joris Groen, Eduard Blacquière
Technische realisatie:
Michiel Henderson, Jonas van Ineveld, Eduard Blacquière, Martin Ypenburg
Account:
Margriet Beudeker
Verantwoordelijk bij klant:
Lidwien Verweij, Mathilde Slump, Roy Meerburg


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Online Campagne

Projectbeschrijving
Voor veel consumenten is het vanzelfsprekend om producten online te kopen. Ook medicijnen worden steeds meer online gekocht. Echter zijn er behoorlijk wat malafide aanbieders op het web. Daarom wil het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport de Nederlandse bevolking ervan bewust maken dat een groot deel van de online verkrijgbare medicijnen vervalst is. 
 
We besloten de doelgroep niet te benaderen met een communicatieboodschap die wijst op de gevaren, maar mensen in hun aankoopgedrag geconfronteerd. We creëerden een fake webshop, inclusief het aanbod van de meest populaire medicatie en pasten hier alle strategieën van aanbieders van vervalste medicijnen toe, om zo (potentiële) kopers te overtuigen medicijnen te bestellen. Zodra de bezoeker op de bestelfunctie klikte, werden zij geconfronteerd met een bewustwordingsboodschap. 
 
Dat deze benadering vruchten afwerpt blijkt uit de resultaten; er is PR ter waarde van € 650.000 gegenereerd, onder meer bij RTL ontbijtnieuws, NOS, Radio 1, de Volkskrant en de Telegraaf. De webshop internetpillen.nl in zes maanden tijd meer dan 18.000 keer bezocht. Hiermee gepaard hebben we naar schatting het bestellen van 150.000 neppillen voorkomen.
Voor/over product of dienst
Gemiddeld de helft van alle geneesmiddelen die online verkrijgbaar zijn, is vervalst. Deze neppillen kunnen risico’s met zich meebrengen. De makers en verkopers daarvan worden steeds professioneler, zodat vervalste medicijnen en de webshops die ze aanbieden nog amper van echt te onderscheiden zijn. Deze gecreëerde webshop maakt mensen bewust van de gevaren.
Doelgroep(en)
De campagne is gericht op alle Nederlanders van 18+ die wel eens online medicijnen aanschaffen of van plan zijn om dit binnenkort te doen. Verreweg het grootste deel van deze groep staat niet stil bij de risico’s of ze vertrouwen op hun beoordelingsvermogen. Echter is deze inschatting moeilijk te maken, zelfs door experts.


Case omschrijving: Website

Projectbeschrijving
Voor veel consumenten is het vanzelfsprekend om producten online te kopen. Ook medicijnen worden steeds meer online gekocht. Echter zijn er behoorlijk wat malafide aanbieders op het web. Daarom wil het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport de Nederlandse bevolking ervan bewust maken dat een groot deel van de online verkrijgbare medicijnen vervalst is. 
 
We besloten de doelgroep niet te benaderen met een communicatieboodschap die wijst op de gevaren, maar mensen in hun aankoopgedrag geconfronteerd. We creëerden een fake webshop, inclusief het aanbod van de meest populaire medicatie en pasten hier alle strategieën van aanbieders van vervalste medicijnen toe, om zo (potentiële) kopers te overtuigen medicijnen te bestellen. Zodra de bezoeker op de bestelfunctie klikte, werden zij geconfronteerd met een bewustwordingsboodschap. 
 
Dat deze benadering vruchten afwerpt blijkt uit de resultaten; er is PR ter waarde van € 650.000 gegenereerd, onder meer bij RTL ontbijtnieuws, NOS, Radio 1, de Volkskrant en de Telegraaf. De webshop internetpillen.nl in zes maanden tijd meer dan 18.000 keer bezocht. Hiermee gepaard hebben we naar schatting het bestellen van 150.000 neppillen voorkomen.
Voor/over product of dienst
Gemiddeld de helft van alle geneesmiddelen die online verkrijgbaar zijn, is vervalst. Deze neppillen kunnen risico’s met zich meebrengen. De makers en verkopers daarvan worden steeds professioneler, zodat vervalste medicijnen en de webshops die ze aanbieden nog amper van echt te onderscheiden zijn. Deze gecreëerde webshop maakt mensen bewust van de gevaren.
Doelgroep(en)
De campagne is gericht op alle Nederlanders van 18+ die wel eens online medicijnen aanschaffen of van plan zijn om dit binnenkort te doen. Verreweg het grootste deel van deze groep staat niet stil bij de risico’s of ze vertrouwen op hun beoordelingsvermogen. Echter is deze inschatting moeilijk te maken, zelfs door experts.