Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Ondertitel de tiran
Opdrachtgever:
Hivos
Bureau:
Concept Hivos, Techniek Contactivity
Datum eerste publicatie:
10/08/2011
url:
http://www.hivos.nl/dut/Ondertitel-de-tiran
Categorie:
Online Campagne

Credits

Concept:
Siebe Anbeek
Art Direction / Design:
Jasper van der Bijl
Copy / Redactie:
Rapha
Interaction Design:
Stephan Csorba
Technische realisatie:
Terry Duivesteijn
Account:
Bram van Kersbergen
Verantwoordelijk bij klant:
Mirna Hovius


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Online Campagne

Projectbeschrijving
Met de satirische online campagne ‘Ondertitel de Tiran’, vroeg Hivos in de zomer van 2011 aandacht voor de strijd van activisten, kunstenaars en bloggers tegen dictatoriale regimes. Dankzij de duizenden filmpjes die werden gemaakt op de actiesite van Hivos kregen Khadaffi, Ahmadinejad en Kim Jong-Il het online zwaar te verduren.Ondertitel de Tiran gaf iedereen de kans om ondertitels toe te voegen aan de speeches van dictators. Bezoekers konden de tirannen - direct online - de meest grappige, absurde of flauwe dingen laten zeggen. Uiteraard was het resultaat gemakkelijk te delen via Facebook en Twitter. Dankzij de actie maakte een enorme groep webbezoekers voor het eerst kennis met ontwikkelingsorganisatie Hivos.
Door de rollen om te draaien werd op een leuke manier duidelijk wat het belang is van kritische geluiden in een samenleving. Dictators staan niet toe dat hun volk grappen over hen maakt: zij bepalen wat er wel en niet wordt gezegd.  De mogelijkheid om een tiran te parodiëren symboliseert voor Hivos het schrille contrast tussen het vrije woord in Nederland en de staatscensuur in landen zoals Syrië en Iran.
Voor/over product of dienst
Hivos is een Nederlandse ontwikkelingsorganisatie die strijdt tegen armoede, onderdrukking en discriminatie. Dat doet Hivos door mensen te steunen die zélf hun toekomst willen bepalen en zélf in actie komen om hun situatie te verbeteren. Hivos gelooft in de kracht van deze mensen en zoekt samen met hen naar innovatieve oplossingen die relevant zijn in hun situatie en hun omgeving. Tegelijkertijd wil Hivos de kracht van burgers in Nederland aanspreken om hen bij haar werk te betrekken, want verandering daar vraagt inspanningen hier. Dit werk doen wij samen met lokale partners in 26 landen in Azië, Latijns-Amerika en Afrika.
Doelgroep(en)
De niet-traditonele Hivos-achterban. We wilden een grote groep mensen die ontwikkelingsorganisatie Hivos nog niet kende, kennis laten maken met het werk van Hivos.