Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Apenheul.nl
Opdrachtgever:
Stichting Apenheul
Bureau:
InfoCaster B.V.
Datum eerste publicatie:
01/03/2011
url:
http://www.apenheul.nl
Categorie:
Website

Credits

Concept:
Sander Hoeken
Art Direction / Design:
Kevin Favier
Copy / Redactie:
Apenheul
Interaction Design:
Kevin Favier
Technische realisatie:
Stefan Kip
Account:
Remko Wijnbergen
Verantwoordelijk bij klant:
Ronald van der Beek


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Website

Projectbeschrijving
Ontwikkeling van de vernieuwde, innovatieve, online omgeving www.apenheul.nl. Innovatieve elementen zoals, sociaal inloggen, informatie tonen op basis van persona's die de website bezoeken en het inzichtelijk brengen van de mogelijkheden van het park voor de verschillende doelgroepen staan basis aan het succes van de omgeving.
Voor/over product of dienst
Samen met de Apenheul en bureau Doorrood hebben we de vernieuwde online omgeving www.apenheul gerealiseerd. Doorrood heeft het design voor de website gedaan, op basis van de, door InfoCaster, opgeleverde wireframes. InfoCaster heeft de designs vertaald naar een klikbare omgeving, zoals die nu live staat op de url www.apenheul.nl. 
Voordat het design is ontwikkeld is, gezamenlijk met Apenheul een intensief traject geweest om de verschillende doelgroepen en persona's in kaart te brengen. Nadat deze in kaart waren gebracht hebben we de per persona bekeken welke 'reis' op de website het meest wenselijk was en welke acties bij die reis behoren. 
Zodoende zijn wireframes uitgewerkt die per pagina precies weergeven welke elementen op de pagina getoond moeten worden. Hier is de optimale klantreis en de drie verschillende stadia van voorpret, bezoek aan park en napret altijd in acht gehouden. Nadat de wireframes zijn opgeleverd is het design over de wireframes door Doorrood verzorgd.
Er zijn diverse technieken in de omgeving gemaakt om de optimale ervaring en beleving van het park online te creeren. Zo hebben we op verschillende plaatsen HTML 5 techniek en javascript toegepast en is er een offline kaart op Google Maps techniek online toonbaar gemaakt.
Alle diensten zijn gerealiseerd met het oog de optimale online omgeving voor www.apenheul.nl te creeëren.
Doelgroep(en)
De Apenheul heeft een landelijk bereik met een lichte oververtegenwoordiging in de provincie Gelderland. De doelgroep die beoogd wordt met de nieuwe website van de Apenheul is te beschrijven als gezinnen met kinderen in de leeftijd van 3-9 jaar oud. Veelal zijn vrouwen de beslissers in het gezin waardoor de kerndoelgroep vrouwen tussen de 30-44 jaar oud is. Naast deze kerndoelgroep moet de website uiteraard een brede groep van de Nederlandse bevolking aantrekken. Hierbij moet o.a. gedacht worden aan opa's/oma's, stelletjes zonder kinderen.
 
Een andere tak van de doelgroep zijn de zakelijke bezoekers. Deze zijn in dit project niet als key doelgroep benoemt maar worden wel bereikt door de nieuwe website. Dit zijn bezoekers die specifiek opzoek gaan naar informatie over apen, scholieren en bezoekers die nog niet volwassen zijn.
 
Door middel van de vernieuwde website wil de Apenheul de site gebruiken om de bezoekers te verleiden op de site, de bezoekers van informatie te voorzien, de bezoeker te voorzien van napret en deze weer verleiden tot een nieuw bezoek aan de website. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de sociale proposities die in de site zijn ingebracht.