Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
In Therapie
Opdrachtgever:
NCRV
Bureau:
NCRV-i
Datum eerste publicatie:
18/07/2011
url:
http://www.ncrv.nl/spinawards
Categorie:
Crossmedia

Credits

Concept:
Elsa Gorter, senior redacteur NCRV-internet
Art Direction / Design:
Kevin van Daatselaar, designer NCRV-internet
Copy / Redactie:
Maaike Rijpstra, Marlieke Lindhout en Esther
Interaction Design:
Elastique
Technische realisatie:
Elastique
Account:
Carole Grootenboer
Verantwoordelijk bij klant:
Wilko van Iperen


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
De dramaserie ‘In Therapie’ was dé televisiehit van afgelopen zomer. Maar de bijbehorende app en de inzet van Social Media zorgden volgens de kijkers pas voor een echte verslaving. ‘Ik leef dankzij de applicatie bijna in mijn lievelingsserie’, aldus een gebruiker.
Met de ‘In Therapie-applicatie’ kregen gebruikers toegang tot de smartphone van de psychotherapeut. Dit voegde een extra dimensie toe aan de dramaserie. Het leven van de therapeut was niet alleen op televisie te zien. Hij was nu 24/7 te volgen. Geen enkel detail over het leven van de therapeut bleef geheim: gebruikers konden o.a. zijn contacten bellen, voicemails beluisteren, internetgeschiedenis browsen en e-mails, memo’s en sms-berichten lezen.
De applicatie maakte deel uit van een groter crossmediaal concept. Alle andere personages uit de serie werden doorgezet op verschillende Social Media. Gebruikers konden de fictieve karakters volgen en met ze interacteren.
De  inhoud van de applicatie en de verhaallijnen op Social Media en in de dramaserie versterkten elkaar, waren nauw verweven en liepen gedurende de dag synchroon. Niet alleen werden de verhaallijnen van televisie in de app en op Social Media ingeleid of doorgezet: een van de verhaallijnen die op televisie begon, kwam alleen in de applicatie tot afronding.
Voor/over product of dienst
Succesvolle 24/7 transmediale voortzetting van de tv-serie ‘In Therapie’. Deze bestond uit een dramaserie op televisie, een applicatie (iPhone, Android, Desktop),  inzet op verschillende Social Media en een website.
De ‘In Therapie-applicatie’ is ontwikkeld door de NCRV in samenwerking met de NPO Innovatie en Elastique. Daarnaast heeft Esther Wouda, de scripteditor van het televisieprogramma, de verhaallijnen geschreven voor de applicatie en Social Media. Deze werden dagelijks aangevuld door de internetredactie van de NCRV.
Doelgroep(en)
Voor de start van het tweede seizoen van ‘In Therapie’ is uitgebreid onderzoek gedaan naar de kijk- en bezoekersprofielen  van het eerste seizoen. Daaruit bleek dat online de grootste winst te halen viel bij twee zeer uiteenlopende doelgroepen:  bij de 20-34 jarigen en bij de 65-plusser. Om de 65-plussers goed te kunnen bedienen hebben we alle berichten van de karakters op Social Media ook op onze site ingelezen. Zo kon de oudere doelgroep zonder Social Media account toch de karakters online volgen. Kijkers zonder smartphone of tablet konden de desktop variant van de applicatie op hun computer zetten. Om het bereik onder de 20-34 jarigen te vergrootten zetten we in op de app.