Winnaars SHAKE Young Talent Innovation Festival bedenken hulpknop voor events

Gepubliceerd op dinsdag 7 juli 2015, 12:00

Studenten bedenken met Event 112 oplossing om veiligheid bij drank en drugs te vergroten
Tien studententeams (MBO, HBO, WO) werkten tijdens het eerste SHAKE Young Talent Innovation Festival 36 uur aan ultieme innovatieve toepassingen die de bezoekersbeleving op evenementen zoals Sensation vergroten. Het winnende concept Event 112: een plugin voor bestaande evenementen applicaties die er voor zorgt dat de EHBO snel naar je toekomt wanneer het niet goed gaat. Het idee werd zo goed ontvangen dat de jury van o.a. Duncan Stutterheim (ID&T) en Henk van Raan (Amsterdam ArenA) de directe toepasbaarheid van het concept zagen en hopen Event 112 snel te kunnen implementeren.

SHAKE Young Talent Innovation Festival
Het SHAKE Young Talent Innovation Festival is een unieke samenwerking tussen Open-House en de SpinAwards die de festival- & eventscene met de digitale creatieve branche verbindt. Vijftig studenten, van uiteenlopende opleidingen, verdeeld over tien teams hebben 36 uur hard gewerkt in de Amsterdam ArenA. De uitdaging? Binnen 36 uur innovatieve oplossingen bedenken die met behulp van digitale technologie de beleving tijdens events zoals Sensation vergroten. De studenten zijn o.a. begeleid door coaches Marco Derksen van Upstream/Marketingfacts, Tom de Bruyne van Sue Amsterdam, Douwe Dirks van JWT International en Matthijs Roumen van Kaliber. Daarnaast hebben ze diverse lezingen bijgewoond van bijvoorbeeld Gerald Been van Ubideo, over de toekomst van videostreamen, Avinash Changa van WeMakeVR over de mogelijkheden van Virtual Reality en Johan Voets van OKGO over de toekomst van wearables op evenementen. Deze en andere coaches en sprekers hebben met veel energie de studenten geholpen en geïnspireerd.

Winnaar: Event 112
Aan het eind van de tweede dag hebben de studenten hun ideeën gepresenteerd voor de jury van professionals. De jury met Duncan Stutterheim (ID&T), Jesse van Doren (Innovation Holland), Brenda Munsterman (Sensation) Henk van Raan (Amsterdam ArenA) en Patrick Klink (RTL Nederland) hebben de tien teams beoordeeld. De concepten zijn beoordeeld op creativiteit en innovatie (50%), commerciële haalbaarheid (25%) en de presentatie (25%). De ideeën waren zeer divers: van toepassingen op het gebied van veiligheid tot contact met de DJ. Toch was de jury het unaniem eens over de winnaar: Event 112. De studenten van team 10; Quincy Kools (17, Technische Havo, Newman College) Marjolijn Venderbosch (25, HBO Communicatie & Multimedia Design, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) en Tim Kloppenburg (26, Sociale Psychologie, Universiteit van Amsterdam) bedachten de toepassing die ervoor zorgt dat wanneer je hulp nodig hebt, de EHBO naar jou toekomt. De oplossing om tijdens evenementen veiligheid bij o.a. gebruik van drank en drugs te vergroten. Event 112 is een plugin en eenvoudig te integreren in alle bestaande evenementen applicaties. Henk van Raan en Duncan Stutterheim waren echt geraakt door het idee en zagen de directe toepasbaarheid. Als het al werkend was geweest had het gelijk tijdens Sensation gebruikt kunnen worden. Een mooier compliment kun je niet krijgen.

Tweede en derde plaats
De concepten Celebrace en Partyguard eindigden op de tweede en derde plaats. Celebrace geeft bezoekers en de organisatie inzicht in de gezondheidstoestand van aanwezigen door middel van een polsbandje. Partyguard Smart Wristband is de oplossing tegen wegwerp-armbandjes bij festivals/events en biedt functies zoals lockers openen, de perfecte selfie en track & trace om vrienden te kunnen vinden.

Acceleratorprogramma
Het winnende team en de nummers twee en drie hebben gisteren tijdens Amazing Monday in het Amsterdam ArenA Innovation Center het idee mogen pitchen voor diverse belangrijke stakeholders. Ook mogen ze deelnemen aan de pitchcompetitie voor het acceleratorprogramma van Open-House. Ze krijgen hierdoor de kans om het bedachte idee verder uit te werken, te testen en uit te rollen via het netwerk van “launching customers” zoals de Amsterdam Aren, ID&T en Into the Great Wide Open. De bedenkers van Event 112 hebben tijdens Amazing Monday een innovation voucher aangeboden gekregen van de Amsterdam ArenA. Hiermee mogen ze een week lang werken in het Innovation Center van de Amsterdam ArenA met hulp van alle partners. Een extra kans om het idee naar een hoger niveau te brengen.
SpinAwards & Open-House
Stephan Fellinger, Bestuursvoorzitter SpinAwards: “We zijn enorm trots op de samenwerking tussen Open-House en de SpinAwards. Een perfecte match want Dance & Digital hebben hetzelfde DNA: creativiteit, pionieren, technologie, de drang om de wereld leuker maken, een optimistische blik en delen. De eerste editie van SHAKE Young Talent Innovation Festival laat zien dat innovatie ontstaat als je werelden met elkaar mixt.”

Tom Engbers, Managing Director Open-House: “De combinatie Open-House en Spinwards past. Allebei hebben we jong talent hoog in het vaandel staan. Door evenementen als het SHAKE Young Talent Innovation Festival kan je dit stimuleren en de jonge talenten de mogelijkheid bieden zich beter te ontwikkelen. Niet voor niets werd deze eerste editie in de Amsterdam ArenA gehouden, een Launching Customer van Open-House. Met het net gelanceerde Innovation Center, wil de Amsterdam ArenA uitgroeien tot het kennis- en innovatiecentrum in Nederland op het gebied van slimme en duurzame steden. De concepten die hier zijn ontwikkeld voor de eventindustrie zijn overal toepasbaar. Een evenement is een ministad. Wat mogelijk is op een event kun je doorvertalen naar de “echte wereld”.”

Meer informatie?
Kijk voor meer informatie op weareshake.com en volg Open-House en de SpinAwards op Twitter en Facebook.

Twitter: @SpinAwards @Openhouse_2014

Facebook: Facebook.com/SpinAwards | Facebook.com/openhousenl

Andere persberichten

Terug naar pers overzicht