Winnaars en juryrapport SpinAwards 2014

Gepubliceerd op donderdag 17 april 2014, 21:00

Winnaars en juryrapport SpinAwards 2014

Special SpinAwards

Design
De hoeveelheid genomineerden viel op dit jaar. Daar mogen we als Dutch Design land best trots op zijn. Liever gezegd; Dutch Digital Design. De kwaliteit was hoog. Of het nu gaat om een ultieme lees ervaring of een game ervaring waar je letterlijk energie van krijgt. Veel van deze cases zijn klaar voor de internationale strijd.

Zilver - NRC Reader
Bureau: Moop.nl Opdrachtgever: NRC Media


Naast al het visuele geweld is het soms de stilte die overwint. Quiet Design zou je het ook kunnen noemen. Nadenken over de juiste regelafstand, subtiele animaties die je het verhaal in trekken, teksten die je kunt uit lezen zodat je je voldaan voelt. Dat zie je niet gelijk maar merk je vooral aan je leesgedrag. NRC laat zien hoe je als papieren medium klaar bent voor de toekomst. Daar mag hard voor geklapt worden.

Goud - KLM Space
Bureau: DDB & Tribal Amsterdam Opdrachtgever: KLM Royal Dutch Airlines

Het idee zelf heeft lef. Het design is een stuk meer ingetogen maar vergis je niet, Alles is wel overwogen. Van de graphics, motion tot het geluid aan toe. Alles draagt bij aan een bijzondere beleving zonder dat het je als bezoeker verzadigd. Als KLM over een paar jaar echt naar de maan gaat, kan het op één ding vast besparen. De identiteit van het toekomstige KLM Space. Want die staat.

Goud - Nitrocharge Your Game
Bureau: DDB & Tribal Amsterdam Opdrachtgever: adidas football

Wat krijg je als je elk verstoort beeld tussen de opnames, één voor één, laat ontwerpen, je een high tech camera het werk laat doen en de art director een muziekant is? Een case waar we nog veel van gaan horen.

Content

Zilver - Eurovisie
Bureau: Pool Worldwide Opdrachtgever: Centraal Beheer Achmea Als je met een filmpje op je mobiel Nederland even op het verkeerde been kan zetten begrijp je de kracht van goede content. Gevoel voor timing, vakkennis en lef maken deze case helemaal af. Hier zit geen valse noot tussen. Een terechte winnaar!

Zilver - Rookalarm
Bureau: Pool Worldwide Opdrachtgever: Stichting Rookpreventie Jeugd
 Anti rook commercials werken bij de doelgroep 16 jaar en ouder als een lap op een stier. En dat weet ieder zichzelf respecterende marketeer al jaren. Deze case laat zien dat je met echt eerlijk inzicht even zo oprecht en eerlijke content kan creëren.

Goud- Sweetie
Bureau: LEMZ Opdrachtgever: Terre des Hommes Nederland 
Voor de jury zonder twijfel de case van het jaar. Sweetie is het voorbeeld dat laat zien wat je kan bereiken met het talent om media te begrijpen. De Content die dit project zelf heeft gegenereerd laat niet alleen zien wat de kracht is van content maar heeft de wereld een stukje beter gemaakt. En daar mag iedere reclame professional een voorbeeld aan nemen. 

Media- Inzet
Zilver - Blackmailing lawyers Bureau: Famous Brussels Opdrachtgever: Orde van de Vlaamse Balies
Een geweldig idee van onze Vlaamse vrienden waarin online media en offline middelen op een relevante wijze zijn ingezet. Snel ingespeeld op de actualiteit laat dit idee zien hoe je de aandacht naar je toe kan trekken. Simpel, scherp, en gewaagd. Chapeau!

Innovatie
Zilver - Breinreis Bureau: Rhinofly Opdrachtgever: Centraal Museum
Breinreis is een interactieve applicatie in het Centraal Museum om de bezoekers zelf surrealisme te laten ervaren. De conceptuele invulling van de gebruikte brein-technologie -die ontwikkeld is voor de medische wereld- is onderscheidend en origineel. Dit is een innovatie in de beleving van een product.

Zilver - Shoot2Share
Bureau: Shoot2Share Opdrachtgever: Shoot2Share
Shoot2Share combineert twee grote ontwikkelingen op het internet. Reviews en video’s. En dat op een uiterst simpele manier. Voor de gebruiker en de fabrikant en/of uitgever. Van productie tot distributie. Een goed idee. Goed gemaakt. Klaar om voor een revolutie in review-land te zorgen. Onder het motto If you can’t explain it simple, you did not understand it good enough. Innovatief in de categorie.

Goud - Sweetie
Bureau: LEMZ Opdrachtgever: Terre des Hommes Nederland
Sweetie van Terres des Hommes Nederland toont aan dat ‘acts’ veel beter werken dan ‘ads’ als je momentum wilt creëren & mensen bewust wilt maken. In dit geval kindermisbruik met webcam-seks. Deze campagne heeft de potentie om te worden doorontwikkeld tot een dienst. Technologie toegepast op een innovatieve, effectieve manier. De weg naar Sweetie is intelligent, doordacht en doortastend. Innovatie hand in hand met probleemoplossend vermogen.

Young Talent

Zilver - De Klets Piet App!
School: Willem de Kooning Academie Opdrachtgever: Willem de Kooning Academie

Sinterklaas kan dezer dagen wel wat liefde gebruiken. Door slim gebruik te maken van bestaande technieken die al geruime tijd voorhanden zijn en deze te koppelen aan een relevant onderwerp en tijd (Sinterklaasfeest), heeft de ‘Klets Piet’ app echt toegevoegde waarde om het aloude volksfeest weer magisch te maken. Het is kinderlijk eenvoudig om via de stemvervormer oom of buurman zich voor te laten doen als Sinterklaas of Piet en het kind te bellen. Hierdoor worden de kleinsten weer even heerlijk op het verkeerde been gezet. Temeer omdat deze goede bekende het kind écht kent en er een heel natuurlijk en geloofwaardig gesprek op gang kan komen. Een app die er dan ook echt moet komen en ook moet blijven.

Zilver - Whiskas Moves
School: Willem de Kooning Academie Opdrachtgever: Willem de Kooning Academie

Je kat (op)voeden door met bestaande GPS tracking techniek inzicht te krijgen in het bewegingspatroon van je kat. Door deze digitale techniek te koppelen aan het merk Whiskas, wordt dit concept gepromoveerd van leuke gimmick naar een echte relevante tool voor kattenbezitters. ‘Whiskas Moves’ analyseert de verzamelde ‘bewegingsdata’ van de kat en geeft op basis hiervan voedingsadvies op maat. En handig: je kunt uiteraard de geadviseerde uitgebalanceerde kattenvoeding direct online bestellen. Mooi voorbeeld van de relevante inzet van digitale technologie voor een merkfabrikant op basis van excellent klantinzicht. Een toegevoegde waarde voor het merk en de consument. En voor een gezonde kat uiteraard.

Goud - Wens een herinnering
School: Willem de Kooning Academie Opdrachtgever: Stichting Ambulance Wens
Als de jury na de casepresentatie met een brok in de keel bijna niets meer kan uitbrengen, dan weet je dat je een bijzonder concept in handen hebt. ‘Wens een Herinnering’ biedt relevante toegevoegde waarde in de moeilijke en emotionele periode van terminale patiënten en hun naasten. Met behulp van digitale technologie wordt de herinnering aan een dierbare weggevoerd van het sterfbed en (onvermijdelijk) begraafplaats, maar daadwerkelijk gekoppeld aan een persoonlijke fysieke plek met bijbehorende mooie herinnering aan de persoon in kwestie. Applaus voor de oorspronkelijke manier van denken, waarin is weg gestapt van de gebaande paden.

De SpinAwards

Online Campagne

Zilver - Introductie MINI Clubvan
Bureau: FEL Opdrachtgever: MINI Nederland
Deze campagne van Fel voor de Mini Clubvan is een heel goed voorbeeld van een slim en klassiek campagnemechanisme met een goed strategisch inzicht: speel in op de trots van MKB-ers en laat ze campagne voor je voeren. Mini en Fel kozen de Fabulous 40, veertig kleine, premium retailers. Zij gingen online campagne voeren om stemmen te winnen met een toolkit waarin de Minivan zelf – gebrand met het merk van de retailer – de shining star was. De lol en energie spat er vanaf en dat is knap voor een b-to-b/mkb-campagne. Alleen een merk als Mini krijgt dit voor elkaar.

Goud - KLM Space
Bureau: DDB & Tribal Amsterdam Opdrachtgever: KLM Royal Dutch Airlines
‘Selling a dream’. Dat is wat KLM en DDB & Tribal hebben gedaan. Een fenomenaal goed uitgevoerde campagne, waarbij de KLM de content vooral via eigen kanalen in het hart van de doelgroep werd verspreid. Via on- en offline media werd de campagne verder aangejaagd. De content tijdens de korte campagneperiode, het live-event waarbij de ballon de ruimte in werd gelaten, de manier waarop de doelgroep werd aangesproken, het is allemaal even goed. Een extreem deelbare campagne die het ruimtegevoel tastbaar maakte. ‘Het voelde alsof je er echt was’, verzuchte een jurylid. (Ruimte)missie geslaagd dus. Een Gouden SpinAward voor deze concessieloze campagne.

Goud - Volkswagen GTI Bannerbahn
Bureau: ACHTUNG! Opdrachtgever: Volkswagen
Een jaloersmakende campagne. Op elk niveau doordacht en perfect uitgevoerd. Met deze campagne zijn Volkswagen en Achtung! erin geslaagd de nieuwe GTI, maar vooral ook Volkswagen zelf, als innovatief en sportief te positioneren. Een echte online campagne die gedurende een aantal weken toewerkte naar een climax, de fysieke race, die slechts 120 seconden duurde. Door slimme media-inzet en contentmarketing op toonaangevende sites werd het bereik geoptimaliseerd. Last but nog least: Achtung! geeft ook nog eens een extreem coole invulling aan een advertentievorm waar vaak negatief over wordt gesproken. Een gouden SpinAward dus.

Website
Dit jaar viel de hoeveelheid inzendingen op. 51 maar liefst. De kwaliteit was erg hoog. Vooral onder de genomineerden. Het koppelen van mobiel aan de beleving van de website is iets dat dit jaar voor het eerst opvallend was. Het winnende werk stak er met kop en schouders boven uit. De hoeveelheid liefde dat door de makers in ieder detail is gelegd mag als nieuwe maatstaf worden genomen. De lat voor volgend jaar is gelegd. En die lat ligt hoog.

Zilver - Olympische Spelen Sotsji 2014
Bureau: NOS Opdrachtgever: NOS
"Panem et circenses" of "brood en spelen" is een uitdrukking die slaat op de praktijk om de gunst van het volk te winnen door oppervlakkige behoeften van het volk te lenigen, namelijk eten en vermaak. De uitdrukking is afkomstig van de Romeinse dichter Juvenalis. De website die de NOS dit jaar heeft neergezet voor de Olympische spelen in Sotsji is alles behalve oppervlakkig te noemen. De gebruiker staat centraal, en geniet. Je bent als bezoeker zelf de regiseur van jou spelen. Het restultaat: Een oogschijnlijke eenvoudige website voor alle Nederlanders. Als bezoeker merk je niets van de de complexiteit van het project. Erg knap gedaan. Wie heeft er op deze manier nog televisie nodig?

Goud- KLM Space
Bureau: DDB & Tribal Amsterdam Opdrachtgever: KLM Royal Dutch Airlines
Een adembenemende case. Een genot om te jureren. Vooral ook erg lastig om nog iets op aan te merken. Het idee is gewaagd, iets de ruimte in sturen om vervolgens neer te storten. KLM toont lef. Over ieder detail is nagedacht, het design, de motion graphics, zelfs het geluid, iedere pixel staat op de goede plek. Weet dan als jury nog maar eens een goede vraag te bedenken. KLM heeft een internationale doelgroep met dit project maar toch; deze inzending mag met recht; on Nederlands worden genoemd. Tot ziens in Cannes!

Goud - Nitrocharge Your Game
Bureau: DDB & Tribal Amsterdam Opdrachtgever: adidas football
Als je de briefing bekijkt, zou je voor het internet tijdperk een knaller van sales brochure hebben gemaakt, waarin alle features van de schoen naar voren komen. Maar het is 2014. En deze case is z’n tijd bijna vooruit. Net als bij KLM Space is ook hier over alles nagedacht. Vooral je mobiel als game console werkt sensatie verhogend. De schoen geeft energie terug aan de speler en je mobiel aan jou. Briljant. Je krijgt zoveel energie van deze game, dat je bijna vergeet dat Adidas je een schoen aan het verkopen is. Wij waren in ieder geval al snel verkocht.

Mobiel
In de categorie mobiel vielen dit jaar de kwaliteit en diversiteit op. Uit de 36 inzendingen werden er 6 genomineerd. De verschillen in uitvoering maar ook de beoogde doelen van de inzendingen was dit jaar opmerkelijk. Mobiel is niet meer weg te denken uit de wereld van communicatie en marketing. Tablets of smartphones, het publieke domein zoals de keuken of dedicated omgevingen zoals musea, of onderdeel van een grotere campagne, niets werd door vele de inzendingen vergeten. De relatie met de omgeving was dit jaar een duidelijke trend. Gekoppeld aan sterke vormgeving en interactie design.

Goud - VaarWater
Bureau: Tam Tam Opdrachtgever: Waternet
TamTam heeft met Vaarwater een probleem kunnen oplossen. 600 boten per uur door de Amsterdamse grachten was voor Waternet de aanleiding om een oplossing te bedenken waar de gebruikers een deel van zijn. Real time de drukte in beeld , logging, a la runkeeper te delen, melden van vervuiling kortom een zeer relevante app. Het gebruik van beacons en RFID geven aan dat mobiel gekoppeld aan specifieke omgevingsdata een grote toekomst hebben. De jury was unaniem van mening dat deze slimme, effectieve en goed uitgewerkte app de toon zet in deze categorie. Samenwerking tussen overheid, technische vernieuwingen en de creatieve industrie hebben een bijzonder vernieuwend product op geleverd.

Interactieve TV & Online Video
De 27 inzendingen waren zeer divers en geven een goed beeld van de ontwikkelingen waarbij TV, online en mobiel in elkaar schuiven. Het begrip “interactie” is op veel manieren ingevuld en “opgerekt. Gebruiker versus content maar vooral ook het storytelling element is een duidelijke trend dit jaar.

Zilver - Zappmysterie
Bureau: KRO-NCRV i.s.m. Elastique Opdrachtgever: KRO-NCRV

Een combinatie van TV , online een game en veel interactie. Het Zapp mysterie een transmedia storytelling waarbij het verhaal de kern is. De bekende Zapp gezichten in een story wereld houden de aandacht langer vast en verdiepen en verbreden de traditionele ervaringen. De kijkers werden rechtstreeks aangesproken en uitgedaagd om te interacteren met de kluizenaar. Extra content, gezamenlijk aan de oplossing van het moord mysterie werken waren de redenen voor een nominatie. De jury vond het narratief gekoppeld aan de platforms een game op zich waarbij de verschillende lagen van interactie die zorgden voor 80 % terugkerend bezoek met een gemiddelde van 9 minuten en het slim gebruiken van de bekende Zapp gezichten een reden voor een Zilveren SpinAward.

Goud - Sweetie
Bureau: LEMZ Opdrachtgever: Terre des Hommes Nederland
Sweetie heeft deze categorie een extra dimensie gegeven , de interactie was per doelgroep verschillend. Samen met Terre des Hommes heeft Lemz technieken ingezet om de grootte van het probleem met kinderprostitutie via internet aan te tonen. Interactie met de “daders” achter de webcam en interactie in de back end waar live werd gereageerd en gechat om een zo “echt” mogelijke ervaring neer te zetten. Na het vaststellen van 1000 identiteiten werd de interactie met het grote publiek gezocht. Meer dan 1 miljard bekeken het door motion capture gemaakte en bestuurde meisje. De kwaliteit en het real time reageren maken dat Sweety een nominatie in deze categorie heeft gekregen. Sweety , ”is not real” maar zo echt dat de politie deze effectieve manier van opsporen heeft overgenomen. Lemz heeft laten zien dat een gedurfd idee , techniek ,een integere campagne de grenzen van interactie heeft verlegd. Sweety zorgt voor een “echte” Gouden SpinAward.

Game
Zilver - Tweet, Chat, Like & Drive
Bureau: N=5 Opdrachtgever: Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Social media en verkeer gaan niet samen. Om de doelgroep dit te laten ervaren heeft N=5 een cross-platform game ontwikkeld. De game is enorm interactief en maakt gebruik van smartphone en desktop om te ervaren hoe gevaarlijk het is om social media te gebruiken tijdens het autorijden. Op een leuke en creatieve manier is er een koppeling gemaakt tussen wat je ‘in real life’ doet en welk effect je hiervan in de game ervaart. Door interactie met je vrienden krijgt het spel een extra dimensie. De stijl waarin de game is uitgevoerd is helemaal van deze tijd. De gedragsintentie van de 70.000 spelers is op een positieve manier beïnvloed.

Zilver - Wonderkamers
Bureau: Kiss the Frog Opdrachtgever: Gemeentemuseum Den Haag
Het Gemeentemuseum Den Haag en Kiss The Frog hebben met Wonderkamers een extra dimensie toegevoegd aan het museumbezoek van kinderen. De collectie wordt spelenderwijs gepresenteerd en stelt kinderen in staat op een interactieve manier kunst te beleven. De ontwikkeling van Wonderkamers is 2 jaar geleden begonnen. Alle afdelingen van het museum zijn in dit proces actief betrokken en dat is zichtbaar: Er is een connectie met het museum zelf en de collectie. Fysieke en virtuele kunst komen op een interactieve manier bij elkaar. Kinderen worden op een intelligente manier door het museum gemanaged. Wonderkamers heeft genoeg diepgang en variatie om voor terug te komen. Het spel stop niet in het museum, je kunt thuis verder spelen. Wonderkamers is van groot belang voor het Gemeentemuseum den Haag. Het is geen campagne maar een permanent onderdeel van het museum. De jury is van mening dat Wonderkamers in staat is om - door de inzet van een game - kunst en museumbezoek leuker te maken.

Goud - Aviation Empire
Bureau: Little Chicken i.s.m. Monpellier Venture Opdrachtgever: KLM Royal Dutch Airlines
KLM gelooft in gaming. Ze hebben games als strategisch marketinginstrument omarmd en willen hiermee een nieuwe doelgroep aanspreken. Deze inzending is dan ook meer dan een campagne, het is onderdeel van de lange termijn strategie van KLM. KLM en Little Chicken hebben met Aviation Empire een volwaardige game ontwikkeld. Het spel is samen met de gebruikers is ontwikkeld en dat is zichtbaar; Gameplay en de gebruiker staan op de eerste plaats, het merk is dienstbaar. De game verbindt online en offline en heeft veel sociale interactie. Middels in-game aankopen wordt een deel van de investering in de game terugverdiend. Het resultaat is indrukwekkend; de game is inmiddels meer dan een kwart miljoen keer gedownload en spelers komen terug om de game te spelen.

Social Media
Zilver- Het Alzheimer Event
Bureau: N=5 Opdrachtgever: Alzheimer Nederland
Prachtige campagne waar de jury meteen door werd gegrepen. Net als alle mensen die de campagne zelf hebben ervaren. De jury was zeer gecharmeeerd dat een bestaand social media mechanisme (het taggen) zo slim is ingezet dat het niet alleen mensen impactvol verrast, maar ook nog eens 100% aansluit op de boodschap van je opdrachtgever. Daarnaast is het knap dat hierdoor een tamelijk jonge doelgroep ontvangkelijk werd voor een hen (nog) niet relevant onderwerp De lof uit het buitenland is meer dan terecht. Daarnaast zijn ook nog eens de Nederlandse bereikcijfers niet mis. Prachtige campagne, sterk geregisseerd met verschillende partners en een mooie opdrachtgever die het heeft aangedurfd om mensen op gevoel te raken.

Zilver- Sweetie
Bureau: LEMZ Opdrachtgever: Terre des Hommes Nederland
Dit is een case waar de jury unaniem kippenvel van kreeg. Niet alleen omdat het onderwerp van de campagne daartoe alle aanleiding af, maar vooral ook doordat door deze campagne daadwerkelijk gedrag is blootgelegd en een verandering is veroorzaakt die social media ver ontstijgt. De slimme inzet van social profiling is een prachtig haakje naar deze categorie. En ook al is social niet het sterktse element van de campagne, is dit een prachtige aaneenschakeling van partners die samen hebben gestreden voor dit resultaat.

Zilver - Vuurwerkcampagne 2013
Bureau: TBWA\NEBOKO Opdrachtgever: VeiligheidNL
Een knappe case waarin toch weer vernieuwing is gelegd ten opzichte van de vorige vuurwerk campagne. Het feit dat het concept zo tot in de puntjes klopte dat het paranoia heeft weten te veroorzaken onder kopers van illegaal vuurwerk, is een knap staaltje vakmanschap. Als je kijkt naar de titels van websites zie je bovendien dat het creatieve team zich hier niet alleen slim heeft ingeleefd, maar er ook alle lol in heeft gehad. Het feit dat er zo sterk gebruik is gemaakt van social media waarop de doelgroep zich helemaal thuisvoelt en daarmee het beoogde effect heeft behaald toont dat dit concept spot on is op de doelgroep.

Crossmedia
Crossmedia binnen de SpinAwards is meer dan 'een aantal media bij elkaar'. We zoeken naar iets nieuws, naar vakmanschap en creativiteit. Media moeten elkaar versterken tot een geheel dat buitengewoon en inspirerend is, met daarbij een krachtig digitaal hart. Er was deze keer veel eensgezindheid in het juryproces. Veel prima campagnes, maar weinig boven het maaiveld. De 4 nominaties waren zonder uitzondering echt opvallende en gedurfde campagnes. Het is natuurlijk leuk om te zeggen dat we hebben gediscussieerd op het scherps van de snede, maar eerlijk is eerlijk: de jury was het snel eens over de uiteindelijke en wat ons betreft terechte prijswinnaars.

Zilver- #MORECRAP
Bureau: FHV BBDO Opdrachtgever: Hi (KPN)
Hi slaagt er keer op keer in om in de taal van de doelgroep relevant en innovatief te zijn. Naadloos worden verschillende media die in deze doelgroep populair zijn in hun kracht gebruikt en bij elkaar opgeteld tot een hele hoop crap. More Crap from the web was niet te missen als je zelf ook van crap houdt en toch is er minder media ingekocht. De boodschap en de vertaling naar de uiteindelijke propositie was een mooie twee-eenheid die ook nog eens geleid heeft tot een enorme sales boost. De skip-able YouTube add  en de Kanye spoof waren hoogtepunten uit een veelheid van hoogwaardige content waar echt om gelachen kon worden. Hoewel wat minder interactief, is zoveel crap en de uitgekiende contentdistributie een Zilveren SpinAward waard.

Goud - Audi A8 Headhunters
Bureau: DDB Brussels Opdrachtgever: Audi Import Belgium
Deze case is een toonbeeld van inventiviteit en creativiteit. De jury was onder de indruk van de gedurfde keuze om een headhunt agency als medium in te zetten om zo heel gericht de doelgroep van de Audi A8 te bereiken. Bovendien een geweldig statement die rechtdoet aan de merkwaarden van deze exclusieve auto. Deze case is wat ons betreft een aanmoediging voor bureaus en opdrachtgevers om meer met mediamogelijkheden te doen in het creatieve proces. Een gouden SpinAward, omdat uiteindelijk alles op een prachtige manier bij elkaar kwam.

Bureau van het jaar
Goud
DDB & Tribal Amsterdam

Opdrachtgever van het jaar
Goud
KLM Royal Dutch Airlines

Andere persberichten

Terug naar pers overzicht