Winnaars en juryrapport

Gepubliceerd op donderdag 16 april 2015, 21:00

Winnaars & juryrapporten SpinAwards 2015

Juryrapport Categorie Design
Afgelopen jaar heeft Dutch Digital Design op groeiende aandacht mogen rekenen. Het niveau van het ingezonden werk was dan ook al hoog. Het is voor veel inzenders vanzelfsprekend dat digitaal werk in alle aspecten tot in perfectie wordt uitgevoerd. De design jury heeft dit jaar gezocht naar inzendingen die digitaal ambacht combineren met een sterk design idee. Nederlands design werk is internationaal toonaangevend. Het is misschien niet toevallig dat de drie winnaars allemaal voor de internationale markt gemaakt zijn.

Zilver - Battlepack
Bureau: DDB & Tribal Amsterdam
Opdrachtgever: Adidas
Battlepack sprong er uit vanwege het overduidelijke ambacht waarmee het gemaakt is. Wat begon als een simpele opdracht met minimale input, is door de ontwerper uitgewerkt tot een voorbeeldcase die laat zien wat de kracht van goed design kan toevoegen. Het op projection mapping-gebaseerde animatieconcept en de perfecte uitvoering hiervan kon op veel ontzag rekenen. Een pure designwinnaar.

Zilver - BrushBusters
Bureau: ACHTUNG!
Opdrachtgever: Philips
Brush Busters verdient een Design SpinAward omdat het laat zien dat een designidee daadwerkelijk iets kan toevoegen aan huis-tuin-en-keuken problemen in de opvoeding. De totaal eigen, internationaal aansprekende stijl die ontwikkeld is, sluit naadloos aan op de belevingswereld van kinderen. Brush Busters is een ronde case die productbeleving door verhaal, gamification, animatie en design mooi met elkaar verbindt.

Zilver - Night Walk in Marseille
Bureau: 72andSunny
Opdrachtgever: Google
Night Walk in Marseille is beloond om z’n indrukwekkende totaalervaring. Optimaal gebruikmakend van alle beschikbare middelen om een interactieve ervaring van Marseille weer te geven. Met name de productie kon op veel waardering rekenen. Het prototypen van de ervaring door een proof-of-concept te maken in Arnhem, de vele extra’s die ontdekt konden worden in de uiteindelijke site en het gebruik van mobiele techniek om letterlijk om je heen te kunnen kijken vormen een prachtige samenkomst van design en techniek.

Juryrapport Categorie Content
Content reikt voor velen niet verder dan een leuke inhaker, grappig filmpje of one-off, terwijl content toch vooral een vertaling moet zijn van je merk-DNA. Zoals iedere vorm van communicatie daarvan een reflectie hoort te zijn; dat mag gerust die inhaker, die gimmick of dat filmpje zijn, zolang het maar klopt bij het merk en de content relevant is voor merk en publiek. Het is belangrijk dat de content verbaast, informeert, inspireert of je iets leert. En het moet vernieuwend, waardevol en aanstekelijk zijn: een verhaal dat het waard is om te delen. Uit de 59 inzendingen nomineerden we er 9, maar niet alle inzenders daarvan konden ons voldoende overtuigen van een dieper strategisch doel, of logische match van of met de afzender. Er bleven een aantal prachtige cases staan, gefundeerd door content met een diepere strategische laag. Content die appelleerde aan het wezen van het betrokken merk.

Zilver - Brush Busters
Bureau: ACHTUNG!
Opdrachtgever: Philips
Philips heeft in Amerika met de interactieve game en een strip zowel het onderscheidend vermogen, de beleving als de acceptatie van poetsen onder kinderen op een storytelling-based manier verbeterd. Vanuit een sterk inzicht en goed onderzoek naar de mogelijke succesfactoren van de content is een applicatie en content ontwikkeld. Het is aantrekkelijk gemaakt, deed qua resultaat wat het moest doen én ook nog eens (met name door de geluidsherkenning) technisch vernuftig. Vooral interessant was de verbinding van de ouders naar de wachtkamer van tandarts, waar de strips lagen. We kijken uit naar een nog bredere inzet van content van Brush Busters, want die leent zich voor nog veel meer mogelijkheden.

Zilver - Giel App
Bureau: Greenberry
Opdrachtgever: BNN/VARA
De Giel App is een welkome toevoeging aan de persoon en het merk Giel, en diens gelijknamige ochtendshow op 3FM. De informatie op de App loopt synchroon met zijn radioprogramma. Handig om de hoogtepunten van elke show en live optredens nog eens terug te kijken of te beluisteren. Doorslaggevend was de nieuwe en extra content van de App. Onder meer playlists, op maat gemaakt voor jou door Giel. Tegelijk een verlenging van de ochtendshow naar de avond, toen bleek dat de App vooral op dat tijdstip werd gebruikt. Giel XL biedt bijzondere optredens, prijsvragen en extra interviews. Niet alleen de App maar het gehele merk Giel verdient in onze ogen deze prijs: Giel is content. Continu vernieuwend in vorm of inhoud, altijd bezig met het maken van nieuwe en meer content, altijd nieuwsmakend of in het nieuws.

Goud - Ditzo
Bureau: Pool WorldWide
Opdrachter: a.s.r. ziektekosten
Zit er nog genoeg zorg in de zorg? Dat vroegen ze zich af bij Ditzo, het merk dat de verzekeringsmarkt wil opschudden. De opstart was een campagne; relevante nieuwsberichten en websites versierd met de ‘sticker’ Zorg? hergebruikt als krantenadvertenties en als posts op hun sociale media. Ook nodigde het merk mensen uit mee te discussiëren op sociale media over de zorg #zorgmee, wat veel social interactiviteit opleverde. Mensen konden ook zelf zorg doneren aan een van de projecten en elk bedrag werd door Ditzo verdubbeld. Discussie, journalistieke content, echte verhalen in woord en beeld, gevolgd door nog meer interactiviteit. Om het uitgangspunt van verzekeren, samen geld in een pot stoppen om anderen te kunnen helpen wanneer dat nodig is, op de kaart te zetten. Hiermee stapte Ditzo uit zijn veilige rol als verzekeraar, om ook zelf wezenlijk bij te dragen aan de zorg. In het digitale en sociale tijdperk waarin we nu leven en werk beoordelen, is Ditzo erin geslaagd om bij een mondige en kritische consument (en jury) te bewijzen dat ze het echt menen. Als er aan deze campagne maar iets had gezeten met de geur van 'content marketing' en namaak authenticiteit, had deze het niet gehaald. De inzenders verzekerden ons niettemin dat Ditzo zich blijvend zal opwerpen als hoeder van de zorg. Hetgeen goud rechtvaardigt.

Juryrapport Categorie Media Planning
Voor de categorie Media Planning heeft de jury de ingezonden cases beoordeeld op basis van creatieve inzet van media (niet het idee of de content) in combinatie met slim gebruik van technologie.
Met Creatief en/of Slim bedoelen we: - Is de mediastrategie gebaseerd op echte insights (mediaconsumptiepatroon of -gedrag);
- Kent de campagne een slimme fasering en volgen de contacten elkaar op in de juiste pacing;
- En/of heeft digitalisering een nieuw medium/kanaal gecreëerd – waarmee doelgroep effectief is bereikt?

Zilver - Porsche Blindtrade
Bureau: ACHTUNG!
Opdrachtgever: Pon's Automobielhandel
Het is een uitdaging om deze niche doelgroep op een impactvolle manier te bereiken. De markt voor Porsche is klein. Er is goed gezocht naar een insight en op basis hiervan is nagedacht over het juiste mechanische en de juiste fasering voor impactvolle contacten. Op deze wijze heeft ACHTUNG! de doelgroep op een slimme manier zelf in beweging laten komen om de mysterieuze onthulling van de auto te volgen. Voor Pon heeft dit geresulteerd in een hoog aantal waardevolle leads.

Zilver - Raad de smaak
Bureau: Red Urban
Opdrachtgever: PepsiCo, Lay’s
Als heel Nederland chips gaat kopen om de smaak te raden, met Shazam via hun mobiel hints ophaalt en via diverse social kanalen tot oplossingen komt, dan heb je het over een case die weliswaar al jaren meegaat maar nog steeds vernieuwing brengt. Hands up for: Keep them Guessing, Keep them Tasting, Lay’s.

Zilver - Verhalen voor onder je kussen
Bureau: Yune
Opdrachtgever: SOA AIDS Nederland / Rutgers WPF
Het is moeilijk om de jongere doelgroep op een geloofwaardige manier te bereiken. Over het algemeen staan zij niet open voor boodschappen van de overheid. Er is goed gekeken naar het gedrag van jongeren en wat ze in het dagelijks leven nu echt bezighoudt. Op basis hiervan is nagedacht over het idee, de fasering en hoe een serie van impactvolle contacten te creëren. De manier waarop de inhoud van het boek tot stand is gekomen en uiteindelijk draagkracht heeft gekregen, ofwel betrokkenheid van de doelgroep en de scholen heeft vergroot, is slim en vernieuwend.

Juryrapport Categorie Innovation

Zilver - Stap van de olifant af
Bureau: FHV BBDO
Opdrachtgever: World Animal Protection
De jury is lovend over dit vernieuwende project met een digital hart: met een “no nonsense” en “get stuf done” mentaliteit is een innovatie neergezet waarbij er naast een impactvolle digitale campagne ook nieuwe 3D-technologie beschikbaar is gemaakt via Kickstarter voor een groot publiek

Goud - Beyond Sports
Bureau: Triple IT
Opdrachtgever: Triple IT
De jury is unaniem in haar oordeel: terwijl veel partijen aan het pionieren zijn met Virtual Reality geeft Triple IT met dit geweldige en vooral innovatie platform de sportwereld nieuwe inzichten waarbij spelers als publiek prestaties kunnen herbeleven en verbeteren. Een gouden Nederlandse innovatie met international allure.

Juryrapport categorie Young Talent

Pleck - Zilver
School - Hogeschool van Amsterdam
Een plek op hogeschool of universiteit waar je rustig kunt studeren; het aanbod is krap, de vraag enorm. Net als de gebouwen trouwens, waarin het haast onmogelijk is om snel een vrije plek te vinden. Dat was voor Gijs van de Wal, Tom Snepvangers en Victorine Snijders van de Hogeschool van Amsterdam reden genoeg om een app te ontwikkelen die hierin voorziet. Door slim gebruik te maken van sensoren in de lokaaldeuren en deze te connecten met de app, geeft Pleck je realtime inzicht in welk lokaal en in welk gebouw er nog een studieplekje vrij is. Bovendien profiteer je tijdens het studeren van financiële voordelen met in-app-coupons van bijvoorbeeld de Coffee Company. Met gedegen onderzoek, een werkend prototype en een succesvolle testperiode slaagden de HvA-ers erin een mobiele applicatie te ontwikkelen die bewijst levensvatbaar te zijn. Hoewel de jury nog wat technische uitdagingen zag, moedigt zij de makers van Pleck van harte aan met een Zilveren SpinAward.

‘A Place to Stay' – Goud
School: Willem de Kooning Academie
Soms kom je een idee tegen waarvan je je afvraagt waarom het niet eerder is bedacht. En waarop je jaloers bent, puur omdat je het zélf had willen bedenken. ‘A Place to Stay’ van Barend & Wessel van de Willem de Kooning Academy is er zo een. Wie op AirBnB voor de kerstdagen opzoek gaat naar een optrekje in het centrum van een stad, krijgt als eerste zoekresultaat een eenvoudige kamer te zien, die maar €2,- kost. Als je doorklikt– en natuurlijk doe je dat, blijkt het een kamer van het Leger des Heils. Die kun je ‘boeken’ voor iemand die tijdens de kerstdagen geen onderdak heeft. Voor maar twee euro. Dus natuurlijk doe je dat. Direct vanuit de site, dus de kosten worden gewoon bij je boekingskosten geschreven. Voor twee euro geef je een ander ‘A Place to Stay’. Het is in al z’n eenvoud een briljant idee, dat verder gaat dan een campagne alleen. Het is een nieuwe donatiemethode voor het Leger des Heils. ‘A Place to Stay’ is het nieuwe ‘uitgestelde kopje koffie’. Dus goud.

'De Reis van Vijf' – Goud
School: Hogeschool van Utrecht
De Reis van Vijf is een case waarvan de jury in eerste instantie even moest nadenken wat het op de SpinAwards doet. De digitale component van deze case dwingt zich namelijk niet direct aan je op. Maar toen de bedenkers van het idee – negen studenten van Hogeschool Utrecht – aan het woord kwamen, verdween alle twijfel als sneeuw voor de zon. Jaarlijks wordt bij 500 kinderen tot 10 jaar kanker vastgesteld. Een belangrijk bijeffect van hun behandeling is verminderde eetlust en smaakverlies. Het gevolg: een negatieve associatie met voeding, resulterend in een ongezond en eenzijdig eetpatroon. Met als gevolg: veel kinderen met over- of ondergewicht. ‘De Reis van Vijf’ helpt deze kids op een speelse manier weer plezier te beleven aan eten. Ze gaan op avontuur in een prachtige piratenwereld, waarin ze opdrachten vervullen die op creatieve wijze met eten te maken hebben. Ouders houden het verloop van het spel met behulp van een app bij, krijgen waardevolle tips en sturen automatisch feedback door naar het UMCG. Immens waardevolle data, die weer kan worden gebruikt bij de behandeling van andere zieke kinderen. De Reis van Vijf is fantastisch goed doordacht en met veel liefde voor detail uitgewerkt. Als tenslotte blijkt dat het spel zijn effect daadwerkelijk al heeft bewezen…dan kun je als jury niet anders beslissen dan goud.

Juryrapport Categorie Website

Zilver - Cyber Threat
Bureau: Minivegas
Opdrachtgever: Kaspersky Lab
Deze big data visualisatie van virussen over de wereld is meer dan goed gelukt en overtreft dan ook een concept met mooie executie. De website jury heeft daarom een boodschap: Laat technologie en creatie vaker vanaf het begin samenwerken en creëer meer van dit soort innovatieve coolness!

Goud - Night Walk in Marseille
Bureau: 72andSunny
Opdrachtgever: Google
De jury wandelde rond in nachtelijk Marseille en begreep goed dat dit kwartje ook bij Google was gevallen. We bekronen dit, omdat een merk, bureau en production company samen hebben gezorgd voor een nieuw geluid in digital présence door juist gebruik te maken van wat er al is.

Juryrapport Categorie Digital Campaign

Zilver - Don’t google it
Bureau: DDB Brussels
Opdrachtgever: CEBAM: Belgian Centre for Evidence-Based Medicine
Waarom bekroond: Waanzinnig insight. Slimme mediakeuze. Creativiteit op de vierkante centimeter. Het is een vondst om Google ad words regels te omzeilen.

Zilver - Schiphol Destination Unknown
Bureau: FHV BBDO
Opdrachtgever: Amsterdam Airport Schiphol
Waarom bekroond: Leuk, fris en verslavend spelletje, goed design en relevant gebruikmaken en Instagram.

Zilver - FietsApp
Bureau: N=5
Opdrachtgever: Ministerie van Infrastructuur & Milieu
Waarom bekroond: Een app inzetten voor deze campagne, die je vervolgens niet kan gebruiken, vinden wij slimme zet. Goed design dat perfect aansluit bij de doelgroep.

Juryrapport Categorie Social Media

Goud - Fier op ons bier
Bureau: DDB Brussels
Opdrachtgever: Belgian Brewers
De kracht van ‘Fier op ons Bier’ is de breedheid van de campagne. Ze hebben goed gebruik gemaakt van alle functionaliteiten die social media te bieden heeft. Daarnaast hebben ze dit goed weten te combineren en te vertalen naar andere kanalen. Je ziet dat ze een duidelijke movement teweeg hebben gebracht onder het Belgische volk. Als laatste vonden we hun inzicht, de gekozen strategie en de uitwerking hiervan ontzettend creatief!

Zilver - Heineken #TWELFTAL
Bureau: Boomerang Create
Opdrachtgever: Heineken Nederland
Heineken heeft dit jaar de conversatie weten te domineren tijdens het WK voetbal. Extra knap om dit voor elkaar te krijgen met alle regels die gelden voor alcoholhoudende drankmerken. Daarin moet je creatief zijn en dat hebben ze gedaan. Prachtig hoe hard de verspreiding is gegaan van de content via vooral Facebook, Whatsapp en Twitter. Je kon #twelftal gewoon niet gemist hebben. Wat deze campagne vooral een sterke social case maakt, is de interactie met het publiek. #Twelftal was niet alleen meer van Heineken of de bloggers, maar werd van iedereen. En iedereen met een creatief idee kon bijdragen aan het succes.

Zilver - Dubsmash Stop Kindermishandeling!
Bureau: Goud Activatie
Opdrachtgever: Stichting NO KIDDING
De kracht van de Dubsmash-campagne zit in het inhaken op het social medium. De timing hierin was cruciaal en hiernaast hebben ze door te focussen op alle details, een homerun weten te slaan. De creativiteit zit in het anders gebruiken van het medium dan waar deze in eerste instantie voor bedoeld is. Hiermee hebben ze mensen op het verkeerde been gezet en daarmee aan het denken. De kracht zit in de simpelheid en echtheid. Zo komt hij keihard bij je binnen. Ontzettend creatief.

Juryrapport Categorie Mobile

Zilver - Blendle Trending
Bureau: Blendle
Opdrachtgever: Blendle
Blendle weet met zijn user experience design zich te onderscheiden van andere kranten/nieuws apps en zet via de seamless betaalervaring een nieuwe stap in premium content consumptie. Het positioneren van de app met curated content als eerste stap in de ontwikkeling getuigt van een slimme strategie van het vervolmaken van het Blendle-platform. Met meer inzicht in de resultaten had de case een kanshebber voor Goud kunnen maken.

Zilver - Giel app
Bureau: Greenberry
Opdrachtgever: BNN/VARA
Deze app geeft het radioprogramma een extra dimensie, wat terug is te zien in de resultaten. Zowel in het aantal downloads en aantal terugkerende gebruikers. Daarbij geeft het een verlenging van het moment van luisteren naar andere momenten van de dag. Past op perfecte wijze bij het karakter van Giel en levert bovendien inspiratie voor nieuwe programmaonderdelen. De app is een volwaardige extensie van het programma.

Goud - Nightwalk Marseille
Bureau: 72andSunny
Opdrachtgever: Google
Subliem uitgevoerde app. De doelstellingen van Google zijn zeer creatief vertaald naar een sympathiek verhaal in een technisch hoogstaand jasje. Er is een basis gelegd om storytelling via Google Streetview uit te voeren. De keuze voor een webbased app in plaats van native past goed bij doelstellingen van Google en heeft een ongekende hoge detaillering.

Juryrapport Categorie Game

Zilver - Schiphol Destination Unknown
Bureau: FHV BBDO
Opdrachtgever: Amsterdam Airport Schiphol
Elke seconde nemen mensen foto’s op een van de honderden bestemmingen van luchthaven Schiphol, en posten deze op Instagram. De game Schiphol Destination Unknown gebruikt deze foto’s real-time op een slimme, laagdrempelige manier. De spelers van Schiphol Destination Unknown krijgen real-time een set foto’s te zien die via handmatig gekozen en geoptimaliseerde hashtags zijn gefilterd, en moeten raden waar op welke Schiphol Destinaton deze zijn genomen. Zo wordt niet alleen de wereldwijsheid van de doelgroep “reislustige Nederlanders” getriggerd, maar ook de boodschap “Schiphol Port of Europe” gecommuniceerd. Dit alles is vakkundig en zorgvuldig uitgevoerd, met tot gevolg een verslavende ervaring met effect.

Zilver - Brush Busters
Bureau: ACHTUNG!
Opdrachtgever: Philips
In Brush Busters sturen kinderen met het geluid van hun elektrische tandenborstel de personages in een iPad game aan, in dagelijkse levels. Hierdoor worden ze op een sympathieke manier gestimuleerd om van twee minuten poetsen een gewoonte te maken. Ouders en tandartsen kunnen dit ondersteunen door zelf nieuwe beloningen toe te kennen. Brush Busters combineert the internet of things en game design om gedragsverandering te veroorzaken, maar is bovenal een logische en slimme sales tool voor Philips om te upsellen naar elektrische tandenborstels.

Zilver - SXPD: Extreme Pursuit Force. The Comic Book Game Hybrid
Bureau: - Opdrachtgever: Little Chicken Game Company - OneBigGame
SXPD is een zinderende mengvorm van comic strip en action game waarbij de expressieve stijl van de comic strip naadloos overgaat in razendsnelle 3D-actie. De verhaallijn over een strikt vrouwelijk elite politiekorps in een dystopische toekomst geeft op sleutelmomenten de mogelijkheid om zelf in actie te komen. Deze unieke samenwerking van Gamestudio Little Chicken met comic strip gigant Duke Mighten en game legende David Perry is tot stand gekomen via het initiatief OneBigGame, dat met een ondernemend business model goede doelen ondersteunt.

Juryrapport Categorie Next TV & Film

De jury van de categorie Next TV & Film had het dit jaar niet gemakkelijk door het aangepaste karakter van de categorie. Volgens de jury ontbrak het dit jaar aan een inzending die in aanmerking komt voor een Gouden SpinAward. Een echte NEXT TV & Film hebben wij niet gezien. De projecten waren heel indrukwekkend op het gebied van innovatie, hoge bezoekersaantallen of maakten gebruik van zeer indrukwekkende technische hoogstandjes. Helaas zat er geen project bij die dat zowel hoog scoorde op creativiteit alsook een pioniersrol invulde wat betreft het openen van nieuwe deuren voor het huidige televisie- en filmlandschap. De nominaties waren dit jaar ook zeer divers. Een interactieve documentaire; een Youtube talent; een tekenapp en een app die meerdere perspectieven van een verhaallijn toonde. Volgens de jury kwam er van deze nominaties wel 1 inzending in aanmerking voor een Zilveren SpinAward.

Zilver - Zapp Tekenapp
Bureau: Small Town Heroes
Opdrachtgever: KRO-NCRV
De winnaar van een Zilveren SpinAward is de Zapp Tekenapp. In een wereld vol tekenapps heeft Zapp het aangedurfd om toch nog een nieuwe variant te lanceren. Een app waarbij er een creatieve koppeling gemaakt is tussen het tv-programma Zapp en de digitale belevingswereld van kinderen. Het is natuurlijk geweldig voor kinderen om zijn/haar tekening live in de uitzending te zien. De jury was onder de indruk van de hoge mate van effectiviteit en interactiviteit van het concept. Men zou wellicht kunnen concluderen: 'een tekenapp, hoe moeilijk kan het zijn?’. Maar wat dat betreft sluit de jury zich aan bij de uitspraak van Leonardo Da Vinci: ‘Simplicity is the ultimate sophistication.'

Juryrapport Categorie Digital business idea

Zilver - La Maison Victor
Bureau: SUE Amsterdam
Opdrachtgever: Sanoma België
De invulling van iteratief denken op merkniveau zorgde voor veel waardering van de juryleden. Veel lof voor zowel opdrachtgever Sanoma als bureau SUE Amsterdam om gezamenlijk deze manier van samenwerken te omarmen en te streven naar resultaat op basis van trial & error. Een business case waar de hele uitgeversbranche nog veel van kan leren. Als jury zien we hier nog veel potentieel voor andere magazines en het inzetten van tooling en proces.

Goud - Koken met aanbiedingen
Bureau: Koken met aanbiedingen
Opdrachtgever: Koken met aanbiedingen
Feitelijk dit jaar in deze categorie de enige inzending met een op zichzelf staand merk en eigen, uniek en slim businessmodel (van de grond op). Knap concept gezien de drie momenten van relevantie (oriëntatie, wat wil ik eten/ hulp bij besparen en het lijstje in de winkel/het uitvoeren van een recept door de content en video). Complimenten van de jury aangezien ze echt hebben aangetoond dat ze al omzet maken en snel break-even kunnen draaien. Daarnaast veel passie qua presentatie door een van de eigenaren, wat alles bij elkaar voor de jury een Gouden SpinAward rechtvaardigde.

Juryrapport Grand SpinAwards
Superhero Cheesecake is de drijvende kracht achter het beste digitale werk van dit jaar. Door creativiteit in technologie maken ze ideeën prijswinnend. Ze zijn een essentieel onderdeel van de hele case en maken hem tot in de puntjes af. Superhero Cheesecake heeft de lat dit jaar flink hoger gelegd. De terechte winnaar van de eerste Grand SpinAward!

Andere persberichten

Terug naar pers overzicht