Winnaars & juryrapporten

Gepubliceerd op donderdag 21 april 2016, 00:00

Juryrapport categorie Design

De design categorie heeft dit jaar een aantal hele mooie inzendingen laten zien. Voor een specialisten categorie blijkt de veelzijdigheid van inzendingen toch heel groot waardoor het soms lastig is om cases met elkaar te vergelijken. Uiteindelijk heeft de jury cases willen bekronen die Nederlandse design professionals inspireren om nog beter design werk te maken, ongeacht de grootte van de briefing of budget. Uiteindelijk kan ieder designidee, groot of klein, met liefde en aandacht het podium van de SpinAwards halen.

Goud - KLM layover with a local
Bureau: Achtung!
Opdrachtgever: KLM
Technische partij: Superhero Cheesecake

De kracht van dit creatieve idee en de vertaling daarvan naar design, voelt enerzijds vooruitstrevend en in lijn met de merkbeleving van KLM, terwijl het anderzijds een bijzonder sympathieke, maar vooral geheel vanzelfsprekende ervaring biedt. Dát is waar design zich onderscheidt ten opzichte van het eenvoudige gegeven van functie; dat iets zó vanzelfsprekend bestaat dat het geen vraag meer behoeft.
Dit is niet alleen waarin Layover with a local zich onderscheidt van andere digitale ideeën, maar waarin Achtung! zich lijkt te onderscheiden van de rest van het Nederlandse speelveld.

Zilver - Fornasetti
Bureau: Random Studio
Opdrachtgever: Pomo

Dat je in een tijd van continue gehaastheid en instant schakelen, mensen even stil kunt laten staan en kunt laten dwellen op een über-sympathieke manier, die er ook nog eens fucking goed uit ziet, is bewonderenswaardig en verdient alleen daarom al een forse waardering. (br)

Zilver- Project Schoolkrant
Bureau: J.Walter Thompson Amsterdam
Opdrachtgever: Persgroep
Technische partij: Superhero Cheesecake

Een uitermate sympathiek idee met een even zo sympathieke uitvoering. Het frisse design past ontzettend goed bij de probleemstelling en doelgroep. Project Schoolkrant laat zien hoe speels en interactief lespakketten kunnen zijn wanneer design een grote rol speelt.

Juryrapport categorie Content

Content was met bijna 70 nominaties een zeer rijke en diverse categorie. In vergelijking met vorig jaar zagen we meer inzendingen met een (merk)echt verhaal. Niettemin overheersten campagnes, eenmalige gebbetjes, inhakers en andere merkstrategieloze one-offs. Merken lijken moeite te hebben met het inzetten op waardevolle ongoing content. Ook zagen we nog relatief weinig content-initiatieven waarbij slim gebruik werd gemaakt van data. Opvallend: traditionele media bleken sterk vertegenwoordigd met goede en wat bleek prijswinnende inzendingen, hetgeen nog eens verduidelijkt: goede verhalen drijven op storytelling, niet op promotionele content.

Goud - DNA van MDMA
Bureau: NOS
Een schoolvoorbeeld van een fraaie en prikkelende longread waarbij slim en relevant gebruik is gemaakt van diverse digitale mogelijkheden zonder dat het totaal technisch geforceerd overkomt. Geen afleidend multimedia spektakel, geen digitale showroom: je aandachtsboog wordt niet overdreven op de proef gesteld, alles wat je ziet, hoort en leest staat in dienst van het verhaal dat je vanaf het begin direct meeneemt. Het is fun en functioneel. Een perfecte mix tussen creativiteit, redactionele kracht en user experience. Echt opvallend goed, alle keuzes kloppen.

Zilver- KLM Cockpit Tales series
Bureau: KLM Royal Dutch Airlines
Opdrachtgever: KLM
Technische partij: Jetstream TV / IFAN Company

De Zilveren SpinAward is een aanmoediging voor merken om te laten zien hoe je goed en ongoing kunt inzetten op serieuze content. KLM vertelt met Cockpit Tales mooie oorspronkelijke verhalen vanuit de cockpit van het merk die getuige het bereik op earned media en de interactie enorm aanspreken. Het zijn verhalen die fungeren als breekijzer tussen mens en merk. Heel knap dat ze het voor elkaar hebben gekregen over de schouders van piloten te filmen, wetende wat er qua overredingskracht voor nodig is geweest dergelijke verhalen te kunnen maken, dat vooral vinden we zeer lovenswaardig. Wel serieus doorpakken, laat ook dit idee niet het zoveelste KLM-proefballonnetje zijn, à la ‘The Must See Map’, LinkedIn gekoppelde check-ins en een stewardessen-forum voor leuke tips, maar een blijvertje.

Zilver- Linda.tv
Bureau: LINDA.tv
Opdrachtgever: Triple
Technische partij: LINDA.

Linda.tv kán het medialandschap op zijn kop gaan zetten. Kan zich ontwikkelen als gamechanger en als voorbeeld dienen voor merken hoe je een videoplatform opzet. Linda.tv –het bestaat pas twee maanden- zit goed in elkaar, met een redactie die de kracht van video begrijpt en inzet op formats die helemaal van deze tijd zijn. Nog mooier: er zijn serieuze plannen slim gebruik te maken van data en op basis daarvan het video-aanbod nog relevanter en passender voor bezoekers te maken. Daarbij is Linda.tv een goede online extensie van het magazine zoals eerder ook Linda Nieuws.

Juryrapport categorie Media

SpinAward Media is een speciale award voor de meest vernieuwende en creatieve inzet van media, waarbij technologie het verschil heeft gemaakt om mensen impactvol te bereiken. Met andere woorden… de jury is op zoek gegaan naar de meest vernieuwende inzet van media, waarbij creatief gebruik van technologie het verschil heeft gemaakt om de media waarde te vergroten. Waarbij we de Media Waarde definiëren – zoals het hoort - de meest effectieve combinatie van bereik & impact.

Zilver- The bottle with a mission, J.Walter Thompson Amsterdam
Bureau: J.Walter Thompson Amsterdam
Opdrachtgever: Heineken Experience

Veel briefings starten tegenwoordig met de doelstelling: we willen meer traffic. Zo ook de vraag destijds van de Heineken Experience. Hoe krijgen we publiek naar onze locatie? JWT heeft niet voor een makkelijke, voor de hand liggende oplossing gekozen. Maar door slim gebruik te maken van technologie zijn ze wel in staat geweest om letterlijk enthousiaste bezoekers aan de voordeur van Heineken af te leveren. Het meest optimale resultaat wat een opdrachtgever maar kan wensen. De Heineken Bottle with a mission is het ‘medium’ en de ‘message. De techniek faciliteert geïnteresseerden mensen om simpel hun weg te vinden naar de gewenste locatie van de adverteerder. Een schoolvoorbeeld van hoe we in de moderne maatschappij naar de integratie van creatie, media en techniek moeten kijken, waarbij de laatste niet irriteert, maar faciliteert.

Zilver- T-Mobile busactivatie: meer 4G
Bureau: Etcetera & Red Urban
Opdrachtgever: Radio 538, T-Mobile
Technische partij: 12Connect

Binnen een categorie, waar veel concurrenten al een dergelijke dienst aanbieden en veel mensen niet snappen hoe 4g precies werkt, maar wel harden eisen stellen: dat het werk, altijd en overal, is het lastig uit te leggen waarom men voor T-Mobile moeten kiezen. Met deze case hebben de inzenders niet voor de makkelijke weg gekozen. Maar wel voor de juiste weg. In de moderne wereld is bewijsvoering het enige wat telt. Enkel claimen dat is iets werkt is niet voldoende. Wij vinden dat deze case een prijs verdient omdat T-Mobile van het product het ‘medium’ heeft gemaakt en ook de ‘message’. Om het uiterste uit 4G te halen is een rijdend event opgetuigd dat zoveel mogelijk toeschouwers niet alleen vertelt hoe geweldig het product is, maar het ook laat ervaren – binnen de context die er voor hen toedoet – gaming en muziek.

Juryrapport categorie Innovation

Is er dit jaar digitaal werk wat met betrekking tot innovatie met kop en schouders boven de rest uitsteekt? Het antwoord daarop is volmondig ‘ja”! Ook dit jaar is de jury vanuit de categorie innovatie weer verrast. Nieuwe technologie of bestaande technologie in een nieuwe context; alles is voorbij gekomen in deze categorie waarbij enkele winnaars zichzelf hebben overtroffen. Terechte internationale aandacht voor deze Nederlandse innovaties!

Goud- Elk: horloge wordt smartwatch
Bureau: E-sites
Opdrachtgever: Trivoly
Technische partij: Mobile team

De jury dacht redelijk bij de tijd te zijn maar dit product maakte een verpletterde indruk. Een indrukwekkende innovatie van Nederlandse bodem met internationale allure, waar tot in het diepste detail over nagedacht is. Het speelt op een unieke manier in op de huidige trend van smartwatches en maakt de belangrijkste functionaliteiten bereikbaar voor meer mensen. We blijven deze innovatie met interesse volgen en hopen van harte dat deze Gouden SpinAward de makers het vertrouwen geeft om hiermee internationaal opzien te baren.

Zilver- Interactieve documentaire 'Jheronimus Bosch, De tuin der lusten'
Bureau/ opdrachtgever:NTR
Technische partij: Q42

De jury is onder de indruk: deze innovatie staat volledig in dienst van het idee en kreeg wereldwijd enorme belangstelling. Terecht! Een knap stukje technologie en een nieuwe vorm van digital story telling die bezoekers meesleurt in het verhaal en waarbij de bezoeker zelf kan bepalen hoe de reis verloopt. In de traditionele sector zet deze aanpak de wereld op zijn kop en maakt dat online ervaringen niet langer als ondergeschikt worden ervaren. Deze case laat zien hoe een bijzonder team met verschillende competenties elkaar echt kunnen versterken en waarbij letterlijk is ingezoomd op ieder detail!

Zilver- Pridestream
Bureau: N=5
Opdrachtgever: KPN
Technische partij: MediaMonks

Het is een sequentie van innovaties die allemaal tot in de puntjes zijn uitgevoerd, zowel op technisch als emotioneel niveau. De jury is onder de indruk van de manier waarop het project internationaal voorbereid is met aandacht voor eenieders veiligheid. Op een van de drukste dagen van het jaar 360 gaan livestreamen vanaf een boot met een speciaal ontwikkelde videoplayer; je moet maar durven! Innovatie, techniek, lef en durf wordt door de jury gewaardeerd en beloond!

Juryrapport categorie Young Talent

We have witnessed the development of the SpinAwards category ‘Young Talent’ from the small and more informal competition for students in the beginning to the prestegious international 'digital award’ talent program it is today. Personally we consider Young Talent as the most interesting category of the SpinAwards. Simply because the creative cases of these student surpass the category silos of the ‘regular' SpinAwards. Most of the student entries can be consider to be digital business cases, where the participants have created creative digital solutions for problems or challenges they see in their daily lives. Since this year SpinAwards Young Talent is an international competition, with nominated students from the Netherlands, UK, France and Denmark. This definitely positively contributed to the quality of the nominated work presented to us as the jury. We expect that SpinAwards Young Talent will continue to grow the coming years further, towards a permanent digital talent development platform that is bigger than the Awards alone.

Gold: WHack
Manchester School of Art
WHack is a fresh energetic idea where technology transforms into an art craziness. It brings colour to boring public spaces with a lot off untapped commercial possibilities.

Silver: PD Bracelet
Universiteit Twente
A digital and accessible solution to improve the quality of life for people who are suffering from Parkison disease. Making a relevant innovation.

Silver: ​SheepTogether
Hogeschool van Amsterdam
A fresh, creative and costs efficient way in bringing people together by helping them getting to their destination on time.​

Juryrapport categorie Website
De jury website startte de jurering met de jaarlijkse pittige discussie: Wat is een website? Wij kwamen jammer genoeg te weinig inzendingen tegen waar de rol van de website essentieels was in het behalen van de doelstellingen én excelleerde op vorm, inhoud, functie en engagement. Opvallend was de diversiteit uit Publishersland. Eindelijk vernieuwing bij Linda, Vrij Nederland, Bol en project schoolkrant waarbij op nieuwe manieren omgegaan wordt met journalistieke content. De totaal verschillende invalshoeken van deze Publishers geven de burger moed. Er zijn dus meer wegen naar Rome maar je moet ze wel gaan onderzoeken! Responsive is niet genoeg, cool design is niet genoeg, goed werkende backoffice en customer service is niet genoeg, maar denk na over het ondersteunen van alle Touch points van je doelgroep en probeer eens wat nieuws uit!

Zilver- Pridestream
Bureau: N=5
Opdrachtgever: KPN
Technische partij: MediaMonks

FREE en CONNECTIVITY van Gay people zijn in deze campagne goed gekoppeld aan de merkwaarden van KPN. Grote waardering voor N=5 omdat het bereik van, en de toegevoegde waarde voor de doelgroep enorm is geweest. Web wordt op een logische manier gebruikt als centerpiece in een vooraf, live, en galerie fase en je kunt nog steeds ‘meemaken’ hoe het voelt om op de KPN Pride te staan. We spreken tot slot graag onze waardering uit voor MediaMonks met de secure(!) technische oplossing achter dit puike staaltje connectivity. KPN zou er goed aan doen haar bureaus uit te dagen in de richting van Bigger and Better because ‘We want more!’

Zilver- Transavia Redesign
Bureau: Mirabeau
Opdrachtgever: Transavia
Technische partij: Accenture

De jury heeft zeer veel bewondering voor de User centered aanpak van dit project. Hierbij is opvallend dat er op basis van User Research zelfs conventies in online boekings-principles zijn losgelaten. Dat heet innovatie in usability en dat is knap! Daarnaast hebben Interaction Design en Visual Design elkaar versterkt in een seamless ervaring voor de klant waarbij Mirabeau het merk Transavia van een online re-design heeft voorzien. Dumbar is daarna als huisstijlbureau aangehaakt om de stijl door te vertalen naar offline. Al met al lijkt deze case een van de weinige die alle ‘high-scores’ op websitegebied aftikt. Wat direct een uitnodiging is aan de merken en hun agency’s om meer innovaties (wel user centered:) op het web na te streven. De business resultaten van Transavia liegen er niet om, dus….wie waagt?

Juryrapport categorie Digital Campaign

Het valt ons op dat er veel werk bij zit met een PR focus en minder werk met technologisch vernuft. Veel video campagnes die via influencers en social worden verspreid, en veel Goede Doelen. De ambitie blijft nog steeds dat zowel het idee als de executie briljant moeten zijn en we hebben veel ideeën gezien met potentie, maar helaas niet allemaal tot het einde toe doorgetrokken. Het werk dat eruit sprong was werk waarin echt actief werd campagne gevoerd, geoptimaliseerd en getweakt.

Goud- First World Problem Pills
Bureau: Sue
Opdrachtgever: Aidsfonds

Slimme oplossing om een moeilijk te bereiken doelgroep niet alleen te laten luisteren en aan het denken te zetten, maar ook te laten doneren. Maar daar bleef het niet bij, gaandeweg de campagne werden producten en campagneonderdelen geoptimaliseerd naar aanleiding van data en gedrag. De wereldwijde PR die deze campagne oogstte is lovenswaardig en de pullfactor die het opgeleverd heeft bij webshops is het bewijs waartoe goede ideeën en goede executie kunnen leiden.

Goud: Pridestream
Bureau: N=5
Opdrachtgever: KPN
Technische partij: MediaMonks

Heel relevante koppeling tussen KPN en een doelgroep en event, met veel PR potentieel, positieve bevestiging van KPN’s values en dienstverlening. Goed doordachte campagneaanpak met infiltratie in LGBT netwerken. Innovatieve technische oplossingen om streaming via mobiel, ook in minder geavanceerde landen, mogelijk te maken.

Juryrapport categorie Social Media

We kunnen constateren dat social media volwassen zijn geworden. Het inzetten ervan is dan ook steeds meer een vanzelfsprekendheid dan een uitzondering. Dat leidt ertoe dat merken social media op zeer uiteenlopende wijzen creatief weten toe te passen is, maar ook dat dat vaak plaatsvindt als geïntegreerd onderdeel van een campagne, bijvoorbeeld met als doel pr-waarde te creëren. Daardoor lag het ingezonden werk dit jaar dichtbij elkaar en waren er geen grote uitschieters.

Zilver: Pridestream
Bureau: N=5
Opdrachtgever: KPN
Technische partij: MediaMonks

Social van haar mooiste kant. De jury kreeg kippenvel bij het idee dat er homoseksuele jongens in o.a. Teheran bereikt werden. Dat zij door deze campagne een glimp opvangen van een gelukkig en vrij leven én dat hun geaardheid niet afgestraft, maar toegejuicht wordt door duizenden feestvierders, maakt het een bijzondere case. KPN en hun partners wisten de social media zo te bespelen dat het bestaan van Pridestream in het geheim bij deze jongens terecht kwam, wat het nog indrukwekkender maakt.

Zilver: Views4Nepal
Bureau: NewBeTv
Opdrachtgever: Giro 555
Technische partij: We Are Just

Wat deze campagne SpinAward-waardig maakt, is het slimme gebruik van social media om bewustwording bij een jonge en moeilijk te bereiken doelgroep te creëren. Door bekende YouTubers én de doelgroep zelf de mogelijkheid te geven om laagdrempelig een steentje bij te dragen aan de inzameling voor de aardbeving in Nepal, werd de actie snel bekend en veelvuldig gedeeld door de doelgroep. Dat YouTubers het bedrag dat zij aan een video verdienen doneerden aan Giro 555, maakt de actie extra sympathiek. En dit alles met een mediabudget van 0,-

Juryrapport categorie Mobile

De jury heeft zich dit jaar positief laten verrassen door de diversiteit van de inzendingen in de categorie Mobile. Het toont nog maar eens aan dat de branche steeds volwassener wordt en breder om zich heen kijkt. Van creatieve content of het verbinden van communities tot complete service platforms, ‘Mobile’ begint steeds meer de rol in ons leven aan te nemen die enkele jaren geleden alleen nog maar als ‘mogelijke toekomst’ werd toebedeeld.

Zilveren: Bollo App
Bureau: IJsfontein
Opdrachtgever: Landal GreenParks
Technische partij: IJsfontein

De drang naar een unieke ervaring voor kinderen en het creatieve plezier tijdens het ontwikkelen, dat ook nog eens oversloeg naar de klant, spat af van de app die IJsfontein maakte voor Bollo. De met klei gemaakte animaties, de op maat gemaakte kleertjes en de creatieve content maken de app een genot voor de kleinste ‘mobile’ gebruikers.

Zilveren: Pridestream
Bureau: N=5
Opdrachtgever: KPN
Technische partij: MediaMonks

Zelden maakt een case zo duidelijk wat de kracht van creativiteit en technologie in ons vakgebied kan zijn. Een prachtig project, waarbij de smartphone een cruciale rol speelde om deelnemers op een veilige plek mee te laten kijken. Om dat te bewerkstelligen moesten de makers tot de grenzen van wat mogelijk is gaan en met succes.

Zilveren: Volkswagen Connected Car
Bureau: Achtung! & Kraftwerk
Opdrachtgever: Volkswagen
Technische partij: Sioux

Een laagdrempelige introductie met ‘de slimme auto’ voor iedere Volkswagen rijder. De brug tussen innovatie die voor de komende jaren wordt voorspeld en de inzichten die de bestuurder van nu al wil hebben. Een goed begin, waar vooral de potentie voor de toekomst de jury prikkelde.

Juryrapport categorie Game

De jury is verheugd dat er ook dit jaar weer genoeg bedrijven zijn geweest die door de inzet van een Game willen experimenteren, fouten durven te maken en deze categorie verkennen en verbreden. Natuurlijk hopen wij dat er ook volgend jaar weer nieuwe en meer partijen zijn met inzendingen in de categorie Game.

Zilver: Geef kinderen geen keus
Bureau: LEMZ
Opdrachtgever: VeiligheidNL & Nederlandse Voedsel, en Warenautoriteit
Technische partij: Thispagecannotbefound

Vaak maken kinderen een verkeerde keus als het gaat huishoudchemicaliën of speelgoed. Om de doelgroep dit te laten ervaren heeft Lemz - in opdracht van VeiligheidNL en NVWA- een tool voor ouderen en een game voor kinderen ontwikkeld.

De game is top is zijn eenvoud. De ouders ervaren hiermee op een effectieve manier hoe gevaarlijk het is om kinderen de keus te geven. De ouders worden met de feiten uit de game op een gewenste gedragsverandering gewezen. Door de sterke integratie met de campagne hebben de test, tool en game een zeer hoge nieuwswaardigheid.

Goud: #Crimediggers
Bureau: Steam
Opdrachtgever: Politie
Technische partij: Steam

De politie en Steam hebben met #Crimediggers een extra dimensie toegevoegd aan de categorie Game. De mix van werkelijkheid en fictie is op maat gemaakt voor de doelgroep van ICT speurders en hackers. Bij de ontwikkeling van #Crimediggers is de politie actief betrokken en dat is zichtbaar in de zoektochten die zich uitstrekken tot in het actuele dark web.

De combinatie van een assessment tool en pr-tool, die de doelgroep zo weet aan te spreken, is bijzonder goed gelukt. Hacken is hip en deze game heeft daardoor een positieve uitstraling op het imago van de politie en heeft geleid tot nieuwe getalenteerde collega’s.

De jury is van mening dat #Crimediggers goed laat zien dat de inzet van een Game niet alleen verrassend kan zijn maar ook veel toegevoegde waarde kan hebben.

Juryrapport categorie Next TV & Film

Zilver: Penoza Het Netwerk
Bureau: KRO-NCRV
Opdrachtgever: KRO-NCRV
Technische partij: Elastique

Bij de term next denken we vaak aan iets nieuws: op naar het volgende, weer anders, nog vernieuwender, extremer, grootser en/of meeslepender. Het knappe van deze Zilveren SpinAward-winnaar is dat men terug is gegaan naar de basis van Next TV en toch weet te verrassen/vernieuwen. En de basis daarvan is storytelling. En als iemand zich afvraagt hoe je een trouwe groep fans beloont, dan vindt het team van deze inzending, dit de nieuwe norm. En de jury is het daar grondig mee eens. Men kan er allerlei namen aanhangen. Noem het cross mediaal, transmediaal, second screen of gewoon een app. Storytelling was in deze app buitengewoon knap doorgevoerd. Deze winnende inzending biedt dan ook echt een voordeel ten opzichte van lineair kijken. De kijker wordt serieus beloond voor zijn loyaliteit. Door veel vragen goed te beantwoorden, kon je de eerste aflevering vooruit kijken. En in een wereld van overvloed, is het bewerkstelligen van zo’n sterke band met je kijker Next level shit. De jury complimenteert het team van PENOZA met de zeer strakke uitvoering. De lat voor volgende inzendingen is flink verhoogd.

Zilver: Super Stream Me
Bureau: VPRO
Opdrachtgever: VPRO
Technische partij: VPRO Digitaal

Vele concepten zijn al eens gedaan, dus wanneer is next ook echt next? Het aantal video-initiatieven zijn niet te tellen. Dit project gaat 5 stappen vooruit om ons huidige mediagedrag te reflecteren/bloot te leggen/te spiegelen. Simpelweg door de huidige trend in het extreme door te voeren. Uiteindelijk bleek het traject voor de initiatiefnemers zelf ook iets te heftig. De winnaar van deze Zilveren SpinAward schuurt zelfs tegen de comfort zone van de jury aan. De jury zou dan ook niet van stoel willen wisselen. In een wereld waarin complete generaties gewend zijn dat iedereen met een camera klaar staat, heeft winnaar Super Stream ME de Periscopes, Meerkats, Facebook live’s en reguliere broadcasters met verbazing laten kijken hoever de wereld van streaming zou kunnen gaan.

De jury bestempelt het Super Stream Me dan ook als echt NEXT TV. Of is het 24x7 film? Of gewoon the new way of life?

Juryrapport categorie Digital Service Idea
Het begin van deze nieuwe categorie is er en dat is veelbelovend. De jury heeft duurzame diensten beloont die zich kunnen ontwikkelen met waarde voor de gebruiker en waar een mogelijk interessant of potentieel verdienmodel aan hangt. Ook hebben we als jury er op gelet dat het een betekenisvolle dienst is en geen verkapte advertising.

Zilver: Volkswagen Connected Car
Bureau: ACHTUNG! & Kraftwerk
Opdrachtgever: Volkswagen
Technische partij: Sioux

De jury was onder de indruk van de rijkheid van mogelijkheden van deze applicatie. De applicatie bestrijkt het hele service eco-systeem en verbindt de omringende stakeholders – van fleetowners, tot dealers en garagisten -van het rijden en de auto. En dat is knap.

Het benchmarken en kwantificeren van je rij-gedrag biedt interessante mogelijkheden in de toekomst. Helemaal bijzonder is het dat straks rijders van andere – niet Volkswagen - merken gebruik kunnen maken van deze applicatie. Moedig dat opdrachtgever Pon en Volkswagen dit hebben aangedurfd. Ook moedig dat Volkswagen zich probeert te onderscheiden en uit te spreken door middel van service gedreven software.

Zilver: WineStein Shop, de slimme digitale sommelier
Bureau: Edenspiekermann
Opdrachtgever: WineWineWine B.V.
Technische partij: Crossmedia Communicatiegroep

WineStein is naar eigen zeggen al 8 jaar bezig en dat heeft geloond. De jury was onder de indruk van de manier waarop de applicatie gebruik maakt van artificiële intelligentie. En dat de keuze is gemaakt om de Michelin kok als uitgangspunt te nemen om dit vervolgens tot een relevant en goed werkende applicatie uit te werken.

Tegelijkertijd wordt de wisdom of the crowd ingezet om de applicatie te verbeteren en het ai model te voeden met betere adviezen. En hiermee vertaald WineStein een van oorsprong ‘human powered high-end service ‘ - namelijk die van sterren sommelier - naar een hele toegankelijk applicatie die je in je eigen buurtsuper kan gebruiken. En sterker ook de buurtsuper kan gebruiken.

WineStein helpt dus niet alleen de eindverbruiker maar zorgt er ook voor dat de retail business (B2B) professionaliseert en haar service op het gebied van wijnadvies kan verbeteren. En dit leidt tot een consument die duurdere wijnen aanschaft.

Zilver: Wolfgang App, ontdek wat je hoort
Bureau: Fabrique
Opdrachtgever: Johan Idema ism Muziekgebouw aan ‘t IJ
Technische partij: Fabrique

De jury zag deze digitale service als mooi voorbeeld van een geaccepteerde disruptie binnen een elitaire community; de applicatie is met name bijzonder in de context van klassieke muziek en de bijhorende etiquette van haar concertgangers. Het is een applicatie welke zich richt op de rationele luisteraar die meer wil weten en bereid is gebaande paden te verlaten. Als extra voordeel kan de applicatie op termijn zorgen voor een extra inkomstenbron voor orkesten; de eerste stappen zijn reeds gezet en zijn bemoedigend.

De Wolfgang applicatie kan binnen de wereld van klassieke muziek zorgen voor een mogelijke gedrags en mentaliteitsverandering – op dit moment zorgt het in ieder geval voor de nodige discussie - en is wellicht in de toekomst een extra trigger voor jongeren om naar klassieke concerten te gaan. Dit zal zich nog moeten bewijzen. In ieder geval zal de applicatie haar rol kunnen pakken met betrekking tot de begrijpelijkheid van klassieke muziek.

Grand SpinAward - Q42

‘Je gaat het pas zien als je het door hebt.’ Dat heeft een groot Nederlands filosoof ons ooit geleerd. En dat is er precies aan de hand met deze winnaar van de Grand SpinAward 2016. Ze zijn van nature bescheiden en opereren zelden autonoom maar meestal in dienst van andere creatieve partijen. Het is niet de eerste partij waar je aan denkt als gevraagd wordt naar vooraanstaande partijen in het digitale veld maar wellicht wel degene waar we het meest trots op mogen zijn. ‘A happy place for nerds’ luidt hun motto en daar is niets aan gelogen. Ze ontwikkelen creative technology van wereldklasse. Niet alleen voldoen ze aan die norm, soms zetten ze zelfs de norm zoals met hun werk voor de Philips Hue en recent met de interactieve documentaire Jheronimus Bosch. Ze zijn en hopelijk blijven ze ook een boutique technology club die alleen ‘ja’ zegt tegen complexe uitdagingen. Ze stonden afgelopen jaar op de grote podia om prijzen in ontvangst te nemen; van de webbys in New York, de European Design Awards in Istanbul, de DIA’s in Amsterdam tot aan de Dutch Design Awards in Eindhoven. Daarom de terechte winnaar van de Grand SpinAward. De jury is apetrots!

Andere persberichten

Terug naar pers overzicht