Winnaars en Juryrapport SpinAwards 2013


Image

(Foto Roos de Haan)

Special SpinAwards

Design

De kwaliteit van de inzendingen was in de breedte goed, maar er waren wel iets minder grote uitschieters dan vorig jaar. Het design wordt strakker, eenvoudiger, mede doordat het vaak geschikt gemaakt moet worden voor desktop, tablet en mobiel. In de uiteindelijke afweging is zowel gekeken naar hoe vernieuwend iets is, als naar hoe een design tot in detail is uitgewerkt.

Zilver - The Sound of Creation
Het design heeft een herkenbare stijl die het concept versterkt en aansluit bij het product. Er zijn gewaagde designkeuzes gemaakt, zoals het gebruik van schaalbare video’s en de opbouw van de pagina. Er is lef getoond qua art direction door consequent te kiezen voor een filmische aanpak in de uitvoering, waardoor het zich van andere uitingen onderscheidt.

Zilver - Unox SchaatsApp
De Unox SchaatsApp is qua design tot in de kleinste details, volledig in stijl doorgevoerd. Er is een duidelijke, consequente stijl gekozen, passend bij het merk. Daardoor blijft het functioneel en tegelijk toegankelijk voor een brede doelgroep.

Content

Content gaat door grenzen heen: van offline en online tot product en communicatie. Dit jaar lieten contentconcepten zien hoe ze een branche kunnen vernieuwen en merken maatschappelijk kunnen verankeren. En bovenal het dagelijks leven van mensen kunnen verrijken door mediaconsumptie te verdiepen en door het welbekende ‘wow’-gevoel aan te jagen.

Goud - Unseen Photo Fair 2012
Unseen is een prachtig voorbeeld hoe verborgen rijke content een fantastisch podium kan krijgen. Daarnaast laat de case zien hoe content een missing link kan zijn tussen vraag en aanbod in de kunst- en cultuursector. De Unseen Photo Fair heeft naast de communicatieve ook zeer sterke commerciële en progressieve waarde. Als de sector echt goed heeft opgelet kan het een baanbrekende verandering veroorzaken. Deze case is groots en daarom Goud.

Zilver - KLM Must See Map
Het idee om reisadviezen van je vrienden te verzamelen en op een kaart terug te laten komen is slim gevonden. Daardoor wordt met content echte toegevoegde waarde gecreëerd. De kracht zit in de eenvoud waarmee KLM haar reizigers wederom verassend en treffend weet te inspireren. De vormgeving en en het materiaal van de kaart had iets meer aandacht kunnen krijgen.

Zilver - Metropole Tweetphony
Tweetphony maakt een prachtige combinatie van co-creatieve content met een optimaal lobby-effect. Bovenal ziet de jury een voorbeeldcase voor andere cultuurmerken. Een pareltje vond de jury de online functie om muziek te componeren en terug te horen. Al met al een dik verdiende podiumplek.

Media-Inzet

De sprankeling in deze categorie komt van jong talent en relatief kleinere adverteerders. Er is veel gekleurd, maar wel binnen de lijntjes. Helaas blijft het dit jaar in deze categorie over de linie klein, timide en niet sterk onderbouwd. Wat de jury betreft mag er de komende jaren meer durf worden getoond in deze categorie om het vak in de breedte vooruit te kunnen helpen.

Zilver - Holland's Next Octopus Paul
De dieren van Kinderboerderij de Pijp hebben de ingezette media knap verrijkt. Door creatieve storytelling hebben de media veel impact gekregen; diverse verhaallijnen (van nieuws over de dieren tot uitslagen van de wedstrijdvoorspellingen) werden slim gekoppeld aan specifieke titels. Hierdoor is een echte beleving ontstaan, in plaats van een kleine aaibare lokale campagne. Zwak vindt de jury de argumentatie over de lage kosten. Bureaus moeten niet verbloemen dat het veel tijd heeft gekost om de verhalen rond de dieren tot leven te brengen.

Innovatie

Het niveau was dit jaar hoger dan vorig jaar, wat zich ook vertaalde in de goed geschreven cases. De nominaties waren veelal van een hoog niveau, hoewel de jury alle inzenders op het hart wil drukken naar eerdere winnaars te blijven kijken. Een aantal zag hun case als innovatief, terwijl eenzelfde pad al in voorgaande jaren bewandeld was.

De jury heeft scherp gekeken naar de unieke combinatie van creatie & techniek. Is er slim nagedacht over een toepassing waar mensen ook echt iets aan hebben? Is er, kortom, sprake van innovatie die in dienst staat van de communicatiedoelstellingen? Rode draad in de cases van 2012 was de cross-over tussen de echte wereld en de digitale wereld. Werelden die voor de consument al in elkaar geschoven zijn. De bedrijven die hier slim op inspelen creëren dan ook een voorsprong.

Goud - KLM Meet & Seat
Unaniem oordeel: een case die met kop en schouders boven de rest uitsteeg. Een klinkend voorbeeld van hoe je digitaal gemak combineert met gemak in de echte wereld. Welgemeende complimenten aan de organisatie KLM. Het is indrukwekkend om een innovatie als deze door te voeren in een bedrijf van deze omvang. Laat deze case een inspiratie zijn voor andere organisaties.

Zilver - Live Twitter film 'Onder Controle'
Zilver voor het lef om bij een live film de regie deels uit handen te geven via Twitter. Het is geen toeval dat lef een van de belangrijkste ingrediënten is bij innovaties. Kleine kanttekening: Het stemt de jury minder gelukkig dat van de 120 mensen die aan het project hebben meegewerkt, een groot deel dit vermoedelijk voor een zeer bescheiden vergoeding heeft gedaan. Of zelfs voor niets. Dat valt enerzijds te prijzen, maar het beschikbare budget voor deze case mag geen benchmark worden andere partijen.

Jong Talent

Twee winnaars steken met kop en schouders boven de rest uit. De ene omdat het idee groter is geworden dan de vraag. Het is een ontstaan door te goed te kijken wat er al is. En wat er al is hoef je niet te bedenken. Een voorbeeld van Grote Creativiteit. Wow. De andere is er een die we allemaal zouden kopen. Omdat we het allemaal willen en kunnen gebruiken. Een goed idee is een verkocht idee. Show me the money! Wow!

Goud - Potential Poetry
Als een idee de potentie heeft een heel domein te veranderen dan heb je goud in handen. Als een idee meer impact gaat hebben dan de originele opdracht in zich had, dan heb je het over Grote Creativiteit. Tel daarbij de prachtige vormgeving op en je hebt een WOW idee. Dit idee trekt jongeren niet naar alleen naar het Poetry International festival maar brengt het in hun dagelijks leven. Een brillant inzicht, een mooi voorbeeld van: to predict the future you don’t look ahead you look around.

Zilver - Moet ik rennen?
“Waarom is dit er nog niet?” “Dit had ik willen bedenken!” “Deze app will ik kopen.” Zomaar wat willekeurige kreten tijdens de beoordeling van ‘Moet ik rennen’. Het idee combineert op een hele simpele en elegante manier een aantal bestaande technieken. Een combinatie die inspeelt op een bestaande behoefte. Daarnaast complimenten voor de presentatie en de vormgeving. Een advies voor bureaus en adverteerders: rennen! Pak die app en maak hem. Zo snel mogelijk.

De SpinAwards

Online Campagne

Het niveau van de inzendingen was hoog. Er werden weliswaar minder cases ingestuurd dan voorgaande jaren, maar wel veel goede. Het vak is volwassen geworden, zowel aan bureau- als adverteerderszijde. De drie zilveren SpinAwards laten dit zien. Maar net als bij mensen kan ook volwassen interactief werk neigen naar overdreven degelijk. Het had sprankelender gekund. Omdat creativiteit het zwaarst weegt, konden wij helaas geen goud uitreiken dit jaar.

Zilver Maak de Smaak - The Battle
Het doel van Lay’s en zijn bureaus was consumenten voor een langere periode bij de campagne te betrekken en slaagde hierin door het toevoegen van ‘The Battle’. Het schoolvoorbeeld van een goed gemaakte campagne die zonder online niet zou bestaan; goed ondersteund door andere media. Een zilveren SpinAward waard.

Zilver - Holland's Next Octopus Paul
Van Hollands Next Octopus Paul kreeg de jury collectief een glimlach op het gezicht. Het is niet alleen een sympathieke case omdat een kinderboerderij er beter van werd, het is ook een campagne die de kracht van online in al zijn verscheidenheid laat zien. FHV BBDO en Caviar haalden alles uit de kast om het beste resultaat neer te zetten, het plezier straalt er vanaf.

Zilver - Rugnummers
Consumenten konden hun persoonlijke rugnummer legendarisch maken. Dit deden ze in grote getalen. Zo werd Heineken ook zelf legendarisch tijdens het EK. De campagne was simpel en groots tegelijk met goede resultaten. Een zilveren SpinAward dus.

Website

De diversiteit was weer groot. De ene site is heel sociaal, de ander relevant of juist heel rijk. Wel ziet de jury steeds vaker relevante, functionele toepassingen. De site moet waarde toevoegen aan het leven van mensen. Het gaat minder om eenmalige campagne-uitingen, en meer om handige toepassingen die echt iets oplossen.

Goud - Rijksmuseum en Rijksstudio
Een case met internationale allure. Het Rijksmuseum maakt zijn collectie op een gedurfde manier openbaar, waardoor het ter beschikking komt van de feitelijke eigenaar: het Nederlandse publiek. De prachtige website is qua user experience vernieuwend en gereed voor alle schermen.

Zilver - KLM Must See Map
De KLM Must See Map laat zien hoe je bestaande diensten slim in één toepassing kan bundelen. Voor de gebruiker een leuke tool en een praktische kaart, voor KLM een prima marketinguiting en interessante data, waardoor voor beiden de toegevoegde waarde helder is. Een sterk concept dat mooi is uitgevoerd.

Mobiel

Naast mobiele campagne-ideeën zagen we dit jaar een stevige opkomst van mobiele formats waaruit ondernemerschap spreekt. Het verschil tussen smartphone en tablet concepten lijkt groter te worden. Hierdoor was er veel variëteit in inzendingen.

Zilver - Maily
Maily speelt in op de concrete behoefte om te leren communiceren in een veilige omgeving. Maily is een geweldig creatief idee dat als een van de weinige kinder apps inzet op de communicatie categorie, terwijl de talloze andere kinder app makers vooral spelletjes produceren.

Zilver - Unox SchaatsApp
De Unox Schaatsapp is fraai gemaakt en tot in de puntjes verzorgt. De app speelt in op een concrete behoefte als er ijs ligt en laat schaatser mooie tochten te ontdekken en delen.

Interactieve TV & Online Video

Goud - Live Twitter film 'Onder Controle'
’s Werelds eerste second-screen live thriller film. Geniaal. Met liefde gemaakt. Jaloersmakend.

Zilver - Tour du Sofa
Creatief opgezet en tot in detail goed over nagedacht. Een concept dat second-screen echt met tv verbindt en een saai programma tot leven brengt. Slim opgezet en goed uitgevoerd.

Game

De categorie games telde dit jaar meer inzendingen die vanuit een merk de betrokkenheid van de gebruiker proberen te vergroten. De kwaliteit lag hoog, hoewel de “echte gameplay” niet overal even sterk was uitgewerkt. Gezien de ontwikkelingen en het succes van games en gamification om merken te laden verwacht de jury dat het aantal inzendingen volgend jaar weer zal stijgen.

Goud - Das Interland
Een zeer slimme game voor de meest Nederlands-Duitse auto, inspelend op het wraakgevoel van de voetbalfans. Humor, echte tegenstanders en een hoge effectiviteit maken Das Interland tot een gouden SpinAward.

Zilver - Tour du Sofa
Een second-screen toepassing die handig inspeelt op het kijkgedrag tijdens de Tour de France. Het “live” karakter, ondersteund door een redactie team, creëerde het gevoel dat de speler onderdeel is van de echte tour. Een voorbeeld voor toekomstige second-screen games en met recht zilver.

Social Media

Het gebruik van social media is nog steeds in de transitie naar volwassenheid. In deze transitiefase zijn er nog steeds elementen die verbeterd konden worden. Vandaar dat de jury geen goud heeft gegeven. De jury zocht naar cases waarin ontmoeting tussen mensen of tussen mensen en bedrijven plaatsvond. Alledrie laten zien dat social meer is dan een campagne; het is een duurzaam en centraal vehikel. De cases laten zien dat social media het hart van de organisatie kan - én moet - raken. Social media gaat daarin soms zelfs over naar social business.

Zilver - KLM Meet & Seat
Een zilveren SpinAward met een klein gouden randje. KLM toont lef door zo te innoveren en social media in de kern van de dienstverlening te integreren. Daarmee is het een voorbeeld voor andere bedrijven, die social media slechts tijdelijk in hun communicatie inzetten. De case had een grote, aantoonbaar PR impact, maar heeft zich als waardevolle dienst voor klanten nog niet bewezen.

Zilver - KLM Must See Map
Een charmant mechanisme dat digitaal vertaalt naar offline. Het concept is gebaseerd op hoe mensen met elkaar omgaan op social media en dat is omgezet naar een waardevolle offline service. In vorm, interactie en usability heeft het bureau echter nog een aantal dingen laten liggen.

Zilver - Metropole Tweetphony
De jury roemt het Metropole Orkest om haar vechtlust en durf die het project ademt. In de case raakt social media de kern van het product en wordt publiek op een creatieve manier betrokken in deze ‘muzikale petitie’. De jury vindt het een gemiste kans dat er geen contact werd onderhouden met deelnemers. Ondanks de grote PR impact die de case heeft gerealiseerd zou dit het hart van moeten zijn van elke social campagne.

Crossmedia

De inzendingen in de categorie cross-media worden volwassen. De ideeën worden naar verschillende platformen doorvertaald. Aan echte vernieuwing ontbreekt het, behalve op het snijvlak van reclameconcepten en content formats. De cross-over tussen adverteren en uitgeven wordt in diverse cases duidelijk zichtbaar, met enkele inspirerende winnaars voor zowel de reclame als de televisie wereld. De inzendingen uit de televisiewereld vielen op door de combinatie van kwalitatieve content en de innovatie in het gebruik van nieuwe media.

Zilver - GTST: Wie is Tim?
"Wie is Tim" is een voorbeeld van hoe verschillende media kunnen worden ingezet vanuit de belevingswereld van de kijkers van GTST. Ze versterken elkaar niet alleen qua media-inzet maar vooral ook het creatieve idee. Dit creëerde flink wat rumoer in een normaal afwezige periode en zou zich kunnen ontwikkelen tot een volledig nieuw business model. Hier zullen vele zenders in binnen- en buitenland zeker naar kijken.

Zilver - Tour du Sofa
"Tour du Sofa" is een staaltje van creatief denken dat perfect is uitgewerkt en een werkelijke meerwaarde biedt voor adverteerder én kijker. Tour dus Sofa slaagt er in om een standaard sponsordeal om te zetten in een multimedia platform dat elke wielerliefhebber volledig betrekt bij zijn geliefde sport.